Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.
Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."
Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?
At opgradere til ERTMS var jo nødsaget af at man havde syltet jernbanen i årtier. Havde man udvist rettidig omhu med vedligehold og opgradering af signalsystemet, så havde vi ikke behøvet at implementere ERTMS før det var velgennemprøvet. Og på trods af det, ser vi jo at ERTMS faktisk er en moden teknologi - den fungerer perfekt i Jylland, det er bare Alstom der ikke kan finde ud af deres kram øst for Lillebælt.
Hvad angår IC5 gik man jo netop ikke efter et supertog. Man gik efter et gennemprøvet design der allerede er i drift andetsteds. Problemet er så bare at der ikke findes hyldevarer i jernbanens verden, og at IC5 derfor alligevel er et delvist udviklingsprojekt, og det ville toget have været uanset hvilken producent man havde valgt. Alstom er heller ikke det eneste firma der har problemer med at levere ordentlige tog til tiden.
Den nye jernbaneinfrastruktur her i Danmark er heller ikke på nogen måde overambitiøs. Banen til Silkeborg bliver enkeltsporet og ikke elektrificeret, og uden forberedelse til senere dobbeltsporing. Næsten alle nye stationer har en meget skrabet udformning uden særligt mange faciliteter. Selv ruter der rent faktisk kører gods på er taget ud af elektrificeringsprogrammet (Hirtshals og Frederikshavn), så "superskinner" er ikke noget jeg kan genkende fra virkelighedens verden. Hvis vi havde gjort som England og insisteret på at bygge til 400 km/t, kunne jeg være enig med dig - men begge vores højhastighedsbaner er jo kun designet til 250 km/t, hvilket er ret beskedent i forhold til i udlandet.
Nej, problemerne skyldes slet og ret at jernbaneteknik faktisk er rimelig svært, og så at man har været uheldig at købe fra et firma der har betydelige interne problemer.