Jeg vil i den her tråd prøve at samle nogle ideer omkring at gøre passagertrafik på skinner mere attraktivt i Jylland, og samtidig samle op efter tre årtiers underinverstering i skinnebåren trafik, mens at man har udbygget og sænket prisen på gummihjul.
I dag handler det både om co2, anden luftforurening og trængsel. Elektrificering af køretøjer afhjælper ikke alene alle de tre ting, da stålhjul har lavere friktion og højere hastighed.
Det her handler mest om intern trafik i Jylland og trafik ind og ud af Jylland, ikke så meget til Kbh, da den allerede bliver serviceret.
Med de nuværende planer, så er doppeltspores der fra grænsen til Aalborg, hastighedsopgraderes og elektrificering.
Der er ikke passagerer til s-tog drift, så jeg vil kalde det s-togs lignende. Det er noget med oftere drift end nu, måske hvert kvarter i myldretiden eller oftere og mindst timedrift resten.
Samtidig så bygges der en direkte linje Århus -> Silkeborg. Jylland er ikke togmæssigt indrettet til regionalbaner, men til at føde ind i trafikken til Kbh. Når vi begynder at elektrificere hovstrækningen i ØStjylland og dobbeltspore den, så åbner det muligheden for s-togs lignende drift med billige standard togsæt.
Jeg mener selv at man skal investere i det sidste stykke også, så stykket mellem Aalborg og Hirtshals og Frederikshavn dobbeltspores, og opgraderes til mindst 160, evt 200 km alt efter pris.
Begge steder skal man se på mulighederne for at man både kan betjene byerne, men også passagererne til færgerne, evt via nye stoppesteder.
Med det ny vedtagne dobbelspor ved Tinglev, så kan man også komme til Hamborg og videre ud i verden. Den del er der andre tråde om, men her er det værd at nævne at man med forbindelserne til færgerne, nu kan køre tog fra Frederikshavn til Hamborg, hvilket man bør gøre.
Den s-togs lignende drift kan man etablere (evt Aalborg)-Randers-Århus-Koldning, og så intercity fra FredH-Hamborg
Når man ser Århus som det store knudepunkt og evt også der tog vil komme ind fra en Kattegatforbindelse, så er de midtjyske byer som perler på en snor. Den snor er historisk blevet betjent med halvsløv betjening, men flere og flere rejser den vej. Hver kommune har 80.000 indbyggere, Silkeborg, Herning, Holstebro, men det tage 1,5 time mellem Århus og Herning.
Det er her jeg ser den anden store mulighed for s-togs lignende drift og hurtige intercity. Hvis den nye bane etableres med >200 km/t, el og dobbeltspor og fjernelser af overgange i niveau, så bør det føres hele vejen videre, fra Silkeborg til Herning, Holstebro og Struer. Det vil binde hele korridoren sammen, sikre bedre intercity imellem de større byer og samtidig vil en hurtigere drift kunne bibeholdes Herning - Ikast - Silkeborg - Århus.
Der vil også køre tog Århus-Skanderborg-Silkeborg. Mens at de linje ikke har brug for to spor, så kan man overveje at elektrificere den, så man kan bruge samme matriel til den mere s-togs lignende drift.
Der er brug for flere stationer omkring Århus, og flere er allerede vedtaget, mens at andre er foreslået. Nogle skal måske tilrettes så de tillader gennemkørende tog.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kan betyde at Århus H vil løbe tør for kapacitet, selv med den nuværende udvidelse.
De penge behøver ikke være spildt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Da hastigheden lige uden for stationen er lav, så kan man se om ikke at der er muligt at dreje sporene nok til at man kan få dem gravet ned. Der ligger den gamle busstation, nuværende streetfood. Der skal bores en tunnel, som i Göteborg. Der er vist lidt sumpet, men det er også noget vi er blevet bedre til at bygge i.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Man kan lade den flette med den eksisterende eller bygge en mere direkte linje til Randers, hvis man virkeligt vil have rejsetiden ned.
Der bør laves stationer under/ved universitetet og Skejby sygehus.
God shunt og kombi terminal ved Fårvang evt.
Man kan overveje at føre en fletning til Lystrup, og konvertere Lystrup - Grenå tilbage til alm el tog, så man reducere rejsetiden lidt og bruge standard materiel, af samme type som man vil køre det andet med, og som har bedre komfort og wc mm.
Det vil samtidig gøre det reelt at kunne køre godstog til Grenå havn igen.
Det kan enten være sin egen linje, eller kobles sammen med Skanderborg-Silkeborg.
Hvordan hele den del ender, er ukendt, da havneudvidelsen i Århus er sat på pause, og dermed forsvinder øk under Marselis tunnelen.
Stationen ved Tilst og Lystrup kan kobles sammen med letbanen og busserne, så man kan korte rejsetiden ned, frem for med letbanen alene.
Elektrificering så det er nemmere at køre med standard material og gøre det hele vejen, og det gælder både gods og passagerer. Det vil gøre det nemmere at nå helt ud til Frederikshavn.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gulbrun elektrificeing
Grøn dobbeltspor.
Linjen over Viborg kan man tage med, men den er mindre oplagt.
Jeg har ikke forholdt mig så meget til timemodellen, kapacieten og hastighed på hovebanen, da det vil afhænge af om der kommer en Kattegatforbindelse eller ej. Det er klart at alle de her forslag får større vægt med en Kattegatforbindelse, da Århus så bliver trafikcentrum i Jylland.
Jeg ved godt at den nye jernebane ud til Aalborg lufthavn ikke er en dongrende succes, og det undrer ikke, men alligevel så kan jeg se med de generationer som kommer efter, som vil tage en længere/mere besværlig tur for klimaets skyld, så vil efterspørgslen på de her ting stige. Samtidig så er EV ikke den eneste løsning, da det fx ikke løser trængsel, eller tilbyder en overlegen rejstid uden parkering, som skinnerne kan. Med fjernarbejde for mange, så kan man arbejde på vej til arbejde og score nogle fritimer.
Det en et oplæg til en vison, som kan skaleres, og udvikles.