Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Gå ned Sider:[1] 2 3
GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 15/06-24, 11:43.
Seneste redigering: 15/06-24, 11:48 af Mikkelhk
Der er flere billeder, video og info i "live-tråden" hos TV Midtvest: https://www.tvmidtvest.dk/silkeborg/faa-seneste-nyt-tog-afsporet-ved-silkeborg . Jeg formoder at linket stadig vil virke når tråden ikke opdateres længere.
Det var AR 1007 der var involveret i ulykken.

Hilsen Mikkel

Nu kan jeg forstå, at 7 minutter langt fra er tid nok for systemet til at få stoppet eller advare toget. Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Men hvad kunne landmanden eller andre eventuelt have gjort af "hærværk" på jernbaneoverskæringen, for at få signalerne til at vise "overskæring ikke sikret" så toget stoppede? At smadre en af lamperne er vel ikke nok? Kunne han/nogen have kørt bommen i stykker?

Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:00Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Det er et udsagn, du vist behøver at uddybe.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/06-24, 13:42.
Seneste redigering: 15/06-24, 13:46 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 13:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:00Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Det er et udsagn, du vist behøver at uddybe.

Gætter på det dækker over at alarmcentralen ikke havde et trafikledernummer i "WC-rullen" eller i "Køkkenrullen" som de med det samne kunne ringe til.

I nogle togkontrolanlæg kan man uden videre slå signalerne på hele eller dele af banestykker på stop. Det ville være mærkeligt om ikke tilsvarende kunne gøres for ETCS-stopmærker.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hej Per,

Jeg er imponeret over, at du kan alle strækningsnumre og stationsforkortelser udenad; men at du også kan læse "Togiudlandets" tanker, stikker alt!

Citat fra: Per Holm Dato 15/06-24, 13:42I nogle togkontrolanlæg kan man uden videre slå signalerne på hele eller dele af banestykker på stop. Det ville være mærkeligt om ikke tilsvarende kunne gøres for ETCS-stopmærker.

Trafiklederen kan udsende et nødstop. Så farebremser toget øjeblikkeligt, det behøver ikke være i nærheden af et stopmærke eller andet.

Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 13:49Jeg er imponeret over, at du kan alle strækningsnumre og stationsforkortelser udenad; men at du også kan læse "Togiudlandets" tanker, stikker alt!

Så svært var det heller ikke at vide hvad meningen var.

- Martin

Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 13:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:00Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Det er et udsagn, du vist behøver at uddybe.

Jeg synes nu egentlig det fremgår ret klart, nu ulykken er sket. Sikkerheden kan jo ikke være i orden, når systemet (altså det offentlige bureaukrati) ikke kan nå at stoppe toget (eller togene på strækningen i det mindste) på 6-7 minutter efter opkald til 112. Det kunne lige så godt have været et væltet træ, en fyldt bus med motorstop i overskæringen, eller en jævn borger, der havde opdaget et godstog med en løsrevet transporttrailer hængene ud over det modsatte spor, som man ville advare om.

Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:58
Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 13:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:00Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Det er et udsagn, du vist behøver at uddybe.

Jeg synes nu egentlig det fremgår ret klart, nu ulykken er sket. Sikkerheden kan jo ikke være i orden, når systemet (altså det offentlige bureaukrati) ikke kan nå at stoppe toget (eller togene på strækningen i det mindste) på 6-7 minutter efter opkald til 112. Det kunne lige så godt have været et væltet træ, en fyldt bus med motorstop i overskæringen, eller en jævn borger, der havde opdaget et godstog med en løsrevet transporttrailer hængene ud over det modsatte spor, som man ville advare om.

Tak for uddybningen; rart at vide hvilke tanker om bureaukrati og jernbanesikkerhed, der ligger bag dit 'kontante' udsagn.

Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 14:05
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:58
Citat fra: Niels Munch Dato 15/06-24, 13:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 13:00Det er i sig selv skræmmende, at bureaukratiet gør sikkerheden på jernbanen så ringe.

Det er et udsagn, du vist behøver at uddybe.

Jeg synes nu egentlig det fremgår ret klart, nu ulykken er sket. Sikkerheden kan jo ikke være i orden, når systemet (altså det offentlige bureaukrati) ikke kan nå at stoppe toget (eller togene på strækningen i det mindste) på 6-7 minutter efter opkald til 112. Det kunne lige så godt have været et væltet træ, en fyldt bus med motorstop i overskæringen, eller en jævn borger, der havde opdaget et godstog med en løsrevet transporttrailer hængene ud over det modsatte spor, som man ville advare om.

Tak for uddybningen; rart at vide hvilke tanker om bureaukrati og jernbanesikkerhed, der ligger bag dit 'kontante' udsagn.

Så lidt, og så kan vi måske komme tilbage til det, vi (måske) kan gøre noget ved.

Hvordan kan man i sådan et tilfælde få stoppet toget ved at få overskæringen til at være ikke sikret? Kunne landmanden have kørt ind i bommen og ødelagt den? En knækket bom havde været billigt i forhold til at smadret tog, ødelagte skinner, stop af togtrafik, erstatningsbusser og ikke mindst den risiko for alvorlig tilskadekomst eller dødsfald, der har været, ved at køre ind i en tonstung rundballe/traktor?

Det burde jo være noget, der stod på de actioncards som findes på alarmcentralen, og som så kunne formidles til den der ringede 112.

Man kan også håbe at havarikomissionen tager et grundigt kig på denne hændelse i alle dens led og kommer med nogle gode og implementerbare anbefalinger - og at "nogen" så følger op på dem. Det har virket før og kan forhåbentligt også hjælpe i dette tilfælde.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/06-24, 16:15.
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/06-24, 14:19Hvordan kan man i sådan et tilfælde få stoppet toget ved at få overskæringen til at være ikke sikret? Kunne landmanden have kørt ind i bommen og ødelagt den? En knækket bom havde været billigt i forhold til at smadret tog, ødelagte skinner, stop af togtrafik, erstatningsbusser og ikke mindst den risiko for alvorlig tilskadekomst eller dødsfald, der har været, ved at køre ind i en tonstung rundballe/traktor?

Det burde jo være noget, der stod på de actioncards som findes på alarmcentralen, og som så kunne formidles til den der ringede 112.

Der er kun een rigtig vej og det er at ringe 112.

De bør have FC nummeret ved hånden, så de kan ringe til dem og FC så kan enten advicere lokomotivføreren og/eller standse toget.

Der er så den vinkel at der vil være situationer, hvor syge mennesker ringer ind med falske meldinger. Der skal man nok ikke tøve med at stoppe toget og så bagefter komme efter misæderen. Det vil jo være en alvorlig forbrydelse og straffelovsovertrædelse.

Det vil ødelæggelse af bomanlæg også være selv om man måske kan komme afsted med at påberåbe sig nødret - men det kræver nok at det så virkede.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af andersj, Aalborg. 15/06-24, 16:19.
Man skal huske på at de 7 minutter er mellem de to opkald, ikke mellem første opkald og selve ulykken. Dvs. ulykken er måske sket 4-5 minutter efter første opkald, hvilket dog stadig burde være nok tid til at få et tog under ETCS overvågning standset.
Men der er selvfølgelig en masse hvis'er som Havarikommissionen nok skal kortlægge. Det kan være at første opkald har været til 114 eller det kan være en miskommunikation omkring geografien eller situationens alvor.

Anders

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/06-24, 18:25.
I "gamle dage" sad et tryk for nødstop på alle Banedanmarks stationer uden for S-banen bag et glas der efter at være blevet knust gav adgang til trykknappen.

Et sådant tryk kunne selvfølgelig genindføres alle steder med mulig kontakt med anden trafik men om det i praksis vil blive andet end misbrugt kan nok diskuteres.

I overkørselsanlæg er funktionaliteten i en vis udstrækning overtaget af en spole der føler efter om en større mængde magnetisk materiale måtte befinde sig i overkørslen. Jeg ved ikke hvilke erfaringer man har med systemet ud over at på strkn. 4 lykkes det vist ret tit at standse toggangen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak