Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte tog Hamburg-Aarhus
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/06-24, 14:46.
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 14:26Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.


Så længe togene skal føres over en grænse kommer man vel ikke uden om en sikkerhedsmargin på for eks. 98% fraktilen af tiden til grænsekontrol.

Det sikreste vil være at lade de rejsende passere grænsen hver for sig til fods eller pr. togbus eller i tider med lange kontroltider at være forberedte på at kunne vende togene før grænsen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af mpp. 9/06-24, 19:35.
Citat fra: Per Holm Dato  9/06-24, 14:46
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 14:26Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.


Så længe togene skal føres over en grænse kommer man vel ikke uden om en sikkerhedsmargin på for eks. 98% fraktilen af tiden til grænsekontrol.

Det sikreste vil være at lade de rejsende passere grænsen hver for sig til fods eller pr. togbus eller i tider med lange kontroltider at være forberedte på at kunne vende togene før grænsen.

Gammel artikel men opremser meget godt problemerne: https://ing.dk/artikel/saadan-kan-togtiden-mellem-aarhus-og-hamborg-goeres-85-minutter-kortere-naesten-gratis – problemet er ikke kun ved grænsen, men hele vejen. Man kan så sige, at var man seriøse om at få hurtigere tog vil man også finde en løsning på grænsekontrollen (f.x. den man havde for 10 år siden, dvs ingen fast grænsekontrol).

Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 19:35
Citat fra: Per Holm Dato  9/06-24, 14:46
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 14:26Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.


Så længe togene skal føres over en grænse kommer man vel ikke uden om en sikkerhedsmargin på for eks. 98% fraktilen af tiden til grænsekontrol.

Det sikreste vil være at lade de rejsende passere grænsen hver for sig til fods eller pr. togbus eller i tider med lange kontroltider at være forberedte på at kunne vende togene før grænsen.

Gammel artikel men opremser meget godt problemerne: https://ing.dk/artikel/saadan-kan-togtiden-mellem-aarhus-og-hamborg-goeres-85-minutter-kortere-naesten-gratis – problemet er ikke kun ved grænsen, men hele vejen. Man kan så sige, at var man seriøse om at få hurtigere tog vil man også finde en løsning på grænsekontrollen (f.x. den man havde for 10 år siden, dvs ingen fast grænsekontrol).

Som en, der voksede op i Østeuropa, før vi kom med i EU, vil jeg aldrig stoppe med at blive forbløffet over, at Danmark og Sverige nægter at forstå, hvordan man laver grænsekontrol på tog korrekt.

Den måde, du kontrollerer et tog, der krydser en grænse, er at lade grænsevagterne pendler mellem grænsestationerne (efter bilateral aftale mellem de to nationer, selvfølgelig) og kontrollere folk, mens toget kører afstanden mellem de to grænsestationer.

Det kræver flere mennesker, men det tilføjer langt mindre forsinkelse til tidsplanen end den nuværende skandinaviske tilgang.

Forsinkelsen på den tyske og svenske grænse viser bare, hvor lidt de nuværende regeringer bekymrer sig om togrejser.

Giv Tinglev en chance! 
Det er en fin provinsby. Der er endda et salgssted på stationen hvor man kan tanke kaffe og man kan besørge andre handler ved de nærliggende købmænd og bager Kock.
Stedet passer vidunderligt til Coradia Max trafik.

Som nævnt: En Talgostamme vil have 10 dobbel kapacitet af det der p.t. er af rejsende.
Coradia Max for NA.SH er lidt mere regionaltogsagtig indrettet end de kommende Coradia Stream Nordic (aka IC5) men.... det er nu heller ikke en forbindelse mellem millionbyer man har at gøre med, at lokke sommerhustourister på skinner må anses som at være umuligt.

CD kører deres EC175 Flensborg-Prag. Toget står i Flensborg natten over. Hvis CD ser forretning i at køre Århus-Prag vil de sikkert gøre det. Det må således være et spørgsmål om at Århusianerne at købe billetter nok. CD kører med Siemens Viaggio Comfort og nogle af europas bedste spisevogne - Mon det er fint nok?

Hvis man vil gøre noget til at accelerere trafikken fra Jylland til Hamborg, skal man stramme
  • droppe stop og sneglefart ved Padborg
  • stramme sløjfen i Flensborg,
  • smide nogle sænkekasser i kanalen ved Rendsborg,
  • bygge et ekstra sæt spor fra Elmshorn til Hamborg
  • og selvfølgelig få styr på "Verbindungsbahn".

Deluxe materiel hjælper ikke på tidskontoen.




Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 10/06-24, 16:34.
Det er ikke Tinglev der er problemet, det er togskiftet og risikoen for at skulle vente to timer på næste forbindelse.

Prag-toget forlænges fra Flensburg til København tidligst i december 2025 og når Femernforbindelsen åbner bliver det omlagt til at køre den vej. Med de nye Viaggio Comfort vogne der sættes i drift efter sommerferien, bliver det et farvel til den klassiske spisevogn med rigtigt køkken - der bliver i stedet en bistrovogn med mikroovnsmad som det kendes fra bl.a. DB og ÖBB.

Anders

Coradia Max vil da også have massiv overkapacitet?

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 10/06-24, 18:51.
Citat fra: nj_kruse Dato 10/06-24, 18:45Coradia Max vil da også have massiv overkapacitet?

I hvert fald i Danmark, men ikke i Tyskland. De får også kun 60 siddepladser mere end en IC5.

Anders

Citat fra: dysharmonica Dato 10/06-24, 10:12
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 19:35
Citat fra: Per Holm Dato  9/06-24, 14:46
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 14:26Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.


Så længe togene skal føres over en grænse kommer man vel ikke uden om en sikkerhedsmargin på for eks. 98% fraktilen af tiden til grænsekontrol.

Det sikreste vil være at lade de rejsende passere grænsen hver for sig til fods eller pr. togbus eller i tider med lange kontroltider at være forberedte på at kunne vende togene før grænsen.

Gammel artikel men opremser meget godt problemerne: https://ing.dk/artikel/saadan-kan-togtiden-mellem-aarhus-og-hamborg-goeres-85-minutter-kortere-naesten-gratis – problemet er ikke kun ved grænsen, men hele vejen. Man kan så sige, at var man seriøse om at få hurtigere tog vil man også finde en løsning på grænsekontrollen (f.x. den man havde for 10 år siden, dvs ingen fast grænsekontrol).

Som en, der voksede op i Østeuropa, før vi kom med i EU, vil jeg aldrig stoppe med at blive forbløffet over, at Danmark og Sverige nægter at forstå, hvordan man laver grænsekontrol på tog korrekt.

Den måde, du kontrollerer et tog, der krydser en grænse, er at lade grænsevagterne pendler mellem grænsestationerne (efter bilateral aftale mellem de to nationer, selvfølgelig) og kontrollere folk, mens toget kører afstanden mellem de to grænsestationer.

Det kræver flere mennesker, men det tilføjer langt mindre forsinkelse til tidsplanen end den nuværende skandinaviske tilgang.

Forsinkelsen på den tyske og svenske grænse viser bare, hvor lidt de nuværende regeringer bekymrer sig om togrejser.
Citat fra: dysharmonica Dato 10/06-24, 10:12
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 19:35
Citat fra: Per Holm Dato  9/06-24, 14:46
Citat fra: mpp Dato  9/06-24, 14:26Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.


Så længe togene skal føres over en grænse kommer man vel ikke uden om en sikkerhedsmargin på for eks. 98% fraktilen af tiden til grænsekontrol.

Det sikreste vil være at lade de rejsende passere grænsen hver for sig til fods eller pr. togbus eller i tider med lange kontroltider at være forberedte på at kunne vende togene før grænsen.

Gammel artikel men opremser meget godt problemerne: https://ing.dk/artikel/saadan-kan-togtiden-mellem-aarhus-og-hamborg-goeres-85-minutter-kortere-naesten-gratis – problemet er ikke kun ved grænsen, men hele vejen. Man kan så sige, at var man seriøse om at få hurtigere tog vil man også finde en løsning på grænsekontrollen (f.x. den man havde for 10 år siden, dvs ingen fast grænsekontrol).

Som en, der voksede op i Østeuropa, før vi kom med i EU, vil jeg aldrig stoppe med at blive forbløffet over, at Danmark og Sverige nægter at forstå, hvordan man laver grænsekontrol på tog korrekt.

Den måde, du kontrollerer et tog, der krydser en grænse, er at lade grænsevagterne pendler mellem grænsestationerne (efter bilateral aftale mellem de to nationer, selvfølgelig) og kontrollere folk, mens toget kører afstanden mellem de to grænsestationer.

Det kræver flere mennesker, men det tilføjer langt mindre forsinkelse til tidsplanen end den nuværende skandinaviske tilgang.

Forsinkelsen på den tyske og svenske grænse viser bare, hvor lidt de nuværende regeringer bekymrer sig om togrejser.

Samme problematik i Sønderjylland. De internationale tog fra DK holder på fri bane nær Flensburg Weiche, hvor det tyske politi stiger om bord. I mange, mange år har man ønsket sig at få lov til, at køre til Padborg, og stige på toget dér. Det kan bare ikke lade sig gøre, da dansk politi ikke ser sig i stand til at træffe aftale om, at bevæbnet tysk politi må bevæge sig fra grænsen i bil og op til Padborg station (300 meter). Derfor må de ikke det. De danske betjente burde også stige om bord i eller nær Flensborg, og kontrollere i toget på vej til Padborg. Men nej, det kan der ikke træffes aftale om.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af Thorfinn. 11/06-24, 13:56.
Seneste redigering: 11/06-24, 14:00 af Thorfinn
Citat fra: andersj Dato 10/06-24, 16:34Det er ikke Tinglev der er problemet, det er togskiftet og risikoen for at skulle vente to timer på næste forbindelse.
2 timer? - Kommer der ikke et tog fra Sønderborg en gang i timen?
og når man nu kommer forsinket over kanalen og har misset forbindelsen, så er det jo mindre end 2 timer.
Som skrevet. Købmænd og Bageren i Tinglev holder åbent og hilser gæsterne velkommen.
 

Citat fra: andersj Dato 10/06-24, 16:34Prag-toget forlænges fra Flensburg til København tidligst i december 2025

Jeg skrev "Hvis CD ser forretning i at køre Århus-Prag". Det gør CD ikke som du rigtig nok skriver. CD kører ikke tog af velgørenlighed, det må Århusianerne kunne forstå og så enten tage penge op af lommen eller skifte i Kolding.   

Full ACK, de gamle spisevogne forsvinder - arbejdsmiljøforholdene er også absurde. For de yngre er det sidste chance at opleve et menneske der står en lillebitte gyngende pantry ved tændte gasblus i sommervarmen uden aircon. De ældre må også hellere se på forholdene inden de råber efter aircon til 15 minutters Metroture.


I de gode gamle dage og før Schengen-aftalen var det sådan, at dansk politi fulgte de internationale tog fra Padborg til Flensborg og omvendt og tyske Bundes-Grenzschutz (i dag heder de Bundespolizei) kontollerede i togene fra Flensborg til Padborg og omvendt. Mellem de to stationer er der en køretid på ca. 10 minutter. Hvorfor dette mønster ikke kan gennemføres i dag er mig en gåde, når både dansk eller tysk politi kan forsætte med at forfølge f.eks. en bil over landegrænsen, hvis denne ikke kan standses indenfor landets grænse. Dette skete fornylig, da dansk politi eftersatte en flugtbil et godt stykke ned på tysk område på motorvejen A7, før de blev attakeret af denne og måtte opgive forfølgelsen.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 11/06-24, 20:16.
Seneste redigering: 11/06-24, 20:17 af andersj
Citat fra: Thorfinn Dato 11/06-24, 13:56
Citat fra: andersj Dato 10/06-24, 16:34Det er ikke Tinglev der er problemet, det er togskiftet og risikoen for at skulle vente to timer på næste forbindelse.
2 timer? - Kommer der ikke et tog fra Sønderborg en gang i timen?
og når man nu kommer forsinket over kanalen og har misset forbindelsen, så er det jo mindre end 2 timer.
Som skrevet. Købmænd og Bageren i Tinglev holder åbent og hilser gæsterne velkommen.

Jo, men folk skal jo også den anden vej hvor det oftest er mest kritisk med at nå videre forbindelser i Hamburg. Tinglev-Hamburg planlægges kun kørt hver anden time. Jeg tror mere det er Lagkagehuset i Billund Lufthavn der kommer til at profiterer på manglende direkte togforbindelser.

Citat fra: Thorfinn Dato 11/06-24, 13:56Jeg skrev "Hvis CD ser forretning i at køre Århus-Prag". Det gør CD ikke som du rigtig nok skriver. CD kører ikke tog af velgørenlighed, det må Århusianerne kunne forstå og så enten tage penge op af lommen eller skifte i Kolding.   

Men nu kører CD jo kun tog i Tjekkiet. DB overtager togene i Decin. Når de skal køre til København, vil det være DSB der overtager togene i Padborg. Det er selvfølgelig ikke kun DSB der bestemmer hvor togene skal køre hen i Danmark, det foregår i et samarbejde mellem CD, DB og DSB så der også er en business case i forbindelsen.
Problemet her er at de nye ComfortJet tog er endnu større en EC-vognene, med hele 555 siddepladser.

Anders

Hvor meget tid ville det egentlig koste på en rejse mellem Århus og Hamborg at skifte i Ringsted? (Efter Femern forstås.)

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af mpp. 11/06-24, 22:31.
Man kan lave alle mulige smarte løsninger for paskontrol ved krysning af grænser med tog. Mellem Slovenien og Kroatien kom der f.x. grænsepoliti fra begge lande om bord, så man kunne klare det hele i et hug, da jeg var på interrail i 2022. Den fremskudte grænsekontrol for Eurostar og færgerne over kanalen er også smart.

Men når man så spørger, hvorfor dette ikke kan lade sig gøre mellem to Schengenlande i 2024 handler det jo i bund og grund om, at det kun er det ene af landene, der ønsker grænsekontrollen. For Tyskland er der jo en ret klar løsning på de trafikproblemer, paskontrollen afstedkommer, og det er at droppe den ligesom Sverige sådan set også har gjort.

Meget kan ske i politik, men Schengensamarbejdet vil unægteligt lide et knæk, hvis Tyskland som førerhund i EU går med til at formalisere og smidiggøre en grænsekontrol mellem Schengenlande, der på papiret er midlertidig. Og her skal man givetvist huske, at grænsen og trafikken mellem Danmark og Tyskland er langt vigtigere for Danmark end for Tyskland.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 11/06-24, 22:51.
Der er også noget helt lavpraktisk i de ressourcer der bruges på grænsekontrollen. Politiet har ikke ret mange ressourcer til den omfattende grænsebevogtning, så derfor vil der slet ikke være tid til at de skulle ligge og pendle mellem Padborg og Flensburg/Schleswig. Ofte er det kun et par betjente/kadetter der skal kontrollere begge tog (IC 57xx og EC 3xx) i Padborg også smutter de videre igen.

Da jeg var med EC 390 i onsdags fra Hamburg Hbf til Kolding var der to tyske toldere med hund der stod på i Hamburg Hbf og lavede stikprøvekontroller af bagage. I Padborg gik to danske betjente/kadetter meget hurtigt gennem vognen og ville ikke se identifikation på nogle.
Når der endelig er kontrol i Padborg er det jo også kun en "har du papirer eller har du ikke papirer", mens man førhen kunne udpege enkelte og undersøge dem grundigere efter om de var eftersøgt eller havde indrejseforbud eksempelvis. Den nuværende kontrol er lagt ud på kvantitet over kvalitet.

Jeg er også rejst ind over Rostock-Gedser to gange i hhv. 2022 og 2023. I 2022 som gående og videre med Movia bus, der var ikke skyggen af politi i terminalen i Gedser. I 2023 med en fyldt Flixbus (en Flixbus billet Rostock Hbf-Nykøbing F er ofte halv pris af bare landgangsbilletten med Scandlines) og der stod bare en tom patruljevogn på havneområdet i Gedser.
På Niebüll-Tønder er der vist også meget meget sjældent, hvis nogensinde, paskontrol.

Anders

Citat fra: andersj Dato 11/06-24, 22:51Der er også noget helt lavpraktisk i de ressourcer der bruges på grænsekontrollen. Politiet har ikke ret mange ressourcer til den omfattende grænsebevogtning, så derfor vil der slet ikke være tid til at de skulle ligge og pendle mellem Padborg og Flensburg/Schleswig. Ofte er det kun et par betjente/kadetter der skal kontrollere begge tog (IC 57xx og EC 3xx) i Padborg også smutter de videre igen.

Da jeg var med EC 390 i onsdags fra Hamburg Hbf til Kolding var der to tyske toldere med hund der stod på i Hamburg Hbf og lavede stikprøvekontroller af bagage. I Padborg gik to danske betjente/kadetter meget hurtigt gennem vognen og ville ikke se identifikation på nogle.
Når der endelig er kontrol i Padborg er det jo også kun en "har du papirer eller har du ikke papirer", mens man førhen kunne udpege enkelte og undersøge dem grundigere efter om de var eftersøgt eller havde indrejseforbud eksempelvis. Den nuværende kontrol er lagt ud på kvantitet over kvalitet.

Jeg er også rejst ind over Rostock-Gedser to gange i hhv. 2022 og 2023. I 2022 som gående og videre med Movia bus, der var ikke skyggen af politi i terminalen i Gedser. I 2023 med en fyldt Flixbus (en Flixbus billet Rostock Hbf-Nykøbing F er ofte halv pris af bare landgangsbilletten med Scandlines) og der stod bare en tom patruljevogn på havneområdet i Gedser.
På Niebüll-Tønder er der vist også meget meget sjældent, hvis nogensinde, paskontrol.

Lige præcis, det hele er mere teater end noget andet for at politikere kan tilfredsstille nogle islamofobiske vælgere. De sætter jo virkelig kun grænsekontrol på Padborg st og de aller vigtigste veje, men intet alle andre steder. En hver der ville over grænsen med noget skummelt ville jo allerede vide dette på forhånd. Grænsekontrollen gør ikke noget godt for jernbaneforbindelsen ind og ud af landet, og er udskældt af folk fra resten af verdenen der syntes det er en Skandale at Danmark som Schengenland overhovedet forsøger at have en semi-permanent grænsekontrol, og dermed modsiger sig resten af Schengenzonen. Jeg har endda set rapportage hvor politiet også syntes at Grænsekontrollen gør de ikke har ressourcer til vigtigere arbejde.

Så det hjælper virkelig ikke nogen som helst at vi skal bruge alle de her ressourcer på at lege vagthund i det Sønderjyske og gøre livet surt for alle der rejser på tværs af grænsen.


Gå op Sider: 1 [2] 3
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak