Der har i dag været møde i den Dansk-Tyske Transportkommission i Lyksborg (Glücksburg). Et af forslagene fra tysk side var at RE7 Hamburg-Flensburg, der i december 2027 forlænges til Tinglev, skal køre helt til Aarhus.
Artikel NDR:
https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Daenemark-will-Wunsch-nach-Zuglinie-Hamburg-Aarhus-pruefen,daenemark1536.htmlPressemeddelelse Transportministeriet:
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13895741/graensekrydsende-samarbejde-i-fokus-i-lyksborg?publisherId=5278762&lang=daTransportministeriet i Danmark betaler i forvejen for anskaffelsen af to ekstra Alstom Coradia Max togsæt samt udrustningen af i alt 23 togsæt til kørsel i Danmark. Indtil videre har det været planen at Aarhus-Hamburg skal køres med DSB's EC-vogne når elektrificeringen til Aarhus er klar.
Talgo EC-vogne Hamburg-AarhusFordele:
-Mulighed for at køre med få stop Aarhus-Hamburg (ikke nødvendigvis kortere køretid end regionaltog, hvis ikke man kan få en ny og bedre kanal Flensburg-Hamburg)
-Højt komfortniveau
Ulemper:
-Værksted for vogne+EB placeret på Sjælland
-Meget høj overkapacitet ved 490 siddepladser i forhold til efterspørgslen på Aarhus-Hamburg korridoren - måske der kan hentes lidt ekstra passagerer fra Flensburg, Schleswig og Rendsburg mod syd. Men giver nok kun mening med 1-2 afgange dagligt.
Alstom Coradia Max (RE7 Hamburg-Aarhus)Fordele:
-Mulighed for gennemgående to-timers drift hele dagen Hamburg-Aarhus (Hamburg-Neumünster halvtimesdrift og Neumünster-Flensburg timedrift)
-Ingen skift i Tinglev
Ulemper:
-Middelmådig komfort til en 4-timers rejse
-Mange stop undervejs
-Kapacitetsudfordringer. Hvis der skal køres tog til Sønderborg hver time, kan det muliggøre non-stop kørsel i Sønderjylland, men samtidig har man så ikke de lokale rejsende til at fylde op. Dog kan kapaciteten udnyttes til lokale rejser Aarhus-Fredericia. Der kan dog være underkapacitet Flensburg-Hamburg, hvis mange begynder at køre direkte. Men med en to-timers drift fordeles de rejsende mere jævnt ud over dagen.