Citat fra: Danskjävlar Dato 26/07-24, 22:18Jeg tror dog ikke at det rigtig er realistisk. En HH bro eller tunnel lader til at være en død sild. Især når den ikke kan bruges til godstogstrafik og derfor ikke kan aflaste Øresundsbroen, hvilket jo er hovedårsagen til at man overhovedet kigger på alternative forbindelser til at starte med. Selv i passagerscenarierne ville den sandsynligvis kun fungere som et ekstra stop på Kystbanen og næppe være forbundet særlig godt med det svenske jernbanenet.
I såfald syntes jeg at det er bedre at fokusere på at ombygge Kystbanen til S-togsstandard, og så give den (og sikkert også de andre S-baner) nogle store investeringer i forbedret kapacitet så hurtigere rejsetider og mere frekvente linjer kan kombineres. Kystbanen trænger dog aller mest til det for at kunne forbedre rettidigheden.
Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem. Den kan så forlænges til H-borg ved en passende lejlighed. Det ville være oplagt at tilpasse den til svensk standard, men det ligger udenfor nationalistiske tilbøjeligheder og et Danmark som jo er et ukueligt foregangsland, der opfinder uprøvede løsninger, fordi man lige så godt kan lege ole-opfinder fremfor at kopiere andres succer. Man skal vænne sig til at infrastrukturinvesteringer kan generere udvikling (mere generelt end den eftertragtede økonomiske vækst), men også at den udvikling ikke fremmes af bompenge og andre brugerbetalinger som har efterladt en Øresundsregion som en pinlig skåltale og en Storebælts ditto som en rådden banan midt i landet. Alt dette gælder ikke blot på jernbaneområdet, og dagens kaos omkring videregående uddannelser er et andet fremragende eksempel på at man fremmer udygtighed, fordi politikerne vil have hænder fremfor hjerner.