Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Nyt Ringnet" - Et sammenhængende busnet til Letbanen er på plads
Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev af 27. MAJ 2024:
 
"Trafikselskab i Hovedstadsområdet: Et sammenhængende busnet til Letbanen er på plads
Hovedstadens nye letbane, der snart er på skinner langs Ring 3 i Hovedstadsområdet, kommer til at indgå i et sammenhængende busnet på tværs af de omkringliggende kommuner. 13 kommuner og to regioner har sammen med Movia besluttet at tilpasse busnettet og lancere Nyt Ringnet, der skal åbne i december 2025. Nyt Ringnet er et busnet, der hænger sammen med Letbanen og samtidig binder kommunerne sammen på en måde, der både tager højde for rejseveje på tværs og lokale behov.
....."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/et-sammenhaengende-busnet-til-letbanen-er-paa-plads/3158 .

M.v.h.
Niels

Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.

Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??

Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/05-24, 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen

Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 13:05
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/05-24, 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen
Det sker på Sjælland til Lokalbanerne - det såkaldte R-net - og det fungerer fint.
Her taler vi om Københavns omegn i Ring 3 og Ring 4 bælterne, hvor mange af ruterne har historie i gamle lokale ruter. Jeg ved at nogen af dem har været justeret, men nu gør man en større indsats for at få det til at spille sammen - men det er jo ikke altid muligt alle steder.

For mig ligner det en genopfindelse af S-Bus nettet.
Den oprindelige tanke var jo netop at S-Busserne skulle forbinde "fingrene" i S-Togs nettet med hinanden. At det så kun var ganske få af S-Busserne der rent faktisk fulgte dette koncept er så en anden sag....

Citat fra: M. Qvist Dato 31/05-24, 23:24For mig ligner det en genopfindelse af S-Bus nettet.
Den oprindelige tanke var jo netop at S-Busserne skulle forbinde "fingrene" i S-Togs nettet med hinanden. At det så kun var ganske få af S-Busserne der rent faktisk fulgte dette koncept er så en anden sag....

5/8 af de nuværende S-busser forbinder da netop radialbanerne på tværs. 200S, 300S, 400S, 500S og 600S kører alle (som køreplanen står i dag) på tværs mellem forskellige fingre.

Jeg kan desuden informere om at det oprindelige "Superbus"-koncept også indeholdt radiale linjer, og altså ikke kun linjer der skulle forbinde fingrene på tværs. De radiale linjer er blevet realiseret som X50S-linjerne, mens ringlinjerne blev til X00S-linjerne.

Gå op Sider:[1]
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak