Citat fra: Niels Munch Dato 29/06-24, 10:12Hej Lasse,
Inspireret af denne tråd sidder jeg og tænker på, at seks tyske og østrigske foretagender, der beflitter sig med tram-trains, jo har indgået en gevaldig rammeaftale med Stadler om fremtidige leverancer af tram-trains, bl.a. for at holde prisen nede.
Det drejer sig om Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, Land Salzburg og Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb.
Se f.eks. nærmere her: https://www.railway-technology.com/news/stadler-vdv-tram-train-project/?cf-view&cf-closed .
M.v.h.
Niels
Hej Niels.
Jo tak, jeg kender godt til projektet, fordele og ulemper og "delta" til hvad der skal bruges på Aarhus Letbane (og Nærumbanen for den sags skyld), og hvem der iøvrigt også afgav tilbud på den store rammeaftale, og hvad der blev afgørende for valget. Tilsvarende er der også et par andre projekter og også dem, der er endt med en markant dyrere pris :-)
Een af varianterne fra rammeaftalen vil iøvrigt blive udstillet på Innotrans 2024.
Da letbaner i Danmark skal godkendes efter danske regler og hver for sig, vil synergier i praksis skulle være mellem danske baner, og selv om den helt gamle ide med et "letbanekontor" og eet projekt med etablering af fire letbaner i Aarhus, Odense, København og Aalborg for længst er død, så er der naturligvis også nogle ideer om "synergier", der summer rundt - omend de formentlig er urealistiske i dagens Danmark grundet strukturer, politik, følelser og timing - kombineret med en manglende overordnet strategi.
/Lasse