Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Gävle t/r sidste weekend
Gävle t/r sidste weekend
Af Ottoemil. 25/07-24, 14:43.
Goddag i forummet!
Som jeg har nævnt før, var jeg en tur i Stockholm og Gävle i sidste weekend. Jeg rejste på et Interrail  one country pass, og da jeg købte billetten på Københavns Hovedbanegård, gjorde salgsmedarbejderen mig opmærksom på, at SJ havde aflyst alle X2000/Snabbtåg til/fra København H i juli måned. Nå, så måtte jeg jo med Öresundståg til og fra Malmö. Snälltågets eneste forbindelse fra og til København H passede mig dårligt, og så måtte jeg jo med Öresundståg til og fra Malmö.
Sidste sommer var jeg på en tilsvarende tur til Stockholm; det skrev jeg om her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1286.0.html
Jeg tog hjemmefra meget tidligt for at nå SJ tog 528 fra Malmö kl. 0807. Det var et af de moderniserede X2000-sæt. Toget var godt fyldt op. Jeg havde fået plads i styrevognen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog 528 holder klar på Malmö C. Styrevogn UB2X 2508 (ASEA/Kalmar 1992). 19.7.2024

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af styrevognen UB2X 2508

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bistrovognen URB2C 2613 (ASEA/Kalmar 1992) på Stockholm C

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af bistrovognen URB2C 2613. I forhold til de ikke-moderniserede vogne er interiøret noget mørkt, synes jeg.

D. 20.7. kørte jeg til Gävle, og jeg havde et kort ophold i Uppsala. Mellem Stockholm C og Uppsala kørte jeg med SJs regionaltog, som bestod af et Rc6-lokomotiv i hver ende og sorte, moderniserede 1980er personvogne. Disse vogne virker rummeligere end dobbeltdækkertogsættene, som jeg kørte med; sæderne er meget behagelige, og der er god benplads.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SJ regionaltåg til Uppsala holder klar til afgang på Stockholm C med Rc6 1365 (ASEA 1984). 20.7.2024

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af SJ B10 5482 (Kalmar 1986, moderniseret 2002)

Fra Uppsala til Gävle kørte jeg med et SJ Intercitytog, bestående af et tredelt X40-sæt. Der var mange rejsende med, og jeg fik plads på et langsæde på 1. sal. Sæderne er ok, men efter min mening ikke bløde nok til en længere tur, og der er ikke specielt god benplads. Turen fra Gävle til Stockholm foregik også med SJ intercity X40 – her havde jeg dog plads på et tværsæde, og det var bedre end langsædet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
X40-tog på Gävle C. Til højre X40 3724 (Alstom 2005)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af 1. sal i X40 3525 (Alstom 2005)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af nederste etage i X40 3525

Hjemturen d. 21.7. foregik også med SJ Snabbtåg (X2000); tog 541, afgang fra Stockholm C kl. 1615. Vi skulle have ankommet til Malmö C kl. 2052, men på grund af signalfejl i Mjölby blev vi ca. 40 minutter forsinket i afgangen fra Linköping. Vi ankom ca. 35 minutter forsinket til Malmö C, og jeg skiftede til Öresundståget til København. Det mest komfortable tog på turen var efter min mening X2000, med de blødeste sæder og den bedste benplads.

v.h.
Ottoemil

Gå op Sider:[1]
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak