Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Meldinger til togpersonalet
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

Øh, sker spærring hhv. frigivelse af døre ikke centralt?

Citat fra: Niels Munch Dato 11/06-24, 11:14
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

Øh, sker spærring hhv. frigivelse af døre ikke centralt?

Læs hele tråden :)

Dørstyringen på IC1-vognene er så oldgammel, at der ikke er noget sidevalg. De frigiver dørene til begge sider. I Tyskland synes man den slags er ganske rimeligt, men DSB tør ikke stole på, at publikum ikke stiger/falder ud til den forkerte side (sikkert belært at bitre erfaringer).

Derfor har man med IC1-vognene lavet en procedure, så togpersonalet inden ankomst til en station skal aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron. Og så låse dem op igen efter afgang.

Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 11:30
Citat fra: Niels Munch Dato 11/06-24, 11:14
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

Øh, sker spærring hhv. frigivelse af døre ikke centralt?

Læs hele tråden :)

Dørstyringen på IC1-vognene er så oldgammel, at der ikke er noget sidevalg. De frigiver dørene til begge sider. I Tyskland synes man den slags er ganske rimeligt, men DSB tør ikke stole på, at publikum ikke stiger/falder ud til den forkerte side (sikkert belært at bitre erfaringer).

Derfor har man med IC1-vognene lavet en procedure, så togpersonalet inden ankomst til en station skal aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron. Og så låse dem op igen efter afgang.

Tak for info; jeg har stadig IC1 til gode.

Meldinger til togpersonalet
Af andersj, Aalborg. 11/06-24, 11:59.
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 11:30
Citat fra: Niels Munch Dato 11/06-24, 11:14
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

Øh, sker spærring hhv. frigivelse af døre ikke centralt?

Læs hele tråden :)

Dørstyringen på IC1-vognene er så oldgammel, at der ikke er noget sidevalg. De frigiver dørene til begge sider. I Tyskland synes man den slags er ganske rimeligt, men DSB tør ikke stole på, at publikum ikke stiger/falder ud til den forkerte side (sikkert belært at bitre erfaringer).

IC1-vognene har dog SSTF (Seitenselektive Türsteuerung Fernverkehr) som BR 101 lokomotiverne også har. Så når de kører IC1 med BR 101 så kan der vælges side, men når der køres med Vectron der kun har TB0 så kan der ikke vælges side.

DSB er heller ikke gode til at fortælle i hvilken side der er udstigning, hvilket der altid gøres i Tyskland.

Anders

Meldinger til togpersonalet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/06-24, 19:45.
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53
Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/06-24, 08:45Det sagt (eller skrevet) - som ikke-ansat i en togvirksomhed - hvorfor skal togføreren (som det vel er adresseret?) vide hvilken perron toget kører ind på? Er det noget med at udstigning sker i højre eller venstre side? Men så ville det jo faktisk være smartere at sige "Udstigning er i togets højre/venstre side" for det kunne passagererne jo også bruge.

Det er netop for at undgå at informere passagererne. For så snart passagererne får en fornemmelse af, at toget inden længe ankommer til deres destination, begynder de at pakke sig sammen, hive baggage ned fra hylderne og søge mod udstigningsdørene. Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

I starten af kørslen med IC1 kaldte man ud med stationsnavne - fx "Odense, spor 6" - men man lærte ret hurtigt at publikum tog det som en opfordring. Deraf brugen af dette simple "kodesprog".
Tak, det giver nu rigtig god mening.

Citat fra: andersj Dato 11/06-24, 11:59
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 11:30
Citat fra: Niels Munch Dato 11/06-24, 11:14
Citat fra: RasmusD Dato 11/06-24, 10:53Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

Øh, sker spærring hhv. frigivelse af døre ikke centralt?

Læs hele tråden :)

Dørstyringen på IC1-vognene er så oldgammel, at der ikke er noget sidevalg. De frigiver dørene til begge sider. I Tyskland synes man den slags er ganske rimeligt, men DSB tør ikke stole på, at publikum ikke stiger/falder ud til den forkerte side (sikkert belært at bitre erfaringer).

IC1-vognene har dog SSTF (Seitenselektive Türsteuerung Fernverkehr) som BR 101 lokomotiverne også har. Så når de kører IC1 med BR 101 så kan der vælges side, men når der køres med Vectron der kun har TB0 så kan der ikke vælges side.

DSB er heller ikke gode til at fortælle i hvilken side der er udstigning, hvilket der altid gøres i Tyskland.

Jeg formoder at du snakker om DSB generelt og ikke specifikt IC1?

For på IC1 bliver der stort set altid kaldt ud til udstigningssiden.

Citat fra: Per Holm Dato 11/06-24, 11:00OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

Har den beholdt den stationsforkortelse?  ;D

Meldinger til togpersonalet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/06-24, 23:06.
Citat fra: tscheel Dato 12/06-24, 22:52
Citat fra: Per Holm Dato 11/06-24, 11:00OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

Har den beholdt den stationsforkortelse?  ;D
Ja.

Meldinger til togpersonalet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/06-24, 08:27.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/06-24, 23:06
Citat fra: tscheel Dato 12/06-24, 22:52
Citat fra: Per Holm Dato 11/06-24, 11:00OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

Har den beholdt den stationsforkortelse?  ;D
Ja.
"IG22" ville forekomme mig mere logisk - men OK - formentlig kan der skrives tykke bøger om alt det jeg ikke forstår.  ;D

Spændende hvad det kommende nye område med sporskifter lidt øst derfor kommer til at hedde. Måske det vil kunne spare en transversal eller to på Ig og bidrage til at dem der falder i søvn på vejen til lufthavnen alligevel når deres fly.  ;) 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 13/06-24, 08:27
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/06-24, 23:06
Citat fra: tscheel Dato 12/06-24, 22:52
Citat fra: Per Holm Dato 11/06-24, 11:00OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

Har den beholdt den stationsforkortelse?  ;D
Ja.
"IG22" ville forekomme mig mere logisk - men OK - formentlig kan der skrives tykke bøger om alt det jeg ikke forstår.  ;D
Da der er tale om en intern betegnelse er det egentlig ligegyldigt hvad stationsforkortelsen er, men for de fleste er det lettere at huske bogstavforkortelser end numre.

Mon ikke flere vil kunne afkode betydningen af NEL end af 'strækn. 880'?  ;)

Citat fra: Per Holm Dato 13/06-24, 08:27
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/06-24, 23:06
Citat fra: tscheel Dato 12/06-24, 22:52
Citat fra: Per Holm Dato 11/06-24, 11:00OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

Har den beholdt den stationsforkortelse?  ;D
Ja.
"IG22" ville forekomme mig mere logisk - men OK - formentlig kan der skrives tykke bøger om alt det jeg ikke forstår.  ;D

..

Ig er en teknisk station, uden perron. Nel (København Syd) er et trinbræt.

Sådan! På niveau med Merritskov!

Gå op Sider: 1 [2]
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak