Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Portugal 2024 (11 foto).
Portugal 2024 (11 foto).
Af D 826. 12/06-24, 17:20.
  I starten af marts, var jeg en tur i Portugal. Turen var ikke kun for at se på jernbaner og sporvogne, men hovedsaglig nyde stemningen og få smagt noget god portvin. Så Porto var et rigtig godt sted at overnatte med alle portvinshusene langs floden.
  Der blev da fotograferet lidt tog i Porto. Der er vækket liv i flere af de ældre ellokomotiver, som bruges til mindre persontog på flere strækninger. De lidt nyere Siemens lokomotiver bruges generelt til de lidt større tog bl.a. IC-togene mellem Lissabon og Porto. På denne strækning kører også højhastigheds togsættene med op til 220 km/t. Til lokaltrafikken omkring Porto bruges elektriske togsæt. Herunder nogle foto af disse togtyper.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 0 382607-8 på Porto Campanhä marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 5616-6 gennemkørende IC-tog på General Torre marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Højhastigheds tog CP 4006 gennemkørende på General Torre marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 2264 på Porto Campanhä marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 3415 med lokaltog på General Torre marts 2024 (kh)

  En tur ud langs Duero floden blev det også til. Her køres en del af togene nu med ældre diesellokomotiver og personvogne. Det er noget mere behageligt, da de motortogsæt som bruges, er meget støjende. Her et par foto af "nyt og gammelt".

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Persontog fra Régua med CP 1454 på Porto Campanhä marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 059M og 212M i Régua marts 2024 (kh)

  I Régua var CP museum ved at flytte et af de i mange år henstillede smalsporsdamplokomotiver. Det var dejligt at se, at det ville ske på jernbanen. Dette sker jo absolut ikke altid i Danmark.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Afhentningstoget med CP 1438 i Régua marts 2024 (bh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Transportørvognen CP 36 94 9701 001-6 i Régua marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Henstillet smalsporsdamplokomotiver i Régua marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det bageste smalsporsdamplokomotiv er næsten skubbet ud på drejeskiven af den lille gravko i Régua marts 2024 (kh)

Om et par dage kommer der nok lidt foto af sporvognene i Lissabon og Porto.

Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 12/06-24, 17:20Om et par dage kommer der nok lidt foto af sporvognene i Lissabon og Porto.

Hej Keld,

Der er nok flere end mig, der glæder sig!

Bedste hilsener
Niels

Portugal 2024 (11 foto).
Af esni. 13/06-24, 08:54.
Citat fra: D 826 Dato 12/06-24, 17:20I starten af marts, var jeg en tur i Portugal. Turen var ikke kun for at se på jernbaner og sporvogne, men hovedsaglig nyde stemningen og få smagt noget god portvin. Så Porto var et rigtig godt sted at overnatte med alle portvinshusene langs floden.
  Der blev da fotograferet lidt tog i Porto. Der er vækket liv i flere af de ældre ellokomotiver, som bruges til mindre persontog på flere strækninger. De lidt nyere Siemens lokomotiver bruges generelt til de lidt større tog bl.a. IC-togene mellem Lissabon og Porto. På denne strækning kører også højhastigheds togsættene med op til 220 km/t. Til lokaltrafikken omkring Porto bruges elektriske togsæt. Herunder nogle foto af disse togtyper.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP 0 382607-8 på Porto Campanhä marts 2024 (kh)


Om et par dage kommer der nok lidt foto af sporvognene i Lissabon og Porto.

Hilsner Keld


Det ligner at typen er et omsporet ældre fransk lokomotiv af BB7200/BB1500/BB22200 familien incl spor  af rundt SNCF logo på front...

Eskild

Citat fra: esni Dato 13/06-24, 08:54Det ligner at typen er et omsporet ældre fransk lokomotiv af BB7200/BB1500/BB22200 familien incl spor  af rundt SNCF logo på front...

Typen blev bygget som ny til CP og med iberisk sporvidde, men tæt baseret på de franske og af Paul Arzens designede Nez Cassé lokomotiver, som du nævner.

M.v.h.
Niels

Portugal 2024 (11 foto).
Af esni. 13/06-24, 11:27.
Det er den runde sokkel til logo på fronten der forvirrer mig - den passer så godt til det gamle runde SNCF logo

Eskild

Gå op Sider:[1]
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak