Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 6
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 13:28En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.
Reductio ad absurdum. Nu er det sådan at ingen veje eller jernbaner sådan set giver mindst trængsel. At anlægge jernbaner og veje er beregnet til færdsel, ergo vil de medføre mere trængsel, desto mere de benyttes. Man anlægger (normalt, nåske bortset fra i Jylland) veje og jernbaner med henblik på at den beregnede kapacitet vil blive udnyttet.

Citat fra: UTJ Dato 16/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 13:28En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.
Reductio ad absurdum. Nu er det sådan at ingen veje eller jernbaner sådan set giver mindst trængsel. At anlægge jernbaner og veje er beregnet til færdsel, ergo vil de medføre mere trængsel, desto mere de benyttes. Man anlægger (normalt, nåske bortset fra i Jylland) veje og jernbaner med henblik på at den beregnede kapacitet vil blive udnyttet.

...der er dog en god ide i at overveje hvilken slags trafik man ønsker, når man udvider transportmulighederne. Motorveje kan være en glimrende ide, men at udvide dem til mere end 3 spor er sjældent en god løsning for landets byer på den længere bane, da det bare medfører mere bilfokuseret udvikling, mere bilafhængighed, og dermed mere behov for motorvej og dårligere livskvalitet i byerne og større langsigtede udgifter til transport.

At bygge flere vejbaner løser ofte kun trængselsproblemer i et par år, før det er lige så slemt igen som det var før. At bygge mere offentlig transport kan derimod ofte løse trængselsproblemerne i mange årtier før man bliver nødt til at kigge på at bygge mere.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/07-24, 16:14
Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Så kunne man lige så godt drop den regionaltog. Den eneste formål den har mellem Aarhus og Fredericia er at betjene Hedensted, Brejning og Børkop stationer.

Citat fra: UTJ Dato 16/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 13:28En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.
Reductio ad absurdum. Nu er det sådan at ingen veje eller jernbaner sådan set giver mindst trængsel. At anlægge jernbaner og veje er beregnet til færdsel, ergo vil de medføre mere trængsel, desto mere de benyttes. Man anlægger (normalt, nåske bortset fra i Jylland) veje og jernbaner med henblik på at den beregnede kapacitet vil blive udnyttet.
Vores offentlig transport lige nu er i krise pga. flere køre i bil så der er behov for at man prioritiser investering i den kollektiv trafik over biltrafik.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.
Vil det dog være en god idé at kører direkte intercitytog mellem Aarhus og Esbjerg? Fordi nu skal folk op nord skal skifte i Aarhus OG Kolding til at komme til bl.a. Sønderborg og Flensborg og hvor meget tid spare man ved at ikke standse i Fredericia?

Citat fra: mgameing123 Dato 17/07-24, 10:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/07-24, 16:14
Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Så kunne man lige så godt drop den regionaltog. Den eneste formål den har mellem Aarhus og Fredericia er at betjene Hedensted, Brejning og Børkop stationer.

Man burde nok ændre i regionaltoget. Hvad der specifikt skulle gøres ved jeg ikke, men det ville ikke være klogt at nedlægge det helt mellem Aarhus og Fredericia. Ud over Hedensted, Brejning og Børkop så er Viby J også kun betjent af regionaltoget sammen med GoCollective, som servicere et helt andet segment af de rejsende. Der er også potentiale for genåbning af Hovedgård station, som vil betjenes af regionaltoget, samt mulighed for også at betjene Hørning eller den kommende station ved Stilling, hvis man altså ønsker det. Hvis Hasselager station engang bliver til noget vil regionaltoget med sikkerhed også standse der.

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Af mgameing123. 17/07-24, 14:29.
Seneste redigering: 17/07-24, 14:32 af mgameing123
Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/07-24, 14:22
Citat fra: mgameing123 Dato 17/07-24, 10:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/07-24, 16:14
Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Så kunne man lige så godt drop den regionaltog. Den eneste formål den har mellem Aarhus og Fredericia er at betjene Hedensted, Brejning og Børkop stationer.

Man burde nok ændre i regionaltoget. Hvad der specifikt skulle gøres ved jeg ikke, men det ville ikke være klogt at nedlægge det helt mellem Aarhus og Fredericia. Ud over Hedensted, Brejning og Børkop så er Viby J også kun betjent af regionaltoget sammen med GoCollective, som servicere et helt andet segment af de rejsende. Der er også potentiale for genåbning af Hovedgård station, som vil betjenes af regionaltoget, samt mulighed for også at betjene Hørning eller den kommende station ved Stilling, hvis man altså ønsker det. Hvis Hasselager station engang bliver til noget vil regionaltoget med sikkerhed også standse der.
Jeg siger ikke st vi burde nedlæg regionaltog Fredericia - Aarhus. Jeg siger hvis man vil sammenkoble det med et IC tog mellem Fredericia og Aarhus så kan den ikke betjene dens formål.

Min mening er at regionaltoget køres fint nok som den gøre nu (Jeg bruger det ret ofte) men burde køres halv times drift i dagtimerne mellem Fredericia og Aarhus. Jeg kan ikke sige noget om Fredericia til Esbjerg da jeg har kun kørte den strækning engang og der var det også godt benyttede.

Citat fra: mgameing123 Dato 17/07-24, 14:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/07-24, 14:22
Citat fra: mgameing123 Dato 17/07-24, 10:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/07-24, 16:14
Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Så kunne man lige så godt drop den regionaltog. Den eneste formål den har mellem Aarhus og Fredericia er at betjene Hedensted, Brejning og Børkop stationer.

Man burde nok ændre i regionaltoget. Hvad der specifikt skulle gøres ved jeg ikke, men det ville ikke være klogt at nedlægge det helt mellem Aarhus og Fredericia. Ud over Hedensted, Brejning og Børkop så er Viby J også kun betjent af regionaltoget sammen med GoCollective, som servicere et helt andet segment af de rejsende. Der er også potentiale for genåbning af Hovedgård station, som vil betjenes af regionaltoget, samt mulighed for også at betjene Hørning eller den kommende station ved Stilling, hvis man altså ønsker det. Hvis Hasselager station engang bliver til noget vil regionaltoget med sikkerhed også standse der.
Jeg siger ikke st vi burde nedlæg regionaltog Fredericia - Aarhus. Jeg siger hvis man vil sammenkoble det med et IC tog mellem Fredericia og Aarhus så kan den ikke betjene dens formål.
Det er jeg helt enig i. Det er heller ikke det jeg har foreslået at gøre.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/07-24, 14:22
Citat fra: mgameing123 Dato 17/07-24, 10:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/07-24, 16:14
Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Så kunne man lige så godt drop den regionaltog. Den eneste formål den har mellem Aarhus og Fredericia er at betjene Hedensted, Brejning og Børkop stationer.

Man burde nok ændre i regionaltoget. Hvad der specifikt skulle gøres ved jeg ikke, men det ville ikke være klogt at nedlægge det helt mellem Aarhus og Fredericia. Ud over Hedensted, Brejning og Børkop så er Viby J også kun betjent af regionaltoget sammen med GoCollective, som servicere et helt andet segment af de rejsende. Der er også potentiale for genåbning af Hovedgård station, som vil betjenes af regionaltoget, samt mulighed for også at betjene Hørning eller den kommende station ved Stilling, hvis man altså ønsker det. Hvis Hasselager station engang bliver til noget vil regionaltoget med sikkerhed også standse der.
Regionaltoget har potentiale for mange flere stationer. Jeg vil åbne stationer i Hovedgård, Løsning, Bredballe og Rødkilde Gymnasium. Hatting og Daugård vil man nok blive nød til at vente med at åbne fordi jeg kan ikke se særlig mange kunder fra de byer.

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Af UTJ. 19/07-24, 21:45.
Seneste redigering: 19/07-24, 21:48 af UTJ
Citat fra: anho Dato 17/07-24, 01:16
Citat fra: UTJ Dato 16/07-24, 16:56Reductio ad absurdum. Nu er det sådan at ingen veje eller jernbaner sådan set giver mindst trængsel. At anlægge jernbaner og veje er beregnet til færdsel, ergo vil de medføre mere trængsel, desto mere de benyttes. Man anlægger (normalt, nåske bortset fra i Jylland) veje og jernbaner med henblik på at den beregnede kapacitet vil blive udnyttet.

...der er dog en god ide i at overveje hvilken slags trafik man ønsker, når man udvider transportmulighederne. Motorveje kan være en glimrende ide, men at udvide dem til mere end 3 spor er sjældent en god løsning for landets byer på den længere bane, da det bare medfører mere bilfokuseret udvikling, mere bilafhængighed, og dermed mere behov for motorvej og dårligere livskvalitet i byerne og større langsigtede udgifter til transport.

At bygge flere vejbaner løser ofte kun trængselsproblemer i et par år, før det er lige så slemt igen som det var før. At bygge mere offentlig transport kan derimod ofte løse trængselsproblemerne i mange årtier før man bliver nødt til at kigge på at bygge mere.
Det begynder med byplanlægningen: Parcelhuskvarterer og tæt-lav er som skabt til bilisme. Densiteten i de fleste nyere danske byområder er ikke (desværre) til kollektiv trafik udover en forkølet tom bus som kører lidt rundt i de vejsystemer som primært er bygget for at sikre at der ikke er gennemgående færdsel i selve parcelhusblokkene. Den østjyske storby er og bliver et håbløst tilfælde og ingen har rigtig taget seriøst hul på problemstillingen om hvordan man kan give den andet end privatbilbetjening.

Noget lignende er ved at vise sig med erhvervsområder som efterhånden dukker op på alle jordstykker som opfylder de minimale plankriterier om motorvejsnærhed og eventuel stationsnærhed, hvis vi taler om hhv "tungt erhverv" og kontorsiloer. Kort sagt er planlægningen af arealudnyttelsen efterhånden reduceret til et kapløb for den enkelte kommune om at tiltrække skatteindtægter og i øvrigt også tjene på jordhandler gennem opkøb og byplanudvikling. Der følger hverken veje eller for den sags skyld jernbaner med i disse politiske transaktioner, udover det mest nødvendige (i påkomne tilfælde lobbyer man for statens finansiering før, under eller efter man har bebygget sig til mere trængsel).

Men at bruge mer-trængselsargumentet er noget sludder per se. Men meget kunne have været reddet med mindre ødsel brug af landbrugsjord til erhvervs- og byudvikling end som det foregår nu. Men så var det jo ikke parcelhusdanmark ;-)

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/07-24, 00:02.
Nu er du inde på noget af det rigtige, Ulrich.
Der er den færreste biltrafik der er ren lystkørsel. Pendlertrafikken er jo noget folk vælger, fordi de har et arbejde de skal passe, og den måde byområder og erhvervsområder er indrettet gør at bilen for mange er det rigtige valg.
Jeg har før nævnt at Fingerplanen for Hovedstadområdet har udviklet sig til en katastrofe. Den var god nok dengang B&W var der med 10.000 arbejdspladser i centrum af København og der var masser af kontorrbejdspladser i centrum og Ballerup, Gladsaxe og Brøndbyøster var landsbyer i omegnen.
Boede du langt ude i fingrene var det i Kgs. Lyngby eller Herlev. Og din arbejdsplads lå inde mod byen.
Nu bor mange i Hillerød, Frederikssund eller Roskilde og arbejder i en af de andre fingre, for arbejdspldserne ligger nu ude i en ring om byen omkring Ring 3. Der fungerer den offentlige trafik ikke fordi der er en stor mangel på hurtige tværforbindelser. Skift undgår man ikke.
Jeg har ikke nok kendskab til området omkring Århus, Trekantsområdet, Odense, men nogen af problemerne må være de samme.
Det er ikke effektivt at lægge forhindringer ind for biltrafikken. Det er dyrt for samfundet. Man er nøædt til at eliminere behovet for den bilkørsel og det gør man kun ved at ændre den måde vi bor og arbejder på.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/07-24, 00:02Nu er du inde på noget af det rigtige, Ulrich.
Der er den færreste biltrafik der er ren lystkørsel. Pendlertrafikken er jo noget folk vælger, fordi de har et arbejde de skal passe, og den måde byområder og erhvervsområder er indrettet gør at bilen for mange er det rigtige valg.
Jeg har før nævnt at Fingerplanen for Hovedstadområdet har udviklet sig til en katastrofe. Den var god nok dengang B&W var der med 10.000 arbejdspladser i centrum af København og der var masser af kontorrbejdspladser i centrum og Ballerup, Gladsaxe og Brøndbyøster var landsbyer i omegnen.
Boede du langt ude i fingrene var det i Kgs. Lyngby eller Herlev. Og din arbejdsplads lå inde mod byen.
Nu bor mange i Hillerød, Frederikssund eller Roskilde og arbejder i en af de andre fingre, for arbejdspldserne ligger nu ude i en ring om byen omkring Ring 3. Der fungerer den offentlige trafik ikke fordi der er en stor mangel på hurtige tværforbindelser. Skift undgår man ikke.
Jeg har ikke nok kendskab til området omkring Århus, Trekantsområdet, Odense, men nogen af problemerne må være de samme.
Det er ikke effektivt at lægge forhindringer ind for biltrafikken. Det er dyrt for samfundet. Man er nøædt til at eliminere behovet for den bilkørsel og det gør man kun ved at ændre den måde vi bor og arbejder på.
Man kunne også tage den offentlig transport seriøst i stedet for at nedlægge "tomme busser".

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse - PAUSE
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/07-24, 22:27.
Det undrer mig egentlig at ingen har bemærket pressemeddelelsen fra BaneDanamrk at analysen er sat på pause af forligskredsen.

Baggrunden er at man vil afvente resultatet af en lignende analyse af Fyn - Als forbindelsen, som jeg da ved at der er nogen herinden der er meget fortaler for.

BaneDK: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Analyse-af-ny-Lillebaeltsforbindelse-sat-paa-pause

TVSyd: https://www.tvsyd.dk/soenderborg/analyse-af-tredje-forbindelse-over-lillebaelt-saettes-paa-pause


Hej
Nu skal i lige huske at vores trafikminister´s eneste løsning på den elendige offentlige person transport udenfor storbyer er at man køber en elbil !!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Så derfor skal der bygges flere og større veje.
Vh Bent

Citat fra: Winther Dato 21/07-24, 09:48Hej
Nu skal i lige huske at vores trafikminister´s eneste løsning på den elendige offentlige person transport udenfor storbyer er at man køber en elbil !!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Så derfor skal der bygges flere og større veje.
Vh Bent
Vi burde også nedlæg alle busforbindelser der ikke kan betale for sig selv fordi kun de fattige bruger den offentlig!

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 6
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak