Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nærumbanen tog - tomgang
Nærumbanen tog - tomgang
Af Ncard00. 14/07-24, 13:37.
Er det ikke muligt at slukke for Nærumbanens tog's motor, når der er 20 minutters drift, og det holder ved endestationerne i op til 10 minutter?

Nærumbanen tog - tomgang
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/07-24, 14:14.
Det skal du nok skrive til Lokaltog og spørge om.

Nærumbanen tog - tomgang
Af Teddy. 14/07-24, 14:33.
Det ville formentligt kræve at der skulle sættes ekstern luft bremser og strøm klimaanlægget, så jeg tror ikke det gør det praktisk muligt, på så kort en vendetid..

Nærumbanen tog - tomgang
Af Ncard00. 14/07-24, 15:03.
Citat fra: Teddy Dato 14/07-24, 14:33Det ville formentligt kræve at der skulle sættes ekstern luft bremser og strøm klimaanlægget, så jeg tror ikke det gør det praktisk muligt, på så kort en vendetid..

Ok, men når man tænker på, hvor meget DSB har ombygget deres dieseltog igennem tiderne, så må det vel kunne lade sig gøre at ombygge disse få tog, så de bliver mere miljøvenlige, eller erstatte dem med lint 41 togsæt, når der kommer batteritog på de større lokalbaner?

Nærumbanen tog - tomgang
Af Ncard00. 14/07-24, 15:05.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/07-24, 14:14Det skal du nok skrive til Lokaltog og spørge om.

Har jeg gjort, afventer svar :)

Fandt imellemtiden denne gamle artikel om Nærumbanen og tog der holder i tomgang:

https://lokalavisen.dk/samfund/ECE15740307/lokalbanens-staar-i-tomgang-paa-stationerne/

Citat fra: Ncard00 Dato 14/07-24, 15:03
Citat fra: Teddy Dato 14/07-24, 14:33Det ville formentligt kræve at der skulle sættes ekstern luft bremser og strøm klimaanlægget, så jeg tror ikke det gør det praktisk muligt, på så kort en vendetid..

Ok, men når man tænker på, hvor meget DSB har ombygget deres dieseltog igennem tiderne, så må det vel kunne lade sig gøre at ombygge disse få tog, så de bliver mere miljøvenlige, eller erstatte dem med lint 41 togsæt, når der kommer batteritog på de større lokalbaner?

Problemet bliver ikke ændret af, at det bliver Lint 41 togsæt. De forurener faktisk mere af at skulle startes op efter så kort tid, end de gør ved at holde stille, i det man bruger mere diesel for at starte en motor op.

Citat fra: banemanden Dato 14/07-24, 19:06Problemet bliver ikke ændret af, at det bliver Lint 41 togsæt. De forurener faktisk mere af at skulle startes op efter så kort tid, end de gør ved at holde stille, i det man bruger mere diesel for at starte en motor op.

Det var ikke godt, men hvad er "kort tid"? Østbanen stopper fx motorerne i Hårlev ved deres 5-6 minutters ophold på vej mod nord og i Roskilde, mens de "vender". De gør det også ganske ofte i Køge på vej sydover, da de har et 3-4 minutter ophold der.

Nærumbanen tog - tomgang
Af RasmusD. 14/07-24, 23:39.
Citat fra: banemanden Dato 14/07-24, 19:06Problemet bliver ikke ændret af, at det bliver Lint 41 togsæt. De forurener faktisk mere af at skulle startes op efter så kort tid, end de gør ved at holde stille, i det man bruger mere diesel for at starte en motor op.

Det lyder underligt.

Der er selvfølgelig forskel på motorene i en personbil og et dieseltogsæt, men for biler er brændstofforbruget ved at starte motoren mindre end 7 sekunders tomgang.

Nærumbanen tog - tomgang
Af mpp. 16/07-24, 12:10.
Forskellen er vel, at bilparken generelt er nyere end mange af de dieseltog, der kører rundt. Det er allerede besluttet, at man skal overgå til batteridrift på lokalbanerne og togene er både af ældre dato og fra en lille serie, så investeringslysten er nok ikke den største.

Alt er muligt, men ikke alt er praktisk eller lønsomt og det gælder nok også her.

Nærumbanen tog - tomgang
Af Ncard00. 18/07-24, 08:51.
Svar fra lokaltog:

"Jeg har tjekket op på dette med teamleder for lokomotivførerne.

Han svarer at han vil tage en snak med alle lokofører og sørge for at vi fremover stopper motorerne når vi holder stille i mere end 4-5 minutter."

Gå op Sider:[1]
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak