Citat fra: Krabsen Dato 4/07-24, 21:09Citat fra: Henrik Hansen Dato 4/07-24, 18:42Det virker mest til at Lokaltog har mistet enhver form for overblik - og så kan deres Driftschef forklarer herfra og til evigheden om mulige årsager. Der er bare ingen forklaring, der kan godtgøre det nødvendigt i, at holde passagerer indespærret i 1.5 time på netop dette sted, hvor strækningen er enkeltsporet og hvor der er landbrugsjord på begge sider af sporet.
Der kommer altså hverken andre tog eller der er terræn der gør, at en tømning af toget er umuligt.
Det undre mig mest at passagerne i dag er så autoritetstro af de bliver i toget i netop denne situation. Dørene kan nødåbnes og folk kan vandre væk - det kan en enlig lokomotivfører ikke forhindre på noget måde. Det er muligt, at det er strafbart, men situationen taget i betragtning, så vil en domstol formentlig finde grundlag for at gøre forseelsen straffri, når lokaltog er så langsomme til at reagerer, som tilfældet var.
Driftschefen bør om muligt fritages fra videre tjeneste, hvis han synes den behandling af passagerer er rimelig.
Hvem siger, at han finder det rimeligt? En så bombastisk bedømmelse bør man afholde sig fra indtil alle aspekter er kendt.
Men ganske kort: Hvem har forsikringsansvaret, hvis en passager falder og brækker benet, grundet afstigning på fri bane med langt ned?
Jeg ville også tøve og bede om at få det afklaret inden jeg gav afstigningstilladelse.
Det kan virke som amerikansk advokathysteri, men det er desværre sådan verden ser ud.
Det kommer vel an på om udstigningen sker frivilligt eller pålagt.
Såfremt en passager selv af egen vilje vælger at kravle ned fra et tog, påhviler ansvaret passageren.
Såfremt togpersonalet beordre en tømning af et tog, påhviler ansvaret selskabet.
Mon ikke det er der hunden ligger begravet.. :-)
"kan vi få passagererne sikkert ud af toget?"
Kun såfremt svaret et et rungende JA, sker det. Er der et lille måske, så bliver folk hvor de er.
Hvor jeg arbejder er hele systemet bygget til at passagererne selv kan forlade toget og gå til sikkert område, selv. Det er sket flere gange, uden uheld.
Derudover har vi en procedure der beskriver at at tog skal tømmes efter max 15 minutter, ved stilstand.