Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Overdækning af udendørs trapper på stationerne - undgå isglatte trapper
Gå ned Sider:[1] 2 3
En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Under torve, gader og busstoppesteder er der i Trondhjem, Norge, nedlagt "gulvvarme", så det ikke nødvendigt at fjerne is om vinteren.

Nok lidt for omstændig løsning til danske forhold.

Overdækning af udendørs trapper på stationerne - undgå isglatte trapper
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/06-24, 08:01.
Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Umiddelbart kommer jeg i tanke om to mulige løsninger:
  • - lade de rejsende selv på rejsen medbringe de hjælpemidler som skal bruges: cramponer eller skridsikkert fodtøj, klapstolsrygsæk, lavinespade, regnslag, thermos med varm kakao (og tisse af hjemmefra).
  • - afspærre farlige adgangsveje og evt. undlade at standse tog på farlige stationer
Så må samfundet efterfølgende tage stilling til om det er sådant et transportsystem vi ønsker at have. "Man" kan jo tage på studietur til Hässleholm og se hvordan det kan gøres.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 12/06-24, 08:01
Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Umiddelbart kommer jeg i tanke om to mulige løsninger:
  • - lade de rejsende selv på rejsen medbringe de hjælpemidler som skal bruges: cramponer eller skridsikkert fodtøj, klapstolsrygsæk, lavinespade, regnslag, thermos med varm kakao (og tisse af hjemmefra).
  • - afspærre farlige adgangsveje og evt. undlade at standse tog på farlige stationer
Så må samfundet efterfølgende tage stilling til om det er sådant et transportsystem vi ønsker at have. "Man" kan jo tage på studietur til Hässleholm og se hvordan det kan gøres.

Ja, er det samme som de trafikanter som sad fast i 24 timer på motorvejen vinters. Enten på vi investere i et ordentligt beredskab, eller også må folk blive hjemme. Der er altid problemer hver gang der kommer den mindste smule sne herhjemme, imens de i andre lande sagtens kan finde ud af det, hænger bare ikke sammen...

Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Du har naturligvis skrevet til "nogen" om dette problem og vil blot se, om nogen her på forum er klogere end "dem", hvad der naturligvis er.

Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 10:38Ja, er det samme som de trafikanter som sad fast i 24 timer på motorvejen vinters. Enten på vi investere i et ordentligt beredskab, eller også må folk blive hjemme. Der er altid problemer hver gang der kommer den mindste smule sne herhjemme, imens de i andre lande sagtens kan finde ud af det, hænger bare ikke sammen...

Du har helt ret, det hænger ikke sammen.
Altså dit indlæg...

Citat fra: jsp Dato 12/06-24, 07:40Under torve, gader og busstoppesteder er der i Trondhjem, Norge, nedlagt "gulvvarme", så det ikke nødvendigt at fjerne is om vinteren.

Nok lidt for omstændig løsning til danske forhold.
Strøget i Aarhus har gulvvarme: https://stiften.dk/aarhus/gulvvarme-sikrer-toerre-sko-paa-stroeget
/hjj

Citat fra: Niels Munch Dato 12/06-24, 10:49
Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Du har naturligvis skrevet til "nogen" om dette problem og vil blot se, om nogen her på forum er klogere end "dem", hvad der naturligvis er.

Naturligvis har jeg da skrevet til Banedanmark, det er spild af tid kun at skrive til/med andre som bar samme holdning som en selv, og/eller som ikke har mulighed for at ændre noget, så selvfølgelig har banedanmark fået en mail :)

Citat fra: Krabsen Dato 12/06-24, 11:28
Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 10:38Ja, er det samme som de trafikanter som sad fast i 24 timer på motorvejen vinters. Enten på vi investere i et ordentligt beredskab, eller også må folk blive hjemme. Der er altid problemer hver gang der kommer den mindste smule sne herhjemme, imens de i andre lande sagtens kan finde ud af det, hænger bare ikke sammen...

Du har helt ret, det hænger ikke sammen.
Altså dit indlæg...

Hvordan hænger det ikke sammen?

Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 14:12
Citat fra: Krabsen Dato 12/06-24, 11:28
Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 10:38Ja, er det samme som de trafikanter som sad fast i 24 timer på motorvejen vinters. Enten på vi investere i et ordentligt beredskab, eller også må folk blive hjemme. Der er altid problemer hver gang der kommer den mindste smule sne herhjemme, imens de i andre lande sagtens kan finde ud af det, hænger bare ikke sammen...

Du har helt ret, det hænger ikke sammen.
Altså dit indlæg...

Hvordan hænger det ikke sammen?

Der er ikke problemer 'hver gang der kommer den mindste smule sne'; det er en bodegaformulering, der højst passer i en valgkamp, ikke i et forum for fagligt interesserede..

Der opstår også problemer i andre lande; naturligvis i forskelligt omfang afhængig af hvor meget vejret afviger fra normaltilstanden i det pågældende land.
Det er naturligt - og fornuftigt - at man i lande med meget og langvarigt vintervejr har et højere beredskab til at klare det end i lande, hvor det er et sjældnere fænomen.

Man kan vælge, at Danmark skal have samme vinterberedskab som Nordnorge - med de deraf følgende konsekvenser for billetpriserne. Formentlig vil det afstedkomme klager over 'spild af borgernes penge'.

Der er også en grund til at Danmark ikke har bevaret Statsisbryderne. Omkostningerne ved at beholde et overdimensioneret beredskab står ikke mål med omkostningerne ved de få tilfælde, hvor beredskabet ville have gjort nytte.



Citat fra: Krabsen Dato 12/06-24, 17:25
Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 14:12
Citat fra: Krabsen Dato 12/06-24, 11:28
Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 10:38Ja, er det samme som de trafikanter som sad fast i 24 timer på motorvejen vinters. Enten på vi investere i et ordentligt beredskab, eller også må folk blive hjemme. Der er altid problemer hver gang der kommer den mindste smule sne herhjemme, imens de i andre lande sagtens kan finde ud af det, hænger bare ikke sammen...

Du har helt ret, det hænger ikke sammen.
Altså dit indlæg...

Hvordan hænger det ikke sammen?

Der er ikke problemer 'hver gang der kommer den mindste smule sne'; det er en bodegaformulering, der højst passer i en valgkamp, ikke i et forum for fagligt interesserede..

Der opstår også problemer i andre lande; naturligvis i forskelligt omfang afhængig af hvor meget vejret afviger fra normaltilstanden i det pågældende land.
Det er naturligt - og fornuftigt - at man i lande med meget og langvarigt vintervejr har et højere beredskab til at klare det end i lande, hvor det er et sjældnere fænomen.

Man kan vælge, at Danmark skal have samme vinterberedskab som Nordnorge - med de deraf følgende konsekvenser for billetpriserne. Formentlig vil det afstedkomme klager over 'spild af borgernes penge'.

Der er også en grund til at Danmark ikke har bevaret Statsisbryderne. Omkostningerne ved at beholde et overdimensioneret beredskab står ikke mål med omkostningerne ved de få tilfælde, hvor beredskabet ville have gjort nytte.




Beredskab om ikke den eneste løsning, jeg er åben overfor alle slags løsninger, problemet skal bare forebygges/løses bedre end i dag, da folk husker de dårlige episoder, og ikke sætter pris på alle de gode episoder, sådan er mennesker naturligt, og de dårlige episoder giver virkelig dårlig presse om omtale for den kolletive transport.

Og selvom det kun er relevant nogle få dage om året, ligesom aircondition ved hedebølge, tog der ikke kan køre over storebælt ved kraftig storm, for ikke at nævne flere dage ugentligt i gennemsnit hvor køretøjer ikke kan komme over broen, og andre voldsomme, sjældne hændelser, så er det ikke en undskyldning for ikke at finde en løsning.

Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 14:11
Citat fra: Niels Munch Dato 12/06-24, 10:49
Citat fra: Ncard00 Dato 11/06-24, 22:30En dag i vinters på roskilde station skulle jeg ned ad de ikke overdækkede trapper ved elevatoren, som selvfølgelig ikke virkede, og de var så glatte at folk var nødt til at gå baglæns ned for ikke at falde.

Hvorfor overdækker man ikke disse trapper, så der ikke kan falde sne på dem, og starter med de største/travleste stationer?

Eller er der nogen som har en anden løsning, som ikke involverer personale som skal fjerne isen fra trapperne?

Du har naturligvis skrevet til "nogen" om dette problem og vil blot se, om nogen her på forum er klogere end "dem", hvad der naturligvis er.

Naturligvis har jeg da skrevet til Banedanmark, det er spild af tid kun at skrive til/med andre som bar samme holdning som en selv, og/eller som ikke har mulighed for at ændre noget, så selvfølgelig har banedanmark fået en mail :)

Hvis du synes, det spild af tid at skrive herinde, så bør du nok lade være.

Citat fra: Ncard00 Dato 12/06-24, 17:35Og selvom det kun er relevant nogle få dage om året, ligesom aircondition ved hedebølge, tog der ikke kan køre over storebælt ved kraftig storm, for ikke at nævne flere dage ugentligt i gennemsnit hvor køretøjer ikke kan komme over broen, og andre voldsomme, sjældne hændelser, så er det ikke en undskyldning for ikke at finde en løsning.

Ja, det er en naturlig forventning, HVIS samfundet havde uendelige økonomiske ressourcer. Men da det ikke er tilfældet, må du acceptere, at nogen prioriterer.

Hej
Jeg synes at ny perroner og stationer lader meget tilbage at ønske.
Når tog og bus får flere rejsende hænger det udover pålidelige, komfort, tidsforbrug, god information og pris også sammen med at rejsende der venterikke bliver syge eller våde, at der er vandhaner og toiletter på stationer der virker og kan åbnes af rejsekortet (rejsehjemmel).

Har vi råd til at gøre bus og tog lækkert - ja det tror jeg på da veje og biler også er dyrt og dårlig for klima og støj.
Så vi må fortælle om hvad vi synes til hinanden med mere eller mindre stærke argumenter så tingene udvikler sig i en god retning.

Mvh jens

Det hele er vel en afvejning og meget af det man bygger i Danmark bærer præg af discount. I Geneve og Lyon har man f.x. ramper til perronerne, så man kan trille en barnevogn eller kuffert op til sit tog uden at skulle bruge en elevator – i Danmark har vi nogle broer virkeligt højt over perronerne fordi det er billigere end at lave en tunnel under banen.

Sådan er der forskel på prioriteterne. Tunnelerne under perronerne kan dog godt være utrygge, når de ikke bliver gjort ordentligt rent og det er sjældent det store problem at bygge nye stationer – f.x. Vinge og Favrholm, der jo trods alt ER blevet bygget og ikke bare er skuffeprojekter.

Jeg synes også det kunne være godt med flere penge til offentlig transport i Danmark, men det er ikke lige det her, jeg ville vælge at investere de nye midler i.

Gå op Sider:[1] 2 3
Svenska-lok
DSB MX 1008

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak