Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Første ComfortJet togsæt ankommet til testbane
Første ComfortJet togsæt ankommet til testbane
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/01-24, 09:29.
Seneste redigering: 5/01-24, 09:38 af Michael Deichmann
For lige knap et år siden skrev andersj om EU støtte til en række inter-europæiske togprojekter bl.a. dette:

  • České Dráhy/DSB/DB får støtte til dagtog Prag-Berlin-København

Nu lader det til at de togsæt, som České Dráhy vil bruge bl.a. til ruten til København er ankommet til et testanlæg, hvor homologeringen og afledte godkendelser skal gennemføres. Togsæt her skal forstås som et samlet køb hos et konsortium imellem Siemens Mobility og Skoda Group om levering af et antal Vectron lokomotiver (Siemens) og vognstammer, der på sigt vil omfatte 1 klasse, 2 klasse, spisevogn og styrevogn, så der ikke skal omløbes ved endestationerne.
I første omgang testes en stamme uden spise- og styrevogne for at få togene ud at køre i på lokale ruter i Tjekiet allerede i løbet af 2024. Senere - 2026 - vil de også begynde at køre i nabolandene og videre bl.a. til København i samarbejde med DB og DSB åbenbart. Og på de ture vil der være spisevogn. Velbekomme!

Læs hele artiklen på České Dráhys hjemmeside her.

Edit: Den første styrevogn er, siden artiklen på hjemmesiden, der er fra primp december 23, også ankommet til testbanen.
Læs mere her (Facebook).

Facebook link virker ikke - her er det rigtige:
https://www.facebook.com/photo?fbid=755786743249273&set=a.619035703591045

Første ComfortJet togsæt i drift
Af andersj, Aalborg. 23/06-24, 23:45.
Så er første stamme i passagerdrift internt i Tjekkiet - næsten, da styrervogn og restaurantvogn endnu ikke er klar. I sensommeren er planen at de skal indsættes mellem Prag og Berlin (Berlin-Hamburg spærres det meste af efteråret pga. sporarbejde) 

En "trip-report" kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=XhDGe1tEL-4

Anders

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:29.... spisevogn ....

Er jeg rigtig i antagelsen at det sidste spisevogn på danske skinner var CNL i 2016?
(X2000 Kh-STHLM tæller ikke, Det er kun bistro og de åbner/lukker omkring Lund)

Kritikerne vil sige: dampgenopvarmet vakuummad til priser som ved Århus Å eller Nyhavnen -
Men her kan vi blive enig om at det har sil og i vil helt sikkert kunne finde mig der.


p.s.: Jeg glemte Snälltogets Krogen. 

City Night Line kørte da sidste gang i 2014? Men der var i hvert fald en restaurantvogn med, som jeg benyttede da jeg tog nattoget til Køln i 2013

Det triste (for mig) er, at livskvalitetsforskellen mellem en kaffemaskine og en bistro som på SJ er KÆMPE. Cafebilerne er pænere, men den bistro er 80 % af, hvad jeg skal bruge på en 5+ timers togtur. Og en stor del af værdien er muligheden for at sidde i en anden vogn - bare skift kulisser i et stykke tid.

Jeg ville virkelig ønske, at DSB ville finde pengene/politikerne fandt viljen til at returnere spiseservice til togene. Men politikerne er ligeglade - de er alle kørt i biler. Og DSB vil være ligeglad uden konkurrence eller politisk pres.

Prag-Berlin-København lyder godt, synes jeg.

Anekdotisk var jeg en tur til Prag med tog for ca. 15 år siden, fordi 'at rejse er at leve'.
København - Hamburg var med DSB; men OK da det gik via Rødby-Puttgarden, og der kunne indtages morgenmad på færgen.
Hamburg - Berlin var med DB og spisevogn til frokost.
Berlin - Prag var med Tjekkisk tog uden spisevogn.
Spisevogn til aftensmad ville være toppen af rejsen.

Ja, det er billigere og mindre tidskrævende at flyve; men mere afslappende med tog, hvor selve rejsen er en oplevelse.



Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak