Citat fra: Worm Dato 25/07-24, 15:00Nu var der en beregning fra 2017 med en sænketunnel med 2+2 vejbaner til ca 10 mia. Kr.
Idag måske 14 mia. Kr.
At supplere med 2 jernbanespor i midten og anvende samme elementudgave fra Fehmern gør at prisen måske ligger på 20 mia.
Stadig et pænt stykke op til de over 100 mia en vej- & banebro over Kattegat vil koste.
Gevinsten sydpå er at togstoge og persontogw uden behov for at tage over Lillebælt kan komme hurtigere frem og der vil være plads til flere tog mellem Odense og Fredericia end hvis internationale tog og godstog skal den vej.
På et tidspunkt skal kapaciteten på Storebælt vel også udbygges?
Der kommer næppe mange internationale tog over en Fyn-Als forbindelse.
Ses der på et kort er Femern den direkte rute mellem Malmø og Hamborg, og Jylland er den direkte vej mellem Hirtshals og Hamborg.
Vil internationale tog da frivilligt køre en omvej på 50-150 km, og betale broafgift for både Storebælt og Fyn-Als?
Internationale tog kører i dag kun over Lillebælt, fordi der ikke er andre ruter, end en færge mellem Sverige og Tyskland med lav kapacitet.
Storebælt vil derfor aflastes i 2030, når 3/4 af godstog og alle internationale persontog omlægges til Femern.
(Storebælt vil derved få ekstra kapacitet indtil måske 2050.)
Ville man virkelig gøre en indsats for at styrke baneforbindelsen mellem Europa og Skandinavien, ville man etablere en fast forbindelse mellem Gedser og Rostock.
Ja, det er 2-3 gange længere vand end Fyn-Als, men på et kort ligger Kadetstrædet på fugleflugtslinjen mellem København og Berlin og hele Østeuropa.
Gevinsten er at persontog og godstog mod Sydøsteuropa undgår Hamborg, som nok er Nordeuropas største flaskehals.