Citat fra: anho Dato 17/07-24, 01:16Citat fra: UTJ Dato 16/07-24, 16:56Reductio ad absurdum. Nu er det sådan at ingen veje eller jernbaner sådan set giver mindst trængsel. At anlægge jernbaner og veje er beregnet til færdsel, ergo vil de medføre mere trængsel, desto mere de benyttes. Man anlægger (normalt, nåske bortset fra i Jylland) veje og jernbaner med henblik på at den beregnede kapacitet vil blive udnyttet.
...der er dog en god ide i at overveje hvilken slags trafik man ønsker, når man udvider transportmulighederne. Motorveje kan være en glimrende ide, men at udvide dem til mere end 3 spor er sjældent en god løsning for landets byer på den længere bane, da det bare medfører mere bilfokuseret udvikling, mere bilafhængighed, og dermed mere behov for motorvej og dårligere livskvalitet i byerne og større langsigtede udgifter til transport.
At bygge flere vejbaner løser ofte kun trængselsproblemer i et par år, før det er lige så slemt igen som det var før. At bygge mere offentlig transport kan derimod ofte løse trængselsproblemerne i mange årtier før man bliver nødt til at kigge på at bygge mere.
Det begynder med byplanlægningen: Parcelhuskvarterer og tæt-lav er som skabt til bilisme. Densiteten i de fleste nyere danske byområder er ikke (desværre) til kollektiv trafik udover en forkølet tom bus som kører lidt rundt i de vejsystemer som primært er bygget for at sikre at der ikke er gennemgående færdsel i selve parcelhusblokkene. Den østjyske storby er og bliver et håbløst tilfælde og ingen har rigtig taget seriøst hul på problemstillingen om hvordan man kan give den andet end privatbilbetjening.
Noget lignende er ved at vise sig med erhvervsområder som efterhånden dukker op på alle jordstykker som opfylder de minimale plankriterier om motorvejsnærhed og eventuel stationsnærhed, hvis vi taler om hhv "tungt erhverv" og kontorsiloer. Kort sagt er planlægningen af arealudnyttelsen efterhånden reduceret til et kapløb for den enkelte kommune om at tiltrække skatteindtægter og i øvrigt også tjene på jordhandler gennem opkøb og byplanudvikling. Der følger hverken veje eller for den sags skyld jernbaner med i disse politiske transaktioner, udover det mest nødvendige (i påkomne tilfælde lobbyer man for statens finansiering før, under eller efter man har bebygget sig til mere trængsel).
Men at bruge mer-trængselsargumentet er noget sludder per se. Men meget kunne have været reddet med mindre ødsel brug af landbrugsjord til erhvervs- og byudvikling end som det foregår nu. Men så var det jo ikke parcelhusdanmark ;-)