Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Overdækning af udendørs trapper på stationerne - undgå isglatte trapper
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Der er jo også andre fordele ved overdækkede trapper/tunneller end blot snefri - at kunne skifte mellem perronerne uden at blive våd af regn er for mig en betydelig større fordel.

Men tunneller i Danmark er ganske ofte utrygge og ubehagelige, fordi de bliver lavet - og så sker der intet mere. Så bliver de hurtigt overmalet med graffiti og fyldt med affald, pis og bræk. Og så er det selvfølgelig nemmere at bygge en bro, hvor passagererne skal gå markant længere, men stadig i regn/sne/storm. Det er knap så sjovt for graffitimalere at stå i stormvejr og frit udsyn, og så klarer moder natur problemet med affaldet.

Køge er et godt eksempel, hvor de lukkede den tunnel, der var, til fordel for en meget længere og ubehagelig omvej ad en bro. De har ganske vidst (midlertidigt?) åbnet for tunnelen igen. Men overdækningen forsvandt, da broen kom.

Det samme ser ud til at blive tilfældet i Glostrup, hvor der også er en (halv) tunnel i vestenden af stationen. Den kunne jo forlænges i stedet for en bro, der giver markant længere skifte mellem transportformerne.

Men som andre nævner, så er det et spørgsmål om økonomi - og at jernbanen og dets passagerer bare ikke er særlig højt prioriteret nogen steder i Danmark.

Tunneller indebærer også risiko for oversvømmelse ved skybrud. Jeg har selv oplevet det på Hellerup station, og ved det også for relativt nyligt er sket i Bramming.

Citat fra: Niels Munch Dato 12/06-24, 18:40Ja, det er en naturlig forventning, HVIS samfundet havde uendelige økonomiske ressourcer. Men da det ikke er tilfældet, må du acceptere, at nogen prioriterer.

Ja, men hvad er så prioriteterne?
Lad os tage eksemplet Køge Nord station, fordi den er ny og afspejler hvordan beslutningerne træffes i dag. Efter min mening har bygherren med hensyn til Køge Nord station købt arkitektur, og ikke funktion. I dårligt vejr er Køge Nord en yderst blandet fornøjelse for de rejsende. Men bygherren virker til at have den holdning, at hvis de rejsende ikke gider at gå på glatte trapper i snestorm elelr at stå og vente på et forsinket tog på en forblæst perron, så kan de bare lade være med at gøre noget så åndsvagt som at køre med tog!
Dette forums deltagere er jernbanenørder på den ene eller anden måde, så de tilgiver jernbanen alt. Eller næsten alt, for her er der er et helt særligt forhold til sæderne i tog. De er forfærdelige! De bedste sæder der nogensinde sad i tog var dem i CL vognene! (og der var nu ikke noget bedre end dampvarme!)
De fleste andre rejsende vil vurdere en samlet rejseoplevelse, og afveje den over for andre transportformer.
Gad vide hvordan Køge Nord have set ud hvis "Netto" (eller en anden markedsorienteret virksomhed) havde været bygherre. Jeg forestiller mig at den ikke havde vakt arkitektonisk interesse, men havde været langt mere kundevenlig. Den havde næppe været dyrere. 

Tak.
Har nogen af jer ledt efter toilet på køge nord ?
Rigtigt det gemmer sig på parkeringspladsen til biler og var ivrigt aflåst.  :-X

Det er vel ikke ulovligt løbende at ændre vores stationer efterhånden som passagerene tager dem til sig. På Køge Nord er det vel nærmest kun hvis man skal med intercity-toget til Fyn og Jylland, at man behøver vente særligt længe på toget – ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Det ville have været overkill, hvis man havde gjort mere ud af stationen ved åbning, og pengene ville have været bedre brugt på Ringsted station, så man kan få fuld gavn af den nye bane (og der var som bekendt ikke flere penge, da man nåede dertil). Efterhånden som man så bygger ud og op på vestsiden af stationen er det omvendt oplagt, at man lige får tilføjet de ting, der i øjeblikket mangler – læskure, overdækkede trapper, toiletter, en kiosk osv. Når man så bygger de ting kan man samtænke dem med de nye bygninger på vestsiden af stationen, og den samtænkning er givetvis vanskelig indtil man ved, hvilke bygninger der kommer på vestsiden.

Samme princip gælder også andre steder – i Vinge giver det jo meget god mening, at man lige venter på, at Frederikssund Kommune får bygget byen op og ved Favrholm er det jo fint nok lige at se, hvad der bliver bygget i nærheden udover sygehuset (og derudover er der jo rimeligt mange tog, så man kommer hurtigt videre alligevel).

Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 16:08– ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Gælder det mon også ved snestorm eller isslag?

Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 18:25
Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 16:08– ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Gælder det mon også ved snestorm eller isslag?
Der kan du vel gå op i "Røret" mens du venter.

Der var mange der sammenlignede Troldebakkerne med Vinge, men der bor en hel del nu i Troldebakkerne. Jeg ser da også toget holde der en gang imellem, men jeg har ingen trafiktal.
Men det er ikke så meget ude på en bar mark som da det blev indviet.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/06-24, 18:48
Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 18:25
Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 16:08– ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Gælder det mon også ved snestorm eller isslag?
Der kan du vel gå op i "Røret" mens du venter.

Ja, og så kommer toget endelig, uden nogen information på skærme eller højttaler, og så skal 20 mennesker ned ad en lang overiset trappe samtidig. Inden de kommer ned er toget allerede kørt igen.

Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 21:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/06-24, 18:48
Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 18:25
Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 16:08– ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Gælder det mon også ved snestorm eller isslag?
Der kan du vel gå op i "Røret" mens du venter.

Ja, og så kommer toget endelig, uden nogen information på skærme eller højttaler, og så skal 20 mennesker ned ad en lang overiset trappe samtidig. Inden de kommer ned er toget allerede kørt igen.
Ja, for nogen er glasset altid halvt tomt, aldrig halvt fyldt....

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 18/06-24, 09:59
Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 21:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/06-24, 18:48
Citat fra: KimC Dato 17/06-24, 18:25
Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 16:08– ellers er der da en håndfuld tog i hver retning i timen.

Gælder det mon også ved snestorm eller isslag?
Der kan du vel gå op i "Røret" mens du venter.

Ja, og så kommer toget endelig, uden nogen information på skærme eller højttaler, og så skal 20 mennesker ned ad en lang overiset trappe samtidig. Inden de kommer ned er toget allerede kørt igen.
Ja, for nogen er glasset altid halvt tomt, aldrig halvt fyldt....
Ja, og nu er det jo nok mest folk der skal vestover der vil stå og vente og de kan stå oppe i "røret" og kigge mod København og formentlig se toget ½ til helt minut før det kører ind til perronnen.

Jeg tillader mig den antagelse at arkitekten bag Køge Nord ikke selv pendler via Køge Nord.

Citat fra: KimC Dato 18/06-24, 13:15Jeg tillader mig den antagelse at arkitekten bag Køge Nord ikke selv pendler via Køge Nord.

Stationen blev i 2020 tildelt den prestigefyldte Prix Versailles, og nu er Køge Nord Station med på Prix Versailles – World Architecture and Design Award UNESCOs liste over verdens smukkeste jernbanestationer.

Stationen og broen er designet af Cobe, arkitektfirmaet Dissing + Weitling og det rådgivende ingeniørfirma COWI.

Du kan sikkert få trådstarter til at tilskrive dem om, hvorvidt de pendler til/fra stationen.

Ved ikke hvor mange herinde , som er daglige brugere af Køge Nord.

Men min erfaring siger mig, at folk generelt opholder sig oppe i røret. Og først går ned på perronen et par min før afgang.


Citat fra: Thomas Larsen Dato 19/06-24, 15:25Ved ikke hvor mange herinde , som er daglige brugere af Køge Nord.

Men min erfaring siger mig, at folk generelt opholder sig oppe i røret. Og først går ned på perronen et par min før afgang.



Ligesom på alle mulige andre stationer. Det kommer selvfølgeligt lidt an på mængden af bagage og hvilket tog jeg skal med, men der er da ingen grund til at stå længere tid på perronen end højst nødvendigt. Og udsigten er også bedre fra broen end perronen.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak