Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nattog fra England til kontinentet
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: steenth Dato 22/07-24, 10:04
Citat fra: mpp Dato 21/07-24, 21:20Ift paskontrollen er der givetvist måder, det kunne løses på – f.x. kunne man forestille sig paskontrol på toget som man kender fra andre steder.

Men det kræver jo så, at der er politisk vilje til at samarbejde om sådan en løsning og det er nok svært at forestille sig med Brexit – ligesom at det også er svært at forestille sig, at Tyskland ville indvilge i en tilsvarende løsning på de dansk-tyske tog, da den danske grænsekontrol er et rent dansk ønske.
De britiske myndigheder vil have paskontrol inden folk kommer på toget. Så et forslag om at gøre det i toget på vej til England sker ikke.

På vej til Danmark er problemet det danske Politi ikke vil stå på toget i Slesvig og starte kontrollen der. For dem, som foretager kontrol i Padborg, har andre opgaver imellem togafgange. For Tyskland har kun det krav, at det politiet, som foretager kontrollen.
Som jeg har nævnt tidligere der er også den mulighed at foretage paskontrol på Lille Europe station. Der er ikke det bedste mulighed men det er den eneste som vil kunne betale sig.

Teknisk kan meget lade sig gøre. Kommercielt og politisk er det mere vanskeligt. Reglerne for kørslen i tunnelen er lavet til højhastighedstog i en tid, hvor samarbejdet over kanalen var bedre. Men tingene kan jo ændre sig og England har lige fået en ny regering.

Der er givetvist et marked for at køre til England med tog og nattog og hvis den nye regering beslutter at arbejde tættere sammen med EU igen (hvilket der er en del opbakning til) kunne nye togruter under kanalen helt oplagt være et konkret (symbolsk) opnåeligt resultat. Så kan man diskutere hvad myndigheder "vil have", men myndigheder udfører reelt bare de opgaver, politikerne giver dem.

De store sten i skoen er sikkerhedskontrollen og paskontrollen og i mindre grad toldkontrol. Man kan overveje, om sikkerhedskontrollen overhovedet er nødvendig, givet at det ellers kun er Spanien, der har sikkerhedskontrol på højhastighedstog og man i øvrigt også kan køre gennem tunnelen i et biltog. Paskontrollen kan man klare på toget. Toldkontrol ville udgå, hvis briterne kom med i EU igen eller fik en tættere associeringsaftale.

Indtil de sker er der dog mange andre spændende destinationer på kontinentet. De har også den fordel, at man kan køre med en større Europæisk profil end man kan i/til England, hvor man kun har den store profil på HS1 til London.

Er London ikke den mest befløjede destination ud af København?  Jeg tvivler stærkt på, at en så lang tur vil være interessant for ret mange. hvilket så igen betyder meget få afgange. Det er vel heller ikke nødvendigvis nogen særlig grøn løsning, hvis man bruger en masse kapacitet på formlet.

Citat fra: Time will tell Dato 19/07-24, 20:45Eurostar kører ikke nonstop fra Amsterdam til UK, men det kræver naturligvis at de steder man stopper er hegnet ind.
Så det vil nok være nemmest at lave et nattog København - Bruxelles så man slipper for alle det besvær (og omkostninger naturligvis)

For å få økonomi i trafikken ønsker man å ha passasjerer som reiser en del av strekningen.
F.eks. Amsterdam-Bruxelles og i Bruxelles går nye passasjerer på.

Eller hvis ett nattog kjøres København - London, vil man ha passasjerer som ønsker reise til Bruxelles.

Ellers er nok ikke mange passasjerer nok.

Men da må de gå gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll og det er sannsynligvis ikke helt populært.

Og er det mulighet for særlig plattform for slike tog i København?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 24/07-24, 20:53For å få økonomi i trafikken ønsker man å ha passasjerer som reiser en del av strekningen.
F.eks. Amsterdam-Bruxelles og i Bruxelles går nye passasjerer på.

Eller hvis ett nattog kjøres København - London, vil man ha passasjerer som ønsker reise til Bruxelles.

Ellers er nok ikke mange passasjerer nok.

Men da må de gå gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll og det er sannsynligvis ikke helt populært.

Og er det mulighet for særlig plattform for slike tog i København?


Spor 26... ...det er alligevel forhadt af de fleste rejsende, så det burde vel godt kunne tilpasses til formålet.

Hvis London er den destination som flest rejser til fra Københavns lufthavn (med daglige flyafgange), så burde der vel godt kunne skaffes passagerer nok til at fylde 4-5 ugentlige tog i hver retning.
Specielt hvis togbilleten modsvarer prisen på en flybillet + 50% af en nat på et hotelværelse i London.
(ØBB's nattog Hamborg - Wien, koster ca. det samme som en flybillet til London, så kan de få det til at løbe rundt, kan et dansk selskab vel også?)

Mht. lokoførerskift, som ikke må stige af toget undervejs... ...kan man blive inspireret af Australiens outback, og bestille lokomotivet med en opholds-/sovekabine, så der kan være en ekstra lokofører med om bord?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/07-24, 22:15
Citat fra: Bengt Larsson Dato 24/07-24, 20:53For å få økonomi i trafikken ønsker man å ha passasjerer som reiser en del av strekningen.
F.eks. Amsterdam-Bruxelles og i Bruxelles går nye passasjerer på.

Eller hvis ett nattog kjøres København - London, vil man ha passasjerer som ønsker reise til Bruxelles.

Ellers er nok ikke mange passasjerer nok.

Men da må de gå gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll og det er sannsynligvis ikke helt populært.

Og er det mulighet for særlig plattform for slike tog i København?


Spor 26... ...det er alligevel forhadt af de fleste rejsende, så det burde vel godt kunne tilpasses til formålet.

Med længden af spor 26, så bliver det i hvert fald ikke noget problem at fylde toget når der kun kan være 6 vogne.

I forhold til indtjening så har nattog generelt det problem at et sæde/seng kun sælges én gang i døgnet, på et dagstog kan det samme sæde sælges flere gange. Derfor er merindtægten for København - London i forhold til København - Bruxelles nok marginal i forhold til at udgiften er meget højere. (Afgiften for kørsel igennem Eurotunnelen er heller ikke lille)

Så start nu med et nattog København - Bruxelles, det skal nok blive en succes.

Realistisk set ville det jo nok give mening at se på, om toget skulle starte i Malmø eller et andet sted i Sverige ligesom Snälltåget gør. Så ville man kunne betale svenske lønninger til dem, der gør toget klar, og det ville være lettere at sælge billetter til svenskere.

Så skal man til gengæld bare lige finde et sted at lave en UK-terminal til et gennemkørselspor. Spor 26 vil i øvrigt også give problemer, hvis man skal bygge en terminal ovenpå sporene med ventesale/lounges, sikkerheds- og paskontrol.

Til gengæld kan man vel klare den med lokoføreren ved bare at køre med et lokomotivtrukket tog som de fleste andre nattog. Så kan man skifte lokomotiv/fører i Lille eller Calais. En anden særregel for tunnelen er så i øvrigt, at man skal kunne dele toget i midten undervejs og kører det ud af tunnelen fra bagenden.

Det sidste kunne så løses med elektroniske koblinger, men det vil give noget rangering, hvis man skal koble et reservelokomotiv på bagenden af toget undervejs.

Jeg undrer mig lidt over, at der ikke er nogen, der har reflekteret over målgruppen for et sådant projekt.

Det tekniske kan sikkert overkommes, men er der penge i skidtet?

Citat fra: ivar Dato 24/07-24, 23:30Jeg undrer mig lidt over, at der ikke er nogen, der har reflekteret over målgruppen for et sådant projekt.

Det tekniske kan sikkert overkommes, men er der penge i skidtet?

Der er masser af ruter, hvor nattog kan give mening, og efterhånden som der kører flere nattog må man vel også forvente, at priserne kommer ned. Når først man har lavet et nattogsnetværk på kontinentet skal man nok finde ud af at få London og Storbritanien med.

Som det er nu, er der et selvstændigt rejsemarked for togrejser, og for folk, der vil køre med nattog, kan det jo også være en del af charmen at opdage destinationer, der ellers ikke er så mange, der rejser til.

Citat fra: Viktoria Skov Dato 24/07-24, 22:15Spor 26... ...det er alligevel forhadt af de fleste rejsende, så det burde vel godt kunne tilpasses til formålet.
Hvis det skal fungere, så skal toget jo fyldes, så mindst 3-400 rejsende. Tvivler stærkt på der kan findes plads til de kontrolfaciliteter der skal bruges i spor 26, for så ikke at tale om at økonomien i det bliver elendig, når man laver så stort et setup for ét enkelt tog. Og hvis man kigger på det fra den modsatte ende, mon så ikke briterne kunne tænke sig nattog til andre europæiske destinationer også? Så der skal altså bygges flere af den slags kontrolcentre rundt omkring i Europa, der kun skal bruges en gang om dagen hver især?

Det har ingen gang på jord sålænge sikkerhedstjek og fremskudt paskontrol hersker. En hub, hvor nattogene mødes fra forskellige steder i Europa med nem skiftemulighed til Eurostar (eller hvem der nu ønsker at befare tunnellen), om så det er Bruxelles eller andet sted i området, er vejen frem. Og gavner også andre destinationer end kun UK. Og det ville være lysår bedre end den nuværende situation, hvor turen tager mere end et døgn og kræver hotel undervejs.

Gå op Sider: 1 2 [3]
Billige jernbane T-shirts

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak