Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vision for mere tog i Jylland
Gå ned Sider:[1] 2 3
Vision for mere tog i Jylland
Af TroelsH. 20/06-24, 15:30.
Jeg vil i den her tråd prøve at samle nogle ideer omkring at gøre passagertrafik på skinner mere attraktivt i Jylland, og samtidig samle op efter tre årtiers underinverstering i skinnebåren trafik, mens at man har udbygget og sænket prisen på gummihjul.
I dag handler det både om co2, anden luftforurening og trængsel. Elektrificering af køretøjer afhjælper ikke alene alle de tre ting, da stålhjul har lavere friktion og højere hastighed.
Det her handler mest om intern trafik i Jylland og trafik ind og ud af Jylland, ikke så meget til Kbh, da den allerede bliver serviceret.

Med de nuværende planer, så er doppeltspores der fra grænsen til Aalborg, hastighedsopgraderes og elektrificering.

Der er ikke passagerer til s-tog drift, så jeg vil kalde det s-togs lignende. Det er noget med oftere drift end nu, måske hvert kvarter i myldretiden eller oftere og mindst timedrift resten.

Samtidig så bygges der en direkte linje Århus -> Silkeborg. Jylland er ikke togmæssigt indrettet til regionalbaner, men til at føde ind i trafikken til Kbh. Når vi begynder at elektrificere hovstrækningen i ØStjylland og dobbeltspore den, så åbner det muligheden for s-togs lignende drift med billige standard togsæt.
Jeg mener selv at man skal investere i det sidste stykke også, så stykket mellem Aalborg og Hirtshals og Frederikshavn dobbeltspores, og opgraderes til mindst 160, evt 200 km alt efter pris.
Begge steder skal man se på mulighederne for at man både kan betjene byerne, men også passagererne til færgerne, evt via nye stoppesteder.
Med det ny vedtagne dobbelspor ved Tinglev, så kan man også komme til Hamborg og videre ud i verden. Den del er der andre tråde om, men her er det værd at nævne at man med forbindelserne til færgerne, nu kan køre tog fra Frederikshavn til Hamborg, hvilket man bør gøre.
Den s-togs lignende drift kan man etablere (evt Aalborg)-Randers-Århus-Koldning, og så intercity fra FredH-Hamborg
Når man ser Århus som det store knudepunkt og evt også der tog vil komme ind fra en Kattegatforbindelse, så er de midtjyske byer som perler på en snor. Den snor er historisk blevet betjent med halvsløv betjening, men flere og flere rejser den vej. Hver kommune har 80.000 indbyggere, Silkeborg, Herning, Holstebro, men det tage 1,5 time mellem Århus og Herning.
Det er her jeg ser den anden store mulighed for s-togs lignende drift og hurtige intercity. Hvis den nye bane etableres med >200 km/t, el og dobbeltspor og fjernelser af overgange i niveau, så bør det føres hele vejen videre, fra Silkeborg til Herning, Holstebro og Struer. Det vil binde hele korridoren sammen, sikre bedre intercity imellem de større byer og samtidig vil en hurtigere drift kunne bibeholdes Herning - Ikast - Silkeborg - Århus.
Der vil også køre tog Århus-Skanderborg-Silkeborg. Mens at de linje ikke har brug for to spor, så kan man overveje at elektrificere den, så man kan bruge samme matriel til den mere s-togs lignende drift.

Der er brug for flere stationer omkring Århus, og flere er allerede vedtaget, mens at andre er foreslået. Nogle skal måske tilrettes så de tillader gennemkørende tog.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det kan betyde at Århus H vil løbe tør for kapacitet, selv med den nuværende udvidelse.
De penge behøver ikke være spildt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Da hastigheden lige uden for stationen er lav, så kan man se om ikke at der er muligt at dreje sporene nok til at man kan få dem gravet ned. Der ligger den gamle busstation, nuværende streetfood. Der skal bores en tunnel, som i Göteborg. Der er vist lidt sumpet, men det er også noget vi er blevet bedre til at bygge i.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Man kan lade den flette med den eksisterende eller bygge en mere direkte linje til Randers, hvis man virkeligt vil have rejsetiden ned.
Der bør laves stationer under/ved universitetet og Skejby sygehus.
God shunt og kombi terminal ved Fårvang evt. 
Man kan overveje at føre en fletning til Lystrup, og konvertere Lystrup - Grenå tilbage til alm el tog, så man reducere rejsetiden lidt og bruge standard materiel, af samme type som man vil køre det andet med, og som har bedre komfort og wc mm.
Det vil samtidig gøre det reelt at kunne køre godstog til Grenå havn igen.
Det kan enten være sin egen linje, eller kobles sammen med Skanderborg-Silkeborg.
Hvordan hele den del ender, er ukendt, da havneudvidelsen i Århus er sat på pause, og dermed forsvinder øk under Marselis tunnelen.
Stationen ved Tilst og Lystrup kan kobles sammen med letbanen og busserne, så man kan korte rejsetiden ned, frem for med letbanen alene.
Elektrificering så det er nemmere at køre med standard material og gøre det hele vejen, og det gælder både gods og passagerer. Det vil gøre det nemmere at nå helt ud til Frederikshavn.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gulbrun elektrificeing
Grøn dobbeltspor.
Linjen over Viborg kan man tage med, men den er mindre oplagt.
Jeg har ikke forholdt mig så meget til timemodellen, kapacieten og hastighed på hovebanen, da det vil afhænge af om der kommer en Kattegatforbindelse eller ej. Det er klart at alle de her forslag får større vægt med en Kattegatforbindelse, da Århus så bliver trafikcentrum i Jylland.
Jeg ved godt at den nye jernebane ud til Aalborg lufthavn ikke er en dongrende succes, og det undrer ikke, men alligevel så kan jeg se med de generationer som kommer efter, som vil tage en længere/mere besværlig tur for klimaets skyld, så vil efterspørgslen på de her ting stige. Samtidig så er EV ikke den eneste løsning, da det fx ikke løser trængsel, eller tilbyder en overlegen rejstid uden parkering, som skinnerne kan. Med fjernarbejde for mange, så kan man arbejde på vej til arbejde og score nogle fritimer.

Det en et oplæg til en vison, som kan skaleres, og udvikles.






Vision for mere tog i Jylland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/06-24, 19:45.
Seneste redigering: 20/06-24, 19:47 af Per Holm
Århus Letbane burde i begge ender forlænges til færgelejerne så der direkte kan omstiges til færgerne til Anholt, Falkenberg og Samsø.

Vi skal også have fundet ud af DB Cargos eventuelle planer for Thyborøn Havn.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 20/06-24, 19:45Århus Letbane burde i begge ender forlænges til færgelejerne så der direkte kan omstiges til færgerne til Anholt, Falkenberg og Samsø.
Letbanen har nu allerede en udmærket omstigningsmulighed til hurtigfærgen Lilleøre ved Dokk1.
Det kan næppe gøres bedre.

/hjj

Vision for mere tog i Jylland
Af Castrol. 21/06-24, 09:38.
Hej TroelsH

Godt oplæg til diskussion.
Så vidt jeg kan se er der ikke nogen større anlægsarbejder i Jylland tilbage efter 2027, når Aarhus H er færdig. Altså indtil Fehmern står færdig i 2030, og den aftalte dobbeltspors-udbygning i Sønderjylland kan påbegyndes. Realistisk set går der nok yderligere et par år inden godstog kan sendes over Fehmern givet det langsommelige anlægsarbejde på den tyske side af grænsen.
Der er altså i årene 2028-2031 eller længere frem et vindue til at foretage andre anlægsarbejder, hvilket betyder at projekteringen skal starte nu.

Jeg mener fortsat at elektrificering Vejle-Struer (og muligt dobbeltspor og hastighedsopgradering på dele af strækningen) i kombination med en Vejle Fjord-tunnel er den klart vigtigste investering der bør foretages, da det vil sikre fortsat lyntogsforbindelse til hovedstaden for et ret stort opland (Herning, Holstebro og Struer). Vejle Fjord dog i mine øjne lidt mindre vigtig end førstnævnte, og tilsyneladende sværere at få igennem. Er meget kritisk over for introduktionen af batteritog på netop Vejle-Struer, da det i en meget lang årrække vil skyde al snak om direkte lyntogsforbindelser til hjørne.

Vision for mere tog i Jylland
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 21/06-24, 10:02.
Hvor stor en andel af den totale trafik til og fra Jylland er landsdelstrafik? Altså ikke bare tog men totalt?
Øvelsen er at få flere fra gummihjul til stålhjul og der tror jeg det vil batte meget mere hvis man arbejder videre med nogle planer for et S-togs system i Østjylland omkring Århus og trekantsområdet. Og nej, ikke nødvendigvis samme type som de der kører omkring København, men det kunne sagtens være en nedgaret udgave af for eksempel IC5 så de accelererer hurtigt og måske kun kører 120 km/t på toppen. Med de hyppige stop især ind og ud af de større byer vil de alligevel ikke ofte kunne komme op på højere hastigheder.
Der er flere teorier om hvorfor man kaldte nærtrafiktogene omkring København foir S-tog, og måske var der flere. En af forklaringerne går på at det stod for "Stiv køreplan". Det er for så vidt ligegyldigt om det er tog hvert 5 minut som i København i myldretiden eller 20 minutter, men jo, hvis der kommer mere end 20 minutter imellem hvert tog, så går effekten lidt fløjten.
Der vil sikkert skulle etableres nogle flere perronspor på nogen af stationerne på de travleste linier så IC og Lyntog kan komme forbi, men sådan er det.
Et sådan system vil formentlig kunne flytte en del pendlere fra gummihjulene og ind i togene - hver dag ugens 5 arbejdsdage.
Det burde kommunerne langs de baner gå sammen og ideudvikle på og så tage nogle møder med transportudvalget i Folketinget foruden lobbye med udvalgte partimedlemmer.
Det ville give god mening.     

Hvis man ser på stationskataloget under passagertal.dk, så ligger Herning på omkring 53000 passagerer årligt til København. Til sammenligning ligger Sønderborg på omkring 40000 passagerer årligt til København og Odense. Det synes derfor rimeligt at elektrificere til Herning, så denne station kan betjenes af IC5 tog. Stationer længere ude er næsten udelukkende lokal trafik.

IC5 har begrænset acceleration op til 70 km/t for at skåne passagererne, så det giver ikke meget mening at geare dem ned.

@Michael Deichmann
Det er jo ikke sådan at det ene udelukker det andet og en Vejle Fjord-forbindelse vil jo netop kunne åbne op for meget mere regional kapacitet fra Fredericia og nordpå.
Desværre er en sådan oplagt forbindelse åbenbart ikke populær.
Elektrificeres Vejle-Struer vil alle Vejle-borgerne tilmed kunne serviceres af lyntog til København hver anden time uden at disse nødvendigvis skal komme fra Aarhus.

Vision for mere tog i Jylland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/06-24, 15:09.
Citat fra: Jakobsen Dato 21/06-24, 08:21
Citat fra: Per Holm Dato 20/06-24, 19:45Århus Letbane burde i begge ender forlænges til færgelejerne så der direkte kan omstiges til færgerne til Anholt, Falkenberg og Samsø.
Letbanen har nu allerede en udmærket omstigningsmulighed til hurtigfærgen Lilleøre ved Dokk1.
Det kan næppe gøres bedre.


OK! Så kun i Grenå-enden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 21/06-24, 15:09
Citat fra: Jakobsen Dato 21/06-24, 08:21Letbanen har nu allerede en udmærket omstigningsmulighed til hurtigfærgen Lilleøre ved Dokk1.
Det kan næppe gøres bedre.


OK! Så kun i Grenå-enden.

Både L1 og L2 har stoppested ved Dokk1.

Også gerne mere tog til Esbjerg...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh Vestjyden

Sjovt hvordan Viborg og Silkeborg er fuldstændig glemt i debatten om direkte tog til København.

Jeg kan ikke se problemet med at undersøge muligheden for batteritog som mulighed for direkte tog. Regionaltogene bliver jo også batteritog så de har ikke behov for køreledning. Det er virkelig mange penge for relativt få tog, da strækningen jo er enkeltsporet.

Vision for mere tog i Jylland
Af anho. 22/06-24, 17:25.
Citat fra: frederikhk Dato 21/06-24, 17:15Sjovt hvordan Viborg og Silkeborg er fuldstændig glemt i debatten om direkte tog til København.

Jeg kan ikke se problemet med at undersøge muligheden for batteritog som mulighed for direkte tog. Regionaltogene bliver jo også batteritog så de har ikke behov for køreledning. Det er virkelig mange penge for relativt få tog, da strækningen jo er enkeltsporet.

Netop. Jeg tror der er mange der er så vant til at fuld elektrificering er det absolut bedste - og det har det i mange årtier også været - men muligheden for batteri-elektrificering kan faktisk være billigere både på kort og på lang sigt, for baner med relativt lav trafikering. Hvis en bane har timedrift og ikke har nogen regelmæssig godstrafik, så er batterier helt afgjort det rigtige valg. Hvis der er regelmæssig godstrafik, så kan man overveje fuld elektrificering (og det synes jeg også man bør gøre til f.eks. Hjørring).

Der findes allerede nu batteritog der kan køre 160 km/t. De nye N700S Shinkansen-tog i Japan har små batteripakker så de kan køre nogle kilometer i tilfælde af strømafbrydelser. Teknologien er moden til intercitytog med batteripakker der muliggør forbindelser til ikke-elektrificerede baner. Måske er der bare ikke penge i det. Men så er der i hvert fald heller ikke penge i at sætte køreledninger på hele den Skrå Bane bare for en håndful tog per dag per retning.

Citat fra: Per Holm Dato 21/06-24, 15:09
Citat fra: Jakobsen Dato 21/06-24, 08:21
Citat fra: Per Holm Dato 20/06-24, 19:45Århus Letbane burde i begge ender forlænges til færgelejerne så der direkte kan omstiges til færgerne til Anholt, Falkenberg og Samsø.
Letbanen har nu allerede en udmærket omstigningsmulighed til hurtigfærgen Lilleøre ved Dokk1.
Det kan næppe gøres bedre.


OK! Så kun i Grenå-enden.
...jeg læste forslaget som en forlængelse af Letbanen fra Odder til Hov :-)
/Lasse

Uden at have læst alle kommentarer, så her en hurtig oplistning over tidligere tiders "små ideer", der i al fald nogle steder har givet stof til eftertanke (men heller ikke mere end det), når snakken er gået på forbedring af jernbanen i Jylland.

Ny bane Aarhus - Silkeborg og etablering af Aarhus Letbane Etape 2, der begge hænger sammen og danner forudsætning til de næste skridt:

Forlængelse af Aarhus Letbane til Hinnerup med integration på BDKs net, således at letbanen reelt forlænges til Randers- "området" med to-systemtog
Forlængelse af Aarhus Letbane til Skanderborg (evt Silkeborg via Skanderborg) med to-systemtog (der kører på BDK infrastruktur), således at alle tog vest for Silkeborg kører til Aarhus ad den nye bane, mens den gamle bane integreres i Letbanen

Etablering af "shunt" syd for Langå, så tog til Viborg - Skive kan undgå at vende i Langå

(og så Kattegat som altid dukker op i alle diskussioner)

En nedgravning af enten vej eller Letbane omkring "Nørrebro" i Aarhus, så trafikken for både vej og letbane reelt kan afvikles.

Men så behøver man egentlig ikke så meget mere infrastruktur for at få:

Tog fra København til Herning, hhv København - Skive og København - Aalborg på to timer. Disse tog kan forlænges yderligere, og Thisted kan formentlig nås på under 3½ time fra København...(ja, det kan gøres med batteriløsninger på højhastighedstog - og det er ikke så sindssygt som det lyder)

Hurtige regionaltog fra Silkeborg og Viborg til Aarhus (de små stationer derimellem betjenes overvejende af Letbanetog - der fortsætter fra Aarhus H ud på letbanen)

Alt efter "Kattegatløsning, kan der indføres et "Interregionaltogsystem" med batteritog på ca 80 meters længde, der kører 2 til 4 gange dagligt fra København til Lemvig (via Esbjerg - Ringkøbing), Thisted (via Vejle - Struer), Struer (via Langå-Viborg), Skagen (via Aalborg - Hjørring), Tønder (via Bramming). Togene sammenkobles undervejs, men skal primært sikre direkte forbindelser fra Jylland til København. Togene kan integreres i et nyt udbud af GoCollectives nuværende trafik.

Pulje til etablering af sidespor til jernbanegods - inkl et "standardinterface",til indarbejdning i ERTMS - for at få disse spor ud i udsikret område, hvor det er realistisk at kunne bygge uden for meget "bureaukrati"...(Der er i Sverige firmaer, der spekulerer i at opkøbe jord ved siden af "usikrede områder", for at kunne etablere jernbanevirksomheder af den ene eller anden art, uden de her absurde investeringer, som ERTMS medfører.

Omlægning af jernbanen Tjæreborg - Esbjerg, så Esbjerg bliver en gennemkørselsstation, og havnen kan tilgås direkte med godstog. Alle tog, der pt ender i Esbjerg kan forlænges til Varde eller "en pløjemark nord for Esbjerg", for at frigive arealer i Esbjerg By.

Der var et par stykker mere - eksempelvis ønsket om Letbane-lignene system fra Ikast til Herning Messecenter (ny underjordisk station).

Opgradering Aarhus - Hamburg er der ikke mange, der for alvor snakker om, for en Kattegatforbindelse via Fjenneslev (gerne med en shunt ved Ringsted fra Vest mod Syd) kan give mere end en times hurtigere tog mellem Aarhus og Berling og mulighed for at afgå fra Aalborg kl 07.00 om morgenen og være på Peterspladsen til midnatmesse, hvis ellers de udenlandske højhastighedsplaner realiseres...

Skal der prioriteres i alt dette, bør man med al respekt prøve at få noget struktur og vision i trafikken til og fra Aarhus gennem ny bane til Silkeborg, shunt ved Langå og udvidelse af Letbanen til to-systemtog, for at give regionaltogene kortere rejsetid, og sikre færre skift for de rejsende. Sammenligner man passagertal for den kollektive trafik i Aarhus området med udlandet, bør man kunne transportere op til ti gange flere rejsende, hvis man laver et attraktivt udbud.

Men det har nok lange udsigter, når man stadig diskuterer om Etape 2 skal være letbane eller bus.

Lasse




Vision for mere tog i Jylland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/06-24, 14:02.
Seneste redigering: 23/06-24, 14:07 af Per Holm
Har vi mange og lange overhalingsspor nok til at køre godstog mellem Duisburg/Maschen/Schwerin/Triest/Koper/Rijeka i syd og Thyborøn/Hirtshals/Skagen/Frederikshavn/Aalborg Østhavn/Ensted i nord?

Husk der ikke er så længe til først Semmering Basistunnel og senere Brenner Basistunnel parallelt hermed indvies.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak