Danmarks Jernbanemuseums nye magasin i Marslev på Fyn er nu så langt i færdiggørelsesprocessen, at de første seks spor stort set er indflytningsklar. Da depotet i Randers både er det dyreste, men også dét der er størst udfordringer med hærværk og indbrud, samt den snarlige udrulning af ERTMS på strækningen deroppe, bliver Randers det første af de eksterne depoter der fraflyttes og materiellet overføres til Marslev. Dette vil ske i fire transporter i perioden 13.-18. juli, hvor i alt ca. 80 køretøjer flyttes, de ca. 75 på egne hjul. Således afsluttes Jernbanemuseets 40 år lange tilstedeværelse i Randers, de seneste 10 år dog blot som opbevaring. Efter transporterne er gennemført, følger de sidste afslutnings-/oprydningsarbejder inden området afleveres tilbage til udlejer: DSB Ejendomme. Vi er ikke bekendt med udlejers fremtidige planer for området.
På grund af kapacitetsudfordringer på banen henset til vores relativt lave hastighed og de mange sporarbejder, bliver to af kørslerne natkørsler, men det har desværre ikke været muligt at få køreplaner på andre tidspunkter.
Vi gør opmærksom på at vores mulighed for at offentliggøre denne slags køreplaner kræver at dem der ønsker at se transporterne, kun tager ophold på områder, der er offentlig adgang og ikke generer den øvrige toggang. Hverken ved depotet i Randers eller Marslev er der offentlig adgang.
Køreplanen kan ses
her.Hen over efteråret og vinteren etableres de sidste tre spor i Marslev, hvorefter depoterne i Roskilde, Kalundborg og Padborg remise fraflyttes. Dette regner vi med at markere i sommeren 2025 ved en indvielse af det færdige anlæg i Marslev, muligvis i forbindelse med markeringen af museets 50 års jubilæum.
Venlig hilsen
Filip Gram
Danmarks Jernbanemuseum