Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekspertsudvalget kommer med nogle svar som vi nok forventede.
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Danskjävlar Dato 23/07-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Og dog. I Odense sænkede de jo priserne med deres QR billetforsøg, og det krævede ikke tilskud, tværtimod skabte det både merindtægt og forøgede passagertal. Odense kommune har nu også forlænget forsøget, og der er lokalpolitikere i Aarhus der foreslår at skabe en lignende ordning.

Det får mig til at tænke på hvor stort potentialet er på landsplan.


Det helt store skub som den kollektive dog har brug for er et markant større budget der tillader mange flere afgange, nye ruter, og billigere billetter. Men det får man næppe når politikere hellere vil bruge 18 milliarder om året på at give folk befordringsfradrag, mens fradragets betingelser netop først og fremmest tilgodeser bilister.

I den her artikel https://fyens.dk/odense/billig-billetters-fremtid-er-paa-spil-nu-skal-det-afgoeres-hvad-en-tur-med-bus-og-letbane-skal-koste

Står der blandt andet om de billige QR billetter i Odense "Billetterne sælges markant billigere end prisen med Rejsekort og kontantbilletter på grund af en særlig rabat, der finansieres af Odense Kommune."

Hvilket kom bag på mig først gang jeg læste det. Så det er ikke gratis at sælge billigere billetter.

Citat fra: nrk Dato 23/07-24, 18:58
Citat fra: Danskjävlar Dato 23/07-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Og dog. I Odense sænkede de jo priserne med deres QR billetforsøg, og det krævede ikke tilskud, tværtimod skabte det både merindtægt og forøgede passagertal. Odense kommune har nu også forlænget forsøget, og der er lokalpolitikere i Aarhus der foreslår at skabe en lignende ordning.

Det får mig til at tænke på hvor stort potentialet er på landsplan.


Det helt store skub som den kollektive dog har brug for er et markant større budget der tillader mange flere afgange, nye ruter, og billigere billetter. Men det får man næppe når politikere hellere vil bruge 18 milliarder om året på at give folk befordringsfradrag, mens fradragets betingelser netop først og fremmest tilgodeser bilister.

I den her artikel https://fyens.dk/odense/billig-billetters-fremtid-er-paa-spil-nu-skal-det-afgoeres-hvad-en-tur-med-bus-og-letbane-skal-koste

Står der blandt andet om de billige QR billetter i Odense "Billetterne sælges markant billigere end prisen med Rejsekort og kontantbilletter på grund af en særlig rabat, der finansieres af Odense Kommune."

Hvilket kom bag på mig først gang jeg læste det. Så det er ikke gratis at sælge billigere billetter.

Hvis man kigger i kommunens referater, særligt d. 5 December 2023 kan vi se at billeterne netop giver en merindtægt. Jeg tror nu mere der er tale om en fejl fra fyns stifttidende, da det er en politisk beslutning at indføre de billige billetter men som har skabt en merindægt der opvejer udgifterne som kommer med at have billetter af denne type.

https://dagsordener.odense.dk/vis?Referat-Klima--og-Miljoeudvalget-d.05-12-2023-kl.08.30&id=d847034a-5786-4a64-8454-8ea6634e1489&fritekst=OdenseNu

Egentlig tror jeg ikke at hovedårsagen til QR-billetternes succes er at de er billigere, men bare at det er simpelt og forudsigeligt. Ingen app, ingen kortoplysninger og man skal ikke huske at checke ud. Prisen kender man på forhånd.

Det er det nærmeste vi er på at man bare kan checke ind med sit kontaktløse kreditkort.

Spørgsmålet kommer selvfølgelig snigende: Hvor ødelæggende har Rejsekort været for den kollektive trafik, både i form af et dyrt set-up men også i form af at kunder har vendt den kollektive trafik ryggen eller har opgivet overhovedet at blive kunder? Hvor mange kunder har man eksempelvis mistet hver gang et kort skulle fornyes til 50 kr.?

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/07-24, 22:34Egentlig tror jeg ikke at hovedårsagen til QR-billetternes succes er at de er billigere, men bare at det er simpelt og forudsigeligt. Ingen app, ingen kortoplysninger og man skal ikke huske at checke ud. Prisen kender man på forhånd.

Det er det nærmeste vi er på at man bare kan checke ind med sit kontaktløse kreditkort.

Spørgsmålet kommer selvfølgelig snigende: Hvor ødelæggende har Rejsekort været for den kollektive trafik, både i form af et dyrt set-up men også i form af at kunder har vendt den kollektive trafik ryggen eller har opgivet overhovedet at blive kunder? Hvor mange kunder har man eksempelvis mistet hver gang et kort skulle fornyes til 50 kr.?
Det er et godt spørgsmål. Den Dansk takststruktur er meget komplekst men virker også godt.

Citat fra: Danskjävlar Dato 23/07-24, 19:27
Citat fra: nrk Dato 23/07-24, 18:58
Citat fra: Danskjävlar Dato 23/07-24, 18:00
Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Og dog. I Odense sænkede de jo priserne med deres QR billetforsøg, og det krævede ikke tilskud, tværtimod skabte det både merindtægt og forøgede passagertal. Odense kommune har nu også forlænget forsøget, og der er lokalpolitikere i Aarhus der foreslår at skabe en lignende ordning.

Det får mig til at tænke på hvor stort potentialet er på landsplan.


Det helt store skub som den kollektive dog har brug for er et markant større budget der tillader mange flere afgange, nye ruter, og billigere billetter. Men det får man næppe når politikere hellere vil bruge 18 milliarder om året på at give folk befordringsfradrag, mens fradragets betingelser netop først og fremmest tilgodeser bilister.

I den her artikel https://fyens.dk/odense/billig-billetters-fremtid-er-paa-spil-nu-skal-det-afgoeres-hvad-en-tur-med-bus-og-letbane-skal-koste

Står der blandt andet om de billige QR billetter i Odense "Billetterne sælges markant billigere end prisen med Rejsekort og kontantbilletter på grund af en særlig rabat, der finansieres af Odense Kommune."

Hvilket kom bag på mig først gang jeg læste det. Så det er ikke gratis at sælge billigere billetter.

Hvis man kigger i kommunens referater, særligt d. 5 December 2023 kan vi se at billeterne netop giver en merindtægt. Jeg tror nu mere der er tale om en fejl fra fyns stifttidende, da det er en politisk beslutning at indføre de billige billetter men som har skabt en merindægt der opvejer udgifterne som kommer med at have billetter af denne type.

https://dagsordener.odense.dk/vis?Referat-Klima--og-Miljoeudvalget-d.05-12-2023-kl.08.30&id=d847034a-5786-4a64-8454-8ea6634e1489&fritekst=OdenseNu

Det bekræfter desværre at det ikke er værd at læse nyheder fra Fyens Stiftstidende længere. Det er virkelig gået ned af bakke med kvaliteten af journalistikken de sidste år.

Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Hvor har du det fra? Ekspertudvalget har jo slet ikke udtalt sig om takster og takststruktur endnu. Det kommer først i den næste rapport.

Citat fra: nrk Dato 24/07-24, 10:05Det bekræfter desværre at det ikke er værd at læse nyheder fra Fyens Stiftstidende længere. Det er virkelig gået ned af bakke med kvaliteten af journalistikken de sidste år.
..fordi man er stoppet med at købe aviser. Derfor mangler aviserne de indtægter der skulle bruges til at aflønnes de journalistiske medarbejdere..

Citat fra: Krabsen Dato 25/07-24, 08:35
Citat fra: nrk Dato 24/07-24, 10:05Det bekræfter desværre at det ikke er værd at læse nyheder fra Fyens Stiftstidende længere. Det er virkelig gået ned af bakke med kvaliteten af journalistikken de sidste år.
..fordi man er stoppet med at købe aviser. Derfor mangler aviserne de indtægter der skulle bruges til at aflønnes de journalistiske medarbejdere..


Hvis det er penge de mangler så kunne de jo overveje at tage betaling for den service de yder. Langt størstedelen af deres artikler er gratis online. Det har de selv valgt.

Gå op Sider: 1 [2]
ContecRail
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak