Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- RAILCPH-konferencen slides
Gå ned Sider:[1] 2
RAILCPH-konferencen slides
Af Uls. 31/05-24, 13:58.
Den 21. maj 2024 afholdt Banebranchen den årlige RAILCHP-konference.
Slides fra konferencen er nu tilgængelige, se https://2024.railcph.dk/
Der var mange interessante indlæg, som bestemt er værd at læse.
Go' weekend.
Peer Ulf Jacobsen   

RAILCPH-konferencen slides
Af anho. 1/06-24, 01:34.
Der er meget spændende her! Ikke så meget nyt, men gode opdateringer på igangværende projekter. Jeg har ikke læst alle præsentationerne, men et par interessante ting jeg så, som jeg ikke har set nævnt her på forum før:

  • De nye S-tog får individuelle 2+2 sæder i stedet for bænke, og der kommer til at være områder med borde. Eftersom kapaciteten samtidig skal udvides betydeligt, må det betyde væsentligt flere togmeter i alt end der er i den nuværende flåde.
  • Øresundsmetro skitseres med tre stop i Sverige, med mulighed for senere forlængelse ud i andre dele af Malmö.
  • Aarhus Letbane skal have nye, længere sporvognstog på 54 meter, og de eksisterende Tango-vogne skal flyttes til Odderbanen og Indre Strækning.
  • Helhedsplan for Transport i Hovedstadsområdet kigger både på at lade S-togene overtage regionalsporene i røret, og på en Ekspres-tunnel for S-togene.
  • Forenkling af København H ser ud til at favorisere den tidligere omtalte løsning med Meget Lange Perroner i spor 1 og 2. Denne løsning har 4 perronspor til Ringstedbanen (1, 2, 1a, 2a), 2 perronspor til Øresundsbanen (5 og 6), og 4 til Roskildebanen og Kystbanen (3, 4, 7 og 8) - dog bevares der mulighed for at Øresundsbanens tog kan tilgå spor 4 og 7, så man kan være fleksibel med hvilke perroner der skal tildeles hvilken bane, afhængigt af hvilken der viser sig at have behov for mest plads i fremtiden.
  • Der er 5 udkast til mere eller mindre niveaufri udfletninger i Ringsted.
  • Fynske kommuner ønsker et fynsk S-togssystem, med stoptog i halvtimesdrift fra Odense til både Middelfart og Nyborg.

RAILCPH-konferencen slides
Af frederikhk. 1/06-24, 14:09.
Seneste redigering: 1/06-24, 14:12 af frederikhk
Spændende indlæg om takstreform og reorganisering af offentlig transport efter svensk forbillede. At politisk detailstyring er en del af problemet overrasker mig ikke, og bliver næppe anderledes her i landet.

Der er rigeligt at gå i gang med, takstsystemet er jo helt hul i hovedet, og prøv lige at se organiseringen i Danmark sammenlignet med Region Skåne. Det er jo helt vildt.

Ringsted - 5 løsninger, men kun nr. 5 løser angiveligt alle problemer?

Og er dyrere end de midler der er afsat.

JH

RAILCPH-konferencen slides
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/06-24, 10:54.
Der er nogle interessante præsentationer imellem. Hvis du ikke har kigget, så tag lige et kig.
Klik på den enkelte session og i bunden af pop-up'pen er et link til slides.
(Det tog mig lidt før jeg fandt dem - derfor denne guide)

Citat fra: Jens Hansen Dato  3/06-24, 07:23Ringsted - 5 løsninger, men kun nr. 5 løser angiveligt alle problemer?

Og er dyrere end de midler der er afsat.

JH

Har du eventuelt et link, til info om anlægspriser.

 

Fik refereret fra en deltager at de sagde at løsning 5 er ca. 1 milliard dyrere end bevillingen.

Men tallene fremgår ikke af præsentationen!

JH

Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?

RAILCPH-konferencen slides
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/06-24, 11:27.
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Bemærk at det er lokale politikre der har lavet et oplæg. Det kunne polikerne i trekantsområdet jo også bare gøre. Sæt igang.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Visionen for Aarhus Letbane var at det skulle være de østjyske/aarhusianske S-tog, før politikerne sagde at de ville have BRT i stedet.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/06-24, 11:27
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Bemærk at det er lokale politikre der har lavet et oplæg. Det kunne polikerne i trekantsområdet jo også bare gøre. Sæt igang.
Man er så lige kommet til at slå en god del af forudsætningen for det ihjel ved at slagte Vejle Fjord-forbindelsen...

RAILCPH-konferencen slides
Af andersj, Aalborg. 6/06-24, 12:50.
Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 12:04
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Visionen for Aarhus Letbane var at det skulle være de østjyske/aarhusianske S-tog, før politikerne sagde at de ville have BRT i stedet.

Der har været konkrete planer om letbane til Hinnerup og løse planer om letbane til Hadsten og Randers. Udfordringen er selvfølgelig makshastigheden på 100 km/t ved letbanesystemer, så rejsetiden kan hurtigt blive for lang ved regionale strækninger.

Men på jernbanen er der også et grundlag for at tænke "regional s-tog" ind på de strækninger der fører mod Aarhus, så de små stationer ikke skal betjenes af fjerntog. Ny bane Silkeborg-Aarhus, ny bane Horsens-Jelling-Billund samt flere standsningssteder nord og syd for Aarhus - kræver ny bane Hovedgård-Hasselager.

Vejle vil være et optimalt sted at knytte hhv. "Fyns S-tog" og "Østjyllands S-tog" sammen, fremfor Fredericia som historisk har været det jernbanemæssige knudepunkt i Trekantsområdet. Men der er nok ikke plads i Vejle når alt fjerntrafik fortsat skal igennem stationen.

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/06-24, 12:50
Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 12:04
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Visionen for Aarhus Letbane var at det skulle være de østjyske/aarhusianske S-tog, før politikerne sagde at de ville have BRT i stedet.

Der har været konkrete planer om letbane til Hinnerup og løse planer om letbane til Hadsten og Randers. Udfordringen er selvfølgelig makshastigheden på 100 km/t ved letbanesystemer, så rejsetiden kan hurtigt blive for lang ved regionale strækninger.

Men på jernbanen er der også et grundlag for at tænke "regional s-tog" ind på de strækninger der fører mod Aarhus, så de små stationer ikke skal betjenes af fjerntog. Ny bane Silkeborg-Aarhus, ny bane Horsens-Jelling-Billund samt flere standsningssteder nord og syd for Aarhus - kræver ny bane Hovedgård-Hasselager.

Vejle vil være et optimalt sted at knytte hhv. "Fyns S-tog" og "Østjyllands S-tog" sammen, fremfor Fredericia som historisk har været det jernbanemæssige knudepunkt i Trekantsområdet. Men der er nok ikke plads i Vejle når alt fjerntrafik fortsat skal igennem stationen.

Jeg er meget enig! I andre lande er det jo almindeligt at S-Bahn kører på samme infrastruktur som regional- og fjerntog.

Jeg har ikke hørt om en makshastighed på 100 km/t for letbanesystemer før. Hvad/hvem er det der sætter den begrænsning?

RAILCPH-konferencen slides
Af andersj, Aalborg. 6/06-24, 14:30.
Citat fra: Trainee Dato  6/06-24, 13:00Jeg har ikke hørt om en makshastighed på 100 km/t for letbanesystemer før. Hvad/hvem er det der sætter den begrænsning?

Det er der man går fra "light rail" til "heavy rail" regelsættet, hvor der er flere krav til materiellet. DSB overvejede at ændre S-toget i København til "light rail" i forbindelse med overgangen til førerløse tog, men ulempen ved at skulle sætte hastigheden ned til 100 km/t var for stor.

Anders

Citat fra: Trainee Dato  6/06-24, 13:00
Citat fra: andersj Dato  6/06-24, 12:50
Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 12:04
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 10:11Hvorfor er der slet ingen planer for en Øst Jysk S tog men der er planer for en Fynsk S tog?
Visionen for Aarhus Letbane var at det skulle være de østjyske/aarhusianske S-tog, før politikerne sagde at de ville have BRT i stedet.

Der har været konkrete planer om letbane til Hinnerup og løse planer om letbane til Hadsten og Randers. Udfordringen er selvfølgelig makshastigheden på 100 km/t ved letbanesystemer, så rejsetiden kan hurtigt blive for lang ved regionale strækninger.

Men på jernbanen er der også et grundlag for at tænke "regional s-tog" ind på de strækninger der fører mod Aarhus, så de små stationer ikke skal betjenes af fjerntog. Ny bane Silkeborg-Aarhus, ny bane Horsens-Jelling-Billund samt flere standsningssteder nord og syd for Aarhus - kræver ny bane Hovedgård-Hasselager.

Vejle vil være et optimalt sted at knytte hhv. "Fyns S-tog" og "Østjyllands S-tog" sammen, fremfor Fredericia som historisk har været det jernbanemæssige knudepunkt i Trekantsområdet. Men der er nok ikke plads i Vejle når alt fjerntrafik fortsat skal igennem stationen.

Jeg er meget enig! I andre lande er det jo almindeligt at S-Bahn kører på samme infrastruktur som regional- og fjerntog.


Der er ingen problemer med at køre fjerntog og S-tog på samme infrastruktur, hvis du bruger kompatible togsæt.

Aarhus satser på at bygge deres S-tog med letbanevogne. De er ikke designet til at kollidere med tunge langdistance- og godstog og bruger anden strømforsyning og muligvis lidt anderledes skinneprofil.

Odense satser på at bygge S-tog med standardudstyr og kan køre på samme skinne som langdistancetog.

Problemet i Danmark er, at mange af de steder, hvor man gerne vil have S-togskørsel på almindelig hovedbane - infrastrukturen udnyttes fuldt ud af DSB service.

Det er grunden til, at Odense taler om Fynske S-tog nu - fordi den nye højhastighed i vest-fynsbanen åbner kapacitet på den gamle vestfynsbane for hyppig forstadskørsel.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak