Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Øget godstrafik langs Østjylland
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Med genåbningen af Hirtshals' godsterminal og (TEN-T), forventes der øget trafik på den jyske hovedbane.

Så tænker jeg at nu bliver der nok alligevel en bro over Vejle Fjord trods tidligere modstand mod projektet.

- samt by-pass spor uden om Århus (Ålborg)

Citat fra: rup Dato 25/07-24, 00:38Med genåbningen af Hirtshals' godsterminal og (TEN-T), forventes der øget trafik på den jyske hovedbane.

Så tænker jeg at nu bliver der nok alligevel en bro over Vejle Fjord trods tidligere modstand mod projektet.

Det lyder da godt. Vejlefjordbroen havde vi altid brug for og nu med øget godstrafik vil der være behov for investering på banen. Man burde også overveje at firespor Daugård til Hatting og bygge en Horsens bypassbane.

Vejle fjord projektet kunne godt genoplives, men jeg tror simpelthen ikke det er realistisk med bypass baner uden om Horsens og Aarhus. I Aarhus kunne man dog godt finde på at gøre 'Eskelund kurven' til virkelighed, så man ikke skal ind og vende i banegraven. Eller man kunne lave nogle bedre vende muligheder i banegraven når det i fremtiden bliver mere plads, med udfasningen af IC3 og IC4.
Eskelund løsningen er meget billigere end en rigtig bypass bane ude langs motorvejen, som vil koste rigtig mange penge 'bare' så godstog og måske et par passagertog om dagen kan bruge den.  Jeg vil dog anerkende at det ville være smart med en rigtig bypass bane når det kommer til kapacitet, især mellem Aarhus H og Hasselager, hvor Hovedgård-Hasselager banen begynder (hvis vi altså er så heldige at den bliver til virkelighed). Der kan nok godt findes plads til mindst et ekstra spor mellem Hasselager og Viby, men fra Viby til Kongsvang bliver det meget svært.

Er der overhovedet behov for at kører uden om Horsens? Horsens har allerede et mere spor end der er behov for til passagerdrift, så det burde ikke være noget problem at lade godstog benytte det hvis et passagertog skal overhale. Der er nemt plads til at etablere ikke bare et men to yderligere spor i Horsens, om nødvendigt. Det tror jeg er meget mere realistisk.


Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Jeg håber da virkelig at dette indlæg er ment som en spøg...

At få store godstog ud på en lang enkeltsporet bane kan da aldrig give mening.

Johnni

Citat fra: Johnni Christensen Dato 25/07-24, 16:58
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Jeg håber da virkelig at dette indlæg er ment som en spøg...

At få store godstog ud på en lang enkeltsporet bane kan da aldrig give mening.

Johnni

Hvorfor kan det ikke det?  Enkeltsporet eller ej, så er kapacitetsproblemerne da givetvis mindre end i østjylland.

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 17:23
Citat fra: Johnni Christensen Dato 25/07-24, 16:58
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Jeg håber da virkelig at dette indlæg er ment som en spøg...

At få store godstog ud på en lang enkeltsporet bane kan da aldrig give mening.

Johnni

Hvorfor kan det ikke det?  Enkeltsporet eller ej, så er kapacitetsproblemerne da givetvis mindre end i østjylland.

Lige strækningen Vejle-Herning-Struer er presset, da passagertogene i forvejen har svært ved at holde køreplanen, så krydsningerne enten bliver flyttet eller togene bliver forsinket. Især mellem Herning og Holstebro, hvor GoCollective i hverdagene kører 2 tog i hver retning.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 08:50Vejle fjord projektet kunne godt genoplives, men jeg tror simpelthen ikke det er realistisk med bypass baner uden om Horsens og Aarhus. I Aarhus kunne man dog godt finde på at gøre 'Eskelund kurven' til virkelighed, så man ikke skal ind og vende i banegraven. Eller man kunne lave nogle bedre vende muligheder i banegraven når det i fremtiden bliver mere plads, med udfasningen af IC3 og IC4.
Eskelund løsningen er meget billigere end en rigtig bypass bane ude langs motorvejen, som vil koste rigtig mange penge 'bare' så godstog og måske et par passagertog om dagen kan bruge den.  Jeg vil dog anerkende at det ville være smart med en rigtig bypass bane når det kommer til kapacitet, især mellem Aarhus H og Hasselager, hvor Hovedgård-Hasselager banen begynder (hvis vi altså er så heldige at den bliver til virkelighed). Der kan nok godt findes plads til mindst et ekstra spor mellem Hasselager og Viby, men fra Viby til Kongsvang bliver det meget svært.

Er der overhovedet behov for at kører uden om Horsens? Horsens har allerede et mere spor end der er behov for til passagerdrift, så det burde ikke være noget problem at lade godstog benytte det hvis et passagertog skal overhale. Der er nemt plads til at etablere ikke bare et men to yderligere spor i Horsens, om nødvendigt. Det tror jeg er meget mere realistisk.
Bypassbanen rundt on Horsens vil være godt for timeplanen og kapacitet generelt fordi så kan ICL+ togene kører rundt om fks. En Regionaltog på perronen eller en IC tog. Man burde også firespor banen mellem Hatting og Daugård så man kan etablere stationer ved Løsning og Hatting og køre lokaltog på strækningen.

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 
Vi tænker på hvordan løsningerne kunne også give fordel til passagerdrift Bl.a. Østjysk S-tig og Timemodellens Superlyntog

I forhold til Vestjylland kunne man overveje at dobbeltspor Struer til Vejle eller bygge en ny jernbane fra Viborg til Herning.

Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 17:23
Citat fra: Johnni Christensen Dato 25/07-24, 16:58
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Jeg håber da virkelig at dette indlæg er ment som en spøg...

At få store godstog ud på en lang enkeltsporet bane kan da aldrig give mening.

Johnni

Hvorfor kan det ikke det?  Enkeltsporet eller ej, så er kapacitetsproblemerne da givetvis mindre end i østjylland.

Hvis man ser på Rønland-slæberen, så har den haft svært ved at få plads på skinnerne mellem Herning og Vemb (via Ringkøbing) da de kniber med krydsningsmuligheder.
Tønderbanen er ligeledes meget presset - det så man for nogle år siden hvor godstogene blev sendt den vej på grund af sporarbejde ved Vamdrup. Stort set alle passagertog blev aflyst for at få plads til godstogene.

Så jeg tvivler på at kapaciteten er større derude på trods af færre tog. Til gengæld er risikoen for at et godstog kommer til at holde længe og vente hvis det bare et lidt forsinket til stede.

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Gustav Hansen. 26/07-24, 12:56.
Seneste redigering: 26/07-24, 12:59 af Gustav Hansen
Citat fra: mgameing123 Dato 25/07-24, 22:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 08:50Vejle fjord projektet kunne godt genoplives, men jeg tror simpelthen ikke det er realistisk med bypass baner uden om Horsens og Aarhus. I Aarhus kunne man dog godt finde på at gøre 'Eskelund kurven' til virkelighed, så man ikke skal ind og vende i banegraven. Eller man kunne lave nogle bedre vende muligheder i banegraven når det i fremtiden bliver mere plads, med udfasningen af IC3 og IC4.
Eskelund løsningen er meget billigere end en rigtig bypass bane ude langs motorvejen, som vil koste rigtig mange penge 'bare' så godstog og måske et par passagertog om dagen kan bruge den.  Jeg vil dog anerkende at det ville være smart med en rigtig bypass bane når det kommer til kapacitet, især mellem Aarhus H og Hasselager, hvor Hovedgård-Hasselager banen begynder (hvis vi altså er så heldige at den bliver til virkelighed). Der kan nok godt findes plads til mindst et ekstra spor mellem Hasselager og Viby, men fra Viby til Kongsvang bliver det meget svært.

Er der overhovedet behov for at kører uden om Horsens? Horsens har allerede et mere spor end der er behov for til passagerdrift, så det burde ikke være noget problem at lade godstog benytte det hvis et passagertog skal overhale. Der er nemt plads til at etablere ikke bare et men to yderligere spor i Horsens, om nødvendigt. Det tror jeg er meget mere realistisk.
Bypassbanen rundt on Horsens vil være godt for timeplanen og kapacitet generelt fordi så kan ICL+ togene kører rundt om fks. En Regionaltog på perronen eller en IC tog. Man burde også firespor banen mellem Hatting og Daugård så man kan etablere stationer ved Løsning og Hatting og køre lokaltog på strækningen.

Bypass bane rundt om Horsens er overflødigt for timeplanen. Vejle fjord og Hovedgård-Hasselager banerne er allerede nok til at få rejsetiden mellem Odense og Aarhus ned til lige under en time, som jo er det planen handler om. Da der allerede er tre spor i Horsens kan timeplanstog allerede overhale regional og IC tog i Horsens uden problemer. Hvis der er behov for flere overhalingsmuligheder i Horsens så er der nemt plads til at bygge et eller to spor mere ved Horsens station. Meget billigere og med samme resultat.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak