Citat fra: Viktoria Skov Dato 7/07-24, 11:01Reelt kunne det godt være at nattog bygget på Talgos 13-14 m lange vogne, er nok til at gøre sengene tilpas lange til 95% af Nordeuropas befolkning.
Længere mod øst finder du liggevogne fra Talgo med galleriindretning. Man sover i køreretning og adskilt fra midtergangen med en gardin. Sengene kunne være rigtig langt. Privatsphæren er begrænset.
De russike og spanske Talgo er tværligger. AFAIR lidt bredere i vognkassen, men låst til russisk/iberisk sporvidde. De kommer ikke længere end til Hendaya, Cerbere / Brest (Belarus). De tyske Talgo aka. Citynightline er skåret op.
Man kan bygge tetrisløsnigner, med forskellige liggeretninger i forskellige niveauer. Meget har man set er meget man har set i 18hundretal.
Men husk: I en WLABmz har du 54 liggevognspladser, i deluxe sovevogn enda kun 24 senge.
I 2. klasses siddepladsopstilling kan du nå 100 pladser i en vogn.
Er der nogen der undrer sig over at en sovevognsplads kan koste firdoblede af en siddeplads?
som nævnt: Der er nogen der skal betale for det og overtage de økonomiske risici.
Hvis det der dine vogne, dit jernbaneselsekab, kan du indrette dem som du vil.
p.s.: Jeg kan ikke huske hvornår Kongens salonvogn sidst har været ud og rulle.