Citat fra: Svend Dato 6/07-24, 18:41Citat fra: anho Dato 6/07-24, 17:41Citat fra: Svend Dato 6/07-24, 17:34Citat fra: anho Dato 6/07-24, 16:13Jeg mindes at have hørt tale om at materiel der udnytter det fulde svenske profil burde kunne befare hele det danske netværk... når ETCS er installeret og signalerne er fjernet.
Regina-togene, som vist er noget af det bredeste de har i Sverige, kunne trækkes igennem Danmark ved lav fart. Så der skal nok ikke meget ekstra plads til før sådan et profil ville kunne benyttes i fuld drift.c
Det har intet med ETCS at gøre.
Bemærk "...og signalerne fjernet" delen af hvad jeg skrev. Det var i hvert fald sådan det blev udlagt en tidligere gang da emnet var oppe at vende; at fritrumsprofilet er for småt til at køre tog af svensk profil i fuld hastighed fordi de fysiske signaler og deres infrastruktur står relativt tæt på sporet.
Men hvis der er en anden årsag til at man var nødt til at sænke hastigheden, ud over at fritrumsprofilet var for småt på grund af fysiske signaler tæt på banen, er jeg da interesseret i at høre mere.
Signaler fjernes men der opsættes - og findes - andre infrastrukturelementer: Køreledningsmaster, mærker, broer, perroner mm.
Du skal gå dybere ned i materialet og undersøge, hvilke profiler der gælder (anvendes) rundt om i Europa.
Standardprofilet (i hvert fald når vi taler gods) er i Danmark GB med større profil på Øresund og kommende Fehmarn-forbindelse: GC.
Profilet i Sverige er helt uden for UIC-norm.
Tag evt fat i de enkelte netredegørelser og se, om du kan finde mere der.
I Danmark er det UT-begrænsningslinjen der er den typiske mindstegrænse på 2.300 mm, og ingen objekter må opstilles inden for denne afstand, uden særlig godkendelse.
Hvis vi antager at der skal være 500 mm spillerum mellem UT-linjen og materiel, giver dette en potentiel halv køretøjsbredde på 1.800 mm eller 3.600 mm. Dette giver ligeledes min. 400 mm mellem to modkørende tog, ved 4.000 mm sporafstand.
Til sammenligning er det mindste forekommende profil på S-banen SD på 2.100 mm, hvilket med S-togets bredde på 3.520 mm, giver 340 mm i spillerum mellem materiel og fritrumsprofil SD. (Dog foretrækkes SB som absolut mindstegrænse på 2.200 mm, hvilket giver 440 mm i spillerum.)
I SODB afsnit 5.5 er det angivet at signaler skal opstilles uden for UT-linjen, så ydre signaler burde ikke være et problem. (Med mindre det er et signal fra 1950 i Sønder Bøvelse, hvor man ikke havde det fokus dengang.)
Broer reguleres af profil B og EB, der varier mellem 2.200 og 2.500 mm alt afhængig af hastigheden.
Perroner er typisk ikke højere end 76 cm på hovedbaner, hvorfor materiellet kan udkrages over denne højde.