Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Aircondition - inflydelse på valg af offentlig transportform
Gå ned Sider:[1] 2
Er der andre end jeg som bevidst vælger bus eller togruter fra, når vejret er meget varmt, fx som i denne weekend, fordi der mangler aircondition i transportmidlerne?

Fx fravælger jeg de fleste dieselbuslinjer, M1/M2, og S-toget, så vidt muligt, på disse varme dage, fordi der altid er meget varmt inde i disse transportmidler, selvom dette betyder at jeg skal gå længere, og min rejsetid bliver forlænget, da jeg ikke kan holde varmen ud uden aircondition.

Der kommer selvfølgelig løbende aircondition i alle busser, efterhånden som disse bliver udskiftet med El-busser, og går også ud fra at der kommer aircondition i de nye 5. generations S-tog, men indtil da, så styrer jeg udenom førnævnte transportformer.

Gør også den offentlige transport mindre attraktiv med manglende aircondition, hvilket kan få nogle til at skifte til bilen, hvor man selv bestemmer temperaturen, hvilket er super ærgerligt, selvom det kun er nogle få dage om året, bortset fra sommeren 2018 selvfølgelig...

Ved DSB S-tog's præsentation ved RailCPH-messen blev det bekræftet at 5. Generation af S-tog ganske rigtigt får aircondition.

Jeg har godt nok aldrig selv valgt transportform på grund af aircondition eller mangel på samme - og når det er 25 grader varmt, er det for mig stadig til at holde ud i de fleste transportmidler, selv i M1 og M2 som ellers er værst. Men hvis det bliver 30 grader, så bliver det virkelig et problem, og jeg tror der er mange der så fravælger den offentlige transport når det bliver så varmt.

Det gør jeg også, dog ikke så meget her hjemme fordi der ikke ligefrem er så mange muligheder. Men når jeg f. eks. er i London tager jeg gerne en omvej for at undgå undergrundslinjer uden klima anlæg. Godt at det bliver mere og mere udbredt. Med undtagelse af Københavns Metro selvfølgelig.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  3/06-24, 17:13Det gør jeg også, dog ikke så meget her hjemme fordi der ikke ligefrem er så mange muligheder. Men når jeg f. eks. er i London tager jeg gerne en omvej for at undgå undergrundslinjer uden klima anlæg. Godt at det bliver mere og mere udbredt. Med undtagelse af Københavns Metro selvfølgelig.

Synes ikke det er noget problem på M3 og M4, da disse kører længere nede under jorden end den gamle metro.

Efter min mening burde det faktisk være et lovkrav med aircondition i alle offentlige transportmidler, især for ældre, folk med kroniske sygdomme, og børn, så de ikke har det for varmt og risikerer dehydrering, besvimmelse, eller andre helbresproblemer, men ligesom 100% niveaufri indstigning og gennemgang, så sker dette nok aldrig, desværre...

Citat fra: anho Dato  3/06-24, 15:25Ved DSB S-tog's præsentation ved RailCPH-messen blev det bekræftet at 5. Generation af S-tog ganske rigtigt får aircondition.

Jeg har godt nok aldrig selv valgt transportform på grund af aircondition eller mangel på samme - og når det er 25 grader varmt, er det for mig stadig til at holde ud i de fleste transportmidler, selv i M1 og M2 som ellers er værst. Men hvis det bliver 30 grader, så bliver det virkelig et problem, og jeg tror der er mange der så fravælger den offentlige transport når det bliver så varmt.

Ok, tænker også at aircondition er standard i nye tog i dag. Men er blot en nice to have ting, som gør den offentlige transport mere attraktiv, ligesom sattelit baseret Wifi, 100% niveaufri indstigning og kørestolsgennemgang igennem hele toget, ordentlige toiletforhold, og jeg ku blive ved. Og så selvfølgelig sundhedsmæssige hensyn m.h.t. aircondition, ligesom handicaphensyn ifht. niveaufri indstining, hvor dette selvfølgelig burde være standard i hele den offentlige transport.

Citat fra: Ncard00 Dato  3/06-24, 19:03Ok, tænker også at aircondition er standard i nye tog i dag. Men er blot en nice to have ting, som gør den offentlige transport mere attraktiv, ligesom sattelit baseret Wifi, 100% niveaufri indstigning og kørestolsgennemgang igennem hele toget, ordentlige toiletforhold, og jeg ku blive ved. Og så selvfølgelig sundhedsmæssige hensyn m.h.t. aircondition, ligesom handicaphensyn ifht. niveaufri indstining, hvor dette selvfølgelig burde være standard i hele den offentlige transport.
Wifi er fjernet igen fra S-tog. De fleste idag har en del data i deres mobilabonnement.. Derudover "satellit baseret Wifi" -  mener du at toget skal have forbindelse med fx Starlink. Problemet med Starlink er at kapaciteten er begrænset og selv i Danmark vil kunne ramme loftet hvor mange samtidig brugere der kan være i en celle... Man vil nok prioritere dem, som ikke kan få internet på en anden måde.

Det er bedre at tog, som tilbyder Wifi, blev bedre. Eller brug repeater. Men problemet for mobiltelefonselskaber, at netværket har problemer med mængde af brugere, som hurtig flytter sig imellem masterne og hvor en antenne også har et loft for antal brugere. Og det er ikke noget som transportører kan løse.

Jeg synes bestemt at kunne huske at der i starten da 4.generations S-tog var helt nyt, var aircon i visse togsæt. Er jeg helt gal på den?

Nu om stunder er det svært at købe en ny bil uden aircon og så bliver kontrasten jo endnu større når man kører med et godt fyldt S-tog på en varm sommerdag og der kun er plads i solsiden.

Personligt vælger jeg ikke nogen transportform fra p.g.a. manglende køling, hverken tog, bus, metro, sporvogn, bil eller cykel  ;)

Komfort er da helt klart noget, jeg vælger transportmiddel efter. Det er så ikke altid, at det lige er AC, der er største udfordring, men der er helt klart forskel på forskellige ruter og Nørreport er da også altid en trist oplevelse.

Aircondition - inflydelse på valg af offentlig transportform
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/06-24, 21:21.
AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.

Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Her i Schweiz har ca. al offentlig transport aircondition, hvadend det er (s-)tog, bus eller sporvogn.

Argumentet skulle være at hvis det får folk til at afstå fra at tage bilen (som typisk også har aircon), så er det stadig bedre, selvom kombinationen af aircon + hyppige stop er ineffektiv.

Det hjælper selvfølgelig også at de fleste af ovennævnte transportmidler (der er sågar trolleybusser) er forsynet med strøm fra vandkraft fra køreledningen, så man brænder ikke diesel af for at køre køleanlægget.

Citat fra: Per Holm Dato  3/06-24, 21:21AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.

Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.

Størstedelen nye tog, sporvogne, tunnelbanetog og busse her i Sverige siden måske 15 år tilbage er levererede med klimaanlæg. I de fleste fald virker den faktiskt meget godt. De fleste forventer den komfort i dag og manglende klimaanlæg risker at drive folk væk fra offentlig transport.

Citat fra: steenth Dato  3/06-24, 19:23
Citat fra: Ncard00 Dato  3/06-24, 19:03Ok, tænker også at aircondition er standard i nye tog i dag. Men er blot en nice to have ting, som gør den offentlige transport mere attraktiv, ligesom sattelit baseret Wifi, 100% niveaufri indstigning og kørestolsgennemgang igennem hele toget, ordentlige toiletforhold, og jeg ku blive ved. Og så selvfølgelig sundhedsmæssige hensyn m.h.t. aircondition, ligesom handicaphensyn ifht. niveaufri indstining, hvor dette selvfølgelig burde være standard i hele den offentlige transport.
Wifi er fjernet igen fra S-tog. De fleste idag har en del data i deres mobilabonnement.. Derudover "satellit baseret Wifi" -  mener du at toget skal have forbindelse med fx Starlink. Problemet med Starlink er at kapaciteten er begrænset og selv i Danmark vil kunne ramme loftet hvor mange samtidig brugere der kan være i en celle... Man vil nok prioritere dem, som ikke kan få internet på en anden måde.

Det er bedre at tog, som tilbyder Wifi, blev bedre. Eller brug repeater. Men problemet for mobiltelefonselskaber, at netværket har problemer med mængde af brugere, som hurtig flytter sig imellem masterne og hvor en antenne også har et loft for antal brugere. Og det er ikke noget som transportører kan løse.

Brightline i Florida USA er den første, og stadigvæk eneste, togoperatør i verden som bruger Starlink sattelit baseret Wifi i deres tog, of de hastighedstests jeg har set er virkelig høje, for Wifi på et tog ihvertfald, altid 100+ mbit, og høj stabilitet.

https://www.gobrightline.com/press-room/2023/brightline-becomes-first-train-in-the-world-with-starlink

S-togene begøver ikke at då Wifi igen, men hvis man gerne vil have flere erhvervsrejser/rejsende med toget, så bør ihvertfald EC og ICL+ få denne teknologi til at starte med, samt ICE i tyskland, og X2000 og de nye Zefiro Express i Sverige.

Citat fra: mpp Dato  3/06-24, 20:42Komfort er da helt klart noget, jeg vælger transportmiddel efter. Det er så ikke altid, at det lige er AC, der er største udfordring, men der er helt klart forskel på forskellige ruter og Nørreport er da også altid en trist oplevelse.

Ja, mange mennesker og dårlig lugt på Nørreport er aldrig sjovt, men tilgengæld er der altid dejlig køligt.

Citat fra: Per Holm Dato  3/06-24, 21:21AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.

Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.

Jeg er åben overfor alle løsninger som kan nedbringe temperaturen, udover aircondition, så lidt kreativitet er selvfølgelig velkommen.

Citat fra: bjergged Dato  4/06-24, 04:22Her i Schweiz har ca. al offentlig transport aircondition, hvadend det er (s-)tog, bus eller sporvogn.

Argumentet skulle være at hvis det får folk til at afstå fra at tage bilen (som typisk også har aircon), så er det stadig bedre, selvom kombinationen af aircon + hyppige stop er ineffektiv.

Det hjælper selvfølgelig også at de fleste af ovennævnte transportmidler (der er sågar trolleybusser) er forsynet med strøm fra vandkraft fra køreledningen, så man brænder ikke diesel af for at køre køleanlægget.

Ja, har aldrig set et dieseltog i togvideoer fra Schweiz, men tilgengæld er der næsten aldrig Wifi i deres tog, hvilket jeg ikke forstår. Eller jo, udsigten er jo meget flot, men for pendlere som har set udsigten en million gange, og gerne vil være produktive, så er mangel på Wifi er kæmpe minus, især hvis dækningen med mobilnetværk samtidig er virkelig dårlig.

Gå op Sider:[1] 2
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak