Citat fra: jaer Dato 22/07-24, 06:34Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/07-24, 00:28Citat fra: andersj Dato 21/07-24, 13:56Hvad er egentlig årsagen til at man byggede en transversal mellem stoppestederne Universitetsparken og Aarhus Universitet på letbanen? Hver gang der er enten akutte eller planlagte ændringer i driften så kører L2 ikke mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så her bruger man i hvert fald ikke transversalen.
Det havde da nok også været smartere at den lå mellem Nørreport og Universitetsparken, hvis den skulle bruges i tilfælde af problemer.
I Odense mener jeg da nok at man bruger transversalerne ved uregelmæssigheder, så man kan fortsætte driften på afsnit der ikke er berørt.
Den er der rigtig nok til brug i uordner, men da den er fuldstændig manuel at betjene og kræver flere tilladelser fra kontrolrummet at bruge, samt manuel omstilling af 2 sporskifter, så er det bare for besværligt og nok også tidskrævende i prakis.
I Odense skal man kun omstille et enkelt sporskifte, hvilket spare en del tid og besvær, og så er driften også bare meget mere simpel, så man har mere tid og overskud fra kontrolrummets side til at give tilladelser.
Jeg vil tro at transversalen er placeret hvor den er for så man i teorien kan servicere Universitetsparken og alle de studerene i en uorden, frem for bare Nørreport, som alligevel har meget gode busforbindelser. I prakisk gør det desværre ikke nogen forskel.
I Aarhus skal der også kun omstilles et sporskifte, det modgående.
Efter at have kigget mere grundigt i SIT 7 så må jeg give dig ret. Jeg har misforstået grundet de underlige formuleringer i instruksen.
Når en letbanefører har fået tilladelse til at omstille sporskifterne i en vendetransversal, er det
letbaneførerens ansvar
(Hvorfor sporskifterne? Der jo kun et enkelt der skal omstilles)- at kørsel i sporskifterne kan ske risikofrit,
- at modgående sporskifte er omstillet til højre gren og har tungetilslutning.
(Det modgående sporskifte skal ikke omstilles til højre gren før efter næste del af instruksen er gennemført. Når tilladelsen gives er sporskiftet medgående indtil LBK har passeret det. Hvorfor nævne det her, før det er aktuelt? Det nævnes alligevel igen som andet punkt under 'Når tilladelse foreligger', så det er overflødigt at nævne det to gange)Maks. hastighed i vendetransversalen ved nøddrift er 15 km/t.
Når tilladelse foreligger:
- Kører letbaneføreren igennem første medgående sporskifte, standser ved Mærke
Vm1 og skifter førerrum.
- Omstiller det nu modgående sporskifte, og sikrer tungetilslutning.
- Kører derefter igennem begge sporskifter i transversalen og fortsætter ad højre spor.
Jeg ved ikke hvorfor jeg er overrasket, der er så mange underlige formuleringer og regler i OR.