Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:11
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  5/07-24, 12:08
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 11:20Det meste af trafikken er lokal imellem fx Odense og trekantsområdet, som ikke vil have gavn af et Kattegatforbindelse. En Kattegatforbindelse vil kunne aflaste lidt, men der er stadig lokal trafik, som skal håndteres over Lillebælt.
Det reelle svar er jo at bygge begge dele... :-)
/Lasse
Pointen er at Kattegat-forbindelsen ikke løser, at trafikken over Lillebælt sander til. En Kattegatforbindelse har et andet formål - at gøre trafikken hurtigere imellem hovedstaden og område fra Aarhus og nordpå.
Det kommer an på.
Her er et forslag til Samsøforbindelse med sideforbindelse til Fyn (det er vist ikke første gang). Det skulle opfylde begge formål. Rejsende mellem Odense og Horsens kan skifte på station Endelave Nord. Det skulle kunne aflaste trafikken mellem Odense og Horsens over Lillebæltsbroen.

Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:09
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 13:28En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.
Et udfordring at mange pendler over lange afstande, da mange arbejdspladser ikke nærheden af bopæl. Fx kender jeg flere, som arbejder hos Lego i Billund og har bopæl på Fyn. Det er svært at flytte både bopæl og arbejdsplads. Det noget som vil vokse. For nogle investereret en del i ens bolig og miljøet omkring der man bor. Og det vil vokse på langt sigt, at man bor lang fra sin arbejdsplads.
Måske hvis man rent faktisk investerede i den offentlig transport vil disse mennesker hellere tage toget på arbejde.

Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Der er jo mange af planerne som også inkluderer muligheden for at standse i Fredericia, eksempelvis broen der går parallelt med broen fra 1970. En af løsningsforslagene deler sig jo netop i to når den kommer til Jylland. Således at den både kan slutte sig til den gamle bane lige efter broen og at der kan være en højhastighedsbane rundt om Fredericia. Så det fungerer for både lyntog og for alm. IC-tog.



Jeg syntes faktisk løsning B-1b-BR, den første af de viste jernbaneløsninger er den mest interessante. Den har både en god omfartsbane der tillader den højeste mulige hastighed hele vejen igennem uden at togene skal sænke farten, og så tillader den også at trafikken både kan tilgå den eksisterende vej ind til Fredericia banegård såvel som mod vest til Esbjerg og Sønderjylland!

Jeg er også meget for at Fredericia forbliver et vigtigt knudepunkt men i fremtiden kommer der sikkert også til at være en del trafik der ikke stopper der. Især hvis mere højhastigheds infrastruktur bliver bygget. Inden Vejle Fjord forbindelsen blev droppet tænket jeg ellers på hvor god en ide det ville være at kombinere det projekt og Hovedgaard Hasselager banen med en omfartsbane uden om Horsens, så togdrift med 250km/t ville være muligt hele vejen fra Aarhus til Trekantsområdet, med ganske lidt konflikt med lokaltrafikken, der også kunne få et stort boost som følge. Med disse planer var det lige ført at man kunne genoplive tanken og overveje stort set konstant kørsel med 250 i timen hele vejen fra Aarhus til Odense. Over så lange afstande med konstant høj hastighed begynder højhastighedstog virkelig at betale sig og kan gøre timeplanen, eller noget endnu bedre, meget muligt.

Man har vel lov til at drømme, men jeg er glad for at der er noget ambition her i forslaget. Det har vi sgu brug for nu til dags.


Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!
I al fald set fra hovedstadsområdet åbenbart..

Der har i mange år været tog, der ikke standsede i Fredericia...  f.eks. de MA-baserede lyntog i 70'erne og frem standsede ikke mellem Aarhus og Odense.

Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Endelig kommer der en undersøgelse af det logisk næste projekt og straks skal der igen diskuteres kattegat eller sågar Endelave. Jeg ved ikke, hvorfor lillebælt er upopulært. Måske bare fordi, at det er for realistisk og kedeligt.

Den gamle lillebæltsbro er snart 100 år.  Alene derfor er det nødvendigt at se på lillebælt. Samtidig er der potentialet i hastigheden, hvis den kan sættes sammen med vestfyn, uden at farten sænkes. Timeplanen er potentielt tilbage og med lillebælt i stedet for vejle fjord er der også mulighed for at Herning kommer med i timeplanen igen.

Det eneste, der kunne savnes er en nærmere undersøgelse af, at forlænge et nyt spor længere mod vejle fremfor straks at sammenflette nord for fredericia, netop fordi det både vil kunne være kortere i kilometer og kunne indebære, at den høje hastighed bevares til en egentlig højhastighedsbane helt fra Odense til Vejle.

Kattegat osv skal nok komme om 30-40 år. Og mon ikke det vil blive et bedre projekt til den tid, bl.a pga ting som en ny lillebæltsforbindelse, der vil øge kapacitet og passagertal. Til den tid vil der givetvis være brug for en ny bane helt ind til københavn, der så kunne være dedikeret til en kattegatforbindelse, så man måske kunne komme ned på 60 minutter igen i stedet for den mærkelige Ringsted omvej.   

Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Men det er der næsten ingen, der gør. Knudepunkter betyder stadig mindre. Alle har bil, og de bliver bare billigere i fremtiden. Toget skal gøre de bedste rejsemuligheder endnu bedre, og så skal man ikke satse på knudepunkt i Fredricia, når Vejle, horsens, Kolding alle er mindst dobbelt så store.

Citat fra: ThomasTT Dato 14/07-24, 15:04
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:56
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 16:44
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 16:33
Citat fra: mgameing123 Dato  9/07-24, 15:07
Citat fra: GHolm Dato  5/07-24, 21:05
Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 20:12
Citat fra: Keminørden Dato  5/07-24, 18:42Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.
Problemet med Ny Lillebælt togbro er at jernbanen undgår Fredericia som er jo Jyllands største knudepunkt på jernbanen. Staten er virkelig begyndt at afliv Fredericia som knudepunkt.

Det kommer an på hvilken løsning man vælger. Bemærk også at de løsninger som ikke kører via Fredericia Station er tiltænkt tog som ikke vil standse i Fredericia uanset hvad. Men den smarteste løsninger er selvfølgelig at have muligheden for at standse for alle tog. Så kan tog der standser i Fredericia også få fordel af en ny, hurtigere bane.
Giver det overhovedet mening at tog standser ikke ved Fredericia? Fredericia er jo Jyllands intercity knudepunkt!

Det er det til en vis grad, men så mange passagerer skifter heller ikke. Ikke sammenlignet med alle dem der rejser direkte igennem. Man vil stadig have massere af mulighed for at skifte i Fredericia, men det er ærligt talt lidt overflødigt at alle tog skal standse der. Det gør alle tog i forvejen ikke, og planerne er (eller var, før Timeplanen blev droppet) at tilføje flere tog som ikke vil standse i Fredericia, så der er ikke tale om at man fjerne skifte, muligheder.
Jeg tænker mest på folk der tager interne intercitytur på Jylland. Fks. Aalborg til Bramming eller Sønderborg vil det være en fordel at ultra lyntogene standsede ved Fredericia.

Det ville være en fordel ja, men jeg tror egentligt det vil være smartere bare at introducere direkte intercity tog mellem Aarhus og Esbjerg. Så kan rejsende fra Aalborg skifte i Aarhus og rejsende fra Aarhus, Skanderborg, Horsens og Vejle slipper helt for at skulle skifte. På den måde undgår man også at gøre superlyntogene mindre attraktive ved at forlænge deres rejsetid, og man får et godt alternativ mellem Østjylland og Esbjerg til det MEGET langsomme regionaltog vi har i dag. Hvis man delte disse tog i Kolding så kunne man også få direkte tog mellem Østjylland og Sønderjylland, hvilket i den grad savnes.

Mon ikke det selv i fremtiden vil blive nogle halvtomme intercity-tog Aarhus-Esbjerg, samtidig med, at det vil slide på kapaciteten for lokale tog. Måske skulle man bare køre en anden vej til Esbjerg.

Der kører i forvejen massere halvtomme tog, det er ikke et succeskriterie at toget er fyldt op. Så kunne man lige så godt droppe næsten alt togtrafik i det meste af landet.
Nok har jeg aldrig været med et af regionaltogene helt til Esbjerg, men jeg har været med så langt som Kolding. Så vidt jeg har observeret så er regionaltoget temmelig populært. Det bliver ikke mindre populært af at man skærer 15+ minutter af rejsetiden.
Jeg kan ikke se hvordan der skulle opstå kapacitetsproblemer. Der er, så vidt jeg ved, ikke kapacitetsproblemer mellem Fredericia og Esbjerg, og den begrænsede kapacitet i Østjylland vil signalprogrammet hjælpe på (dog ville det selvfølgelig være bedst med flere projekter til at øge kapaciteten yderligere). Hvis der er behov for at spare på kapaciteten kunne man jo køre sammenkoblet med et eksisterende IC tog mellem Aarhus og Fredericia.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak