Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: jaer Dato 12/07-24, 21:36
Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det  :-)

Hvorfor ikke?

Penge måske...
...Er Banedanmark ejer, skal Staten finde penge til vedligehold...
...Er Letbanen ejer, skal Regionen og Kommunerne finde penge til vedligehold...

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det   ;) 


Jeg tror egentlig at letbanen ville være glade for det, og også Banedanmark. Til hverdag er det letbanen som står og betaler for stort set det hele, men man skal alligevel jævnligt korrespondere og kommunikere frem og tilbage med Banedanmark. Det tager tid og koster penge, og er i praksis overflødigt.

Citat fra: Viktoria Skov Dato 12/07-24, 21:40
Citat fra: jaer Dato 12/07-24, 21:36
Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det  :-)

Hvorfor ikke?

Penge måske...
...Er Banedanmark ejer, skal Staten finde penge til vedligehold...
...Er Letbanen ejer, skal Regionen og Kommunerne finde penge til vedligehold...

Letbanen er infrastrukturforvalter så de er allerede ansvarlige for vedligehold og betaler også for det

Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 23:06
Citat fra: Viktoria Skov Dato 12/07-24, 21:40
Citat fra: jaer Dato 12/07-24, 21:36
Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det  :-)

Hvorfor ikke?

Penge måske...
...Er Banedanmark ejer, skal Staten finde penge til vedligehold...
...Er Letbanen ejer, skal Regionen og Kommunerne finde penge til vedligehold...

Letbanen er infrastrukturforvalter så de er allerede ansvarlige for vedligehold og betaler også for det

Lad dem bare få ejerskabet også, hvis de lokale politikere er med på den ide.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 23:06
Citat fra: Viktoria Skov Dato 12/07-24, 21:40
Citat fra: jaer Dato 12/07-24, 21:36
Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det  :-)

Hvorfor ikke?

Penge måske...
...Er Banedanmark ejer, skal Staten finde penge til vedligehold...
...Er Letbanen ejer, skal Regionen og Kommunerne finde penge til vedligehold...

Letbanen er infrastrukturforvalter så de er allerede ansvarlige for vedligehold og betaler også for det

Nej. Banedanmark betaler for vedligehold af deres anlægsdele. Det er så Letbane, der administrere de midler, som Banedanmark mener er nødvendige.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 13/07-24, 08:28
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 23:06
Citat fra: Viktoria Skov Dato 12/07-24, 21:40
Citat fra: jaer Dato 12/07-24, 21:36
Citat fra: Svend Dato 12/07-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/07-24, 19:41Gad egentlig vide om lukningen af havnesporet giver overvejelser om Grenaabanens ejerskab. Nu hvor det ser ud til at banen aldrig vil blive brugt til andet end letbanetrafik så kunne det overvejes om det ville være klogt at overdrage banens ejerskab fra Banedanmark til Aarhus Letbane og give letbanen mere frihed til at bestemme over banen. Så slipper man også for at BDK skal blandes ind i alt muligt som de i bund og grund ikke har den store årsag til at være indblandet i.

Spørgsmålet er så, om Letbanen er interesseret i det  :-)

Hvorfor ikke?

Penge måske...
...Er Banedanmark ejer, skal Staten finde penge til vedligehold...
...Er Letbanen ejer, skal Regionen og Kommunerne finde penge til vedligehold...

Letbanen er infrastrukturforvalter så de er allerede ansvarlige for vedligehold og betaler også for det

Nej. Banedanmark betaler for vedligehold af deres anlægsdele. Det er så Letbane, der administrere de midler, som Banedanmark mener er nødvendige.

Virkelig? Du ved det bedre end jeg, men det var ikke sådan jeg havde forstået det. Som jeg har fået det forklaret så blandes Banedanmark kun ind i større projekter og udgifter, så som det igangværende problemer med stien mellem Østbanetorvet og Risskov Strandpark.
Så har jeg også lært noget nyt

Gå op Sider: 1 2 [3]
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak