Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Gå ned Sider:[1] 2 3
https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/insisterede-paa-at-holde-jernbane-aaben-men-der-har-ikke-koert-et-eneste-tog-i-20-aar

Jeg synes lidt det er ærveligt at det skal lukke fordi der kunne godt komme behov for godstog i fremtiden hvis regering lavet en plan for mere gods i Danmark.

Citat fra: mgameing123 Dato 26/06-24, 12:06https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/insisterede-paa-at-holde-jernbane-aaben-men-der-har-ikke-koert-et-eneste-tog-i-20-aar

Jeg synes lidt det er ærveligt at det skal lukke fordi der kunne godt komme behov for godstog i fremtiden hvis regering lavet en plan for mere gods i Danmark.

Der har vel ikke køre meget tog på Grenaa havnebane, siden DSB lod MR-tog vedligeholde ved BASF i 2010, jf. denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=81117 .

M.v.h.
Niels

Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Af andersj, Aalborg. 26/06-24, 12:22.
Problemet er at det pt. ikke er praktisk muligt at køre godstog til Grenå pga. letbaneperronerne. De perronforkanter der er installeret tager ifølge letbanen en time pr. perron at klappe op, fordi de er boltet fast. Der er 19 stationer mellem Aarhus H og Grenå Havn, så det vil kræve et par dages totalspærring for passagertrafikken at køre et enkelt godstog fra Aarhus til Grenå og tilbage igen.

Anders

Man overser muligheden for en forlængelse af letbanen i Grenå. Det kunne gøre den endnu mere attraktiv.

Citat fra: UTJ Dato 26/06-24, 12:39Man overser muligheden for en forlængelse af letbanen i Grenå. Det kunne gøre den endnu mere attraktiv.
Enig
Det ville være nærliggende at forlænge letbanen til havnen, Kattegatcentret mv.

Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-24, 12:44.
Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?
Ud over havnen, så der er del virksomheder, som har spor ind, hvor de kunne have bruge banetransport, hvor det ikke behøver skal sejles væk.

Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?

Ensted ved Aabenraa ??

Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-24, 12:59.
Citat fra: steenth Dato 26/06-24, 12:50
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?
Ud over havnen, så der er del virksomheder, som har spor ind, hvor de kunne have bruge banetransport, hvor det ikke behøver skal sejles væk.
Flyt virksomhederne til Niedersachsen eller Skåne også: Biler billigere, nationalsang lettere at synge, ikke så langt at køre for at komme på ski og Vectron Dual Mode at se på.

What's not to like?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-24, 13:01.
Seneste redigering: 26/06-24, 13:05 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 26/06-24, 12:56
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?

Ensted ved Aabenraa ?

Ensted er eneste østersøhavn med 18 m vanddybde ved kajkant, nærmeste konkurrent er Eckernförde med 17½ m.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 13:01
Citat fra: Niels Munch Dato 26/06-24, 12:56
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?

Ensted ved Aabenraa ?

Ensted er eneste østersøhavn med 18 m vanddybde ved kajkant, nærmeste konkurrent er Eckernförde med 17½ m.

Fint nok, så mangler vi blot et strækningsnummer.

Citat fra: Niels Munch Dato 26/06-24, 13:17
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 13:01
Citat fra: Niels Munch Dato 26/06-24, 12:56
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-24, 12:44Godset kan vel i stedet gå over Bremerhaven, Ensted, Malmö eller Thyborøn - hvad er problemet?

Ensted ved Aabenraa ?

Ensted er eneste østersøhavn med 18 m vanddybde ved kajkant, nærmeste konkurrent er Eckernförde med 17½ m.

Fint nok, så mangler vi blot et strækningsnummer.

Det kommer vel på, når der ligger skinner - så vi skal have gang i nogen med en Märklin-skabelon.

Det er, så vidt jeg ved, ca. 18 år siden der sidst har kørt godstog på Grenaabanen. Det virker meget usandsynligt at det lige pludselig skulle begynde igen. Letbanen er tydeligvis ikke designet til at der skal køre godstog. Højest så det teoretisk set er muligt fordi Norddjurs Kommune insisterede på det. Generelt har Norddjurs Kommune haft et underligt forhold til letbanen.

Man kan håbe, som diverse andre her nævner, at man på et tidspunkt udvider letbanen ned til havnen, gerne med et stop i midten langs Niels Juels Vej, måske ved Skolebakken. Man kunne meget vel slå det sammen med en flytning af Letbanens "depot" i Grenaa, som kommunen længe har ønsket flyttet.

Grenåhavnbanen officielt lukkede.
Af andersj, Aalborg. 26/06-24, 20:19.
Der er 11 minutters vendetid i Grenå, så det bliver hurtigt presset på tiden hvis man skal køre ned til havnen uden at skulle få brug for en ekstra stamme. Et enkelt stop kan måske lade sig gøre, med muligheden for at vende i Grenå ved forsinkelser. Men det kræver også at man kan køre med en rimelig høj hastighed ned til havnen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/06-24, 20:19Der er 11 minutters vendetid i Grenå, så det bliver hurtigt presset på tiden hvis man skal køre ned til havnen uden at skulle få brug for en ekstra stamme. Et enkelt stop kan måske lade sig gøre, med muligheden for at vende i Grenå ved forsinkelser. Men det kræver også at man kan køre med en rimelig høj hastighed ned til havnen.

Det er helt rigtigt, men det er jo så enkelt som at få flere tog. Hvilket jo ser ud til at ske uanset hvad.

Gå op Sider:[1] 2 3
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak