Citat fra: mpp Dato 16/07-24, 12:28Biltrafikken i Aarhus er i forvejen ikke fulgt med befolkningsudviklen og er muligvis endda faldet (jeg læste en trafikplanlægger i kommunen skrive om det på Linkedin, men jeg har ikke lige tallene ved mig), så det kan givetvist lade sig gøre at reducere biltrafikken hvis man ønsker det. Det bør så være udgangspunktet som i de andre store byer: hvor mange biler skal igennem krydset og byen og kan den trafik afvikles samtidig med at letbanetrafik øges. Hvis man alligevel planlægger at have færre biler i byen kan man jo nok droppe nogle af de her investeringer.
Trafikken må været steget, da trængslen er vokset i de senere år. Jeg har dog ikke nogen tal på det, og jeg tror du refererer til et LinkedIn-opslag om udviklingen i midtbyen isoleret. Jeg har dog tidligere samlet lidt tal, som viser, at antallet af biler er steget hurtigere end befolkningstallet (kilde DST):
År | Indbyggertal | Antal biler | Antal personer pr. bil (alle) |
1993 | 271.272 | 66.350 | 4,1 |
2003 | 291.258 | 80.564 | 3,6 |
2013 | 319.094 | 98.299 | 3,2 |
2023 | 361.544 | 124.426 | 2,9 |
Ser vi alene på de sidste 10-årige periode, er der kommet 26.127 flere biler. Ser vi alene på personer over 18 år, så ser antallet af personer pr. bil sådan ud.
År | Indbyggertal (over 18 år) | Antal biler | Antal personer pr. bil (over 18 år) |
2013 | 257.516 | 98.299 | 2,6 |
2023 | 297.124 | 124.426 | 2,3 |
Konklusionen er, at forholdsmæssigt er antallet af biler vokset mere end antallet af indbyggere.