Citat fra: tgsen Dato 5/07-24, 19:27Citat fra: Viktoria Skov Dato 5/07-24, 18:39Citat fra: steenth Dato 5/07-24, 14:43Citat fra: Poul Brandt Dato 2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.
Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.
S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.
Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...
Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)
Hamburg har allerede kombinerede S-tog 1200 V = , 15kV 16 2/3 Hz.
Citat(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)
Og hvis omstrømning er så enkelt, hvorfor ikke omstrømme S-banens 140 km til 25 kV (og 76 cm perroner) og køre fælles nærtrafik med Pågatågen i Skåne med 25kV/15kV tåog, anskaffet fælles i stor ordre med mængderabat?
Hvilken omstrømning? Ideen med et langdistance S-togsnet mellem Helsingør og Roskilde, er da netop for at undgå at ændre kørestrømmen til 1600V og hæve alle perronerne.
Det er nok billigere at købe S-tog til 1600 V og 25 kV end at omstrømme alle 140 km dobbeltspor.
Dels er der stadig problematikken med forskellig perronhøjde, hvilket i Hamborg er løst med høje perroner på de pågældende fjerntogsstrækninger, hvilket er ekstremt dyrt mellem Helsingør og Roskilde. Foruden sandsynligvis en 1-2 årig sporspærring hvis vi kender Banedanmark.
Hovedbanegården er afhængig af at køre fjerntog til Østerport for at vende en række fjerntog, så hvis Røret indskrænkes til S-bane, flytter du bare problemet.
Problematikken ved Røret kan formentlig kun løses med en eksprestunnel for S-tog og evt. kapacitetsudvidelse på fjerndelen.
Hvad gør et regionaltog til et regionaltog og et S-tog til et S-tog?
Teknikken, næppe. Afgangsprocedyre, sandsynligvis. Frekvens, sandsynligvis. Offentligt image, sandsynligvis.
Så forstår ikke helt at I stadig anser det som et regionaltog i fåreklæder, når al teknikken kan S-tog'ciferes.