Stadler har til Rail Business Days i Ostrava, Tjekkiet annonceret at de er ved at udvikle en efterfølger til de populære Regio-Shuttle tog (også kendt som RS1). RS1 blev udviklet af ABB Henschel og AEG Schienenfahrzeuge, som blev til ADtranz inden produktet kom i produktion. Stadler overtog RS platformen i 2001 da Bombardier overtog ADtranz, men som krav fra konkurrencemyndighederne skulle afgive dele af ADtranz koncernen til andre spillere.
RS1 består af en enkelt motorvogn. Konceptet bag RS2 og RS3 blev hos Bombardier og blev solgt under produktnavnet "Itino" til kunder i Tyskland og Sverige mellem 2002 og 2010.
Der blev mellem 1996 og 2013 bygget 497 RS1 og selvom man en del steder oplevede passagerfremgang så en enkelt vogn ikke længere var nok, så er der alligevel et større behov for en afløser til RS1 når de første begynder at nærme sig de 30 år på skinnerne.
Dertil kommer 47 byggede Lint 27 (BR 640) og 100 byggede ÖBB 5047 (hvoraf jeg ikke ved hvor mange stadig er i drift) som trænger til udskiftning.
RS Zero vil blive tilbud som en- og to-vogns togsæt til batteri- eller brintdrift og en prototype vil blive præsenteret til Innotrans i Berlin i september. Stadler forventer at togtypen er færdigudviklet og godkendt i 2026. Tophastigheden bliver 120 km/t og der kan være mellem 70 og 150 siddepladser alt efter om man vælger en eller to vogne. Akseltryk bliver 18 tons.
Så der er lagt op til et lidt lettere togsæt (og nok også billigere) end Stadler FLIRT Akku, til de baner hvor eksempelvis 160 km/t aldrig bliver relevant.
Det kunne jo være en idé til Nærumbanen, som jo mangler en egnet afløser til RegioSprinterne. Det bliver selvfølgelig et meget ensidet udbud når der kun er en leverandør, men så sparer man en større ombygning af infrastrukturen. Dog skal broen over Mølleåen stadig forstærkes, da den kun tillader et akseltryk på 16 tons.
Stadler har offentliggjort dette sneak-peak: