Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03Citat fra: steenth Dato 30/05-24, 15:57Den fleste brugere i dette forum har de fleste kun interesse i jernbaneprojekter og vejprojekter har ikke nogle har den store interesse. Og den slags modeller skal man være meget trafikpolitisk interesseret at gå op i.
For jernbaneprojekter, så modelberegninger kun i begrænset omfang haft betydning. Fx har den nye bane over Vestfyn kunne være med i planerne, fordi den have en positiv samfundsmæssigt økonomisk gevinst sammen med hastighedsopgradering Ringsted-Odense og fjernelse af knaster på S-togsnettet. Problemet er der ikke mange gode jernbaneprojekter på vej inden for statens domæne..
Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbanerprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
Problemet med Billund er ikke så meget om der er folk nok, som skal dertil (om end man lige skal spise brød til, når det gælder lufthavnens størrelse - der er meget langt op til nr 1).
Problemet er hvor de kommer fra. En jernbane går jo naturnødvendigt i en retning, men Billunds opland er karakteriseret ved at være ret meget 360 grader. Og den planlagte bane var det kun folk fra Vejle og videre mod Fredericia-Odense, der fik en ret direkte forbindelse. En retning, hvor man ikke skal ret langt, før det er lige så hurtigt at benytte Kastrup som lufthavn.
For næsten alle andre vil det være en omvej at skulle omkring Vejle og skifte. Det gælder fra hele Østjylland nord for Vejle, og ikke mindst Århus, som er lufthavnens vigtigste opland (Legolands ved jeg ikke noget om, men det er sikkert ikke så voldsomt forskelligt ud over at den også trækker besøgende længere væk fra end lufthavnen).
Og jo, man kan godt regne på værdien af minutter - det er faktisk det som vejer tungest i de samfundsøkonomiske beregninger. Folk fra fx Århus ville få længere transport end de nuværende lufthavnsbusser, fordi de skulle til Vejle og skifte. Det vil sige en negativ samfundsværdi både på grund af længere transporttid for dem som faktisk ville benytte offentlig transport og på grund af ringe passagertal fordi bilen stadig ville være meget hurtigere.
Forskellen til Kastrup er helt enorm, da den klart har sine to største oplande liggende i Københavnsområdet og i Malmø, og stort set alle andre skal mere eller mindre de to veje fra også. Dermed bliver toget et attraktivt alternativ for hovedparten af passagererne. Så det giver ikke meget mening at sammenligne de to lufthavnsbaner, for andelen af lufthavnens (i forvejen meget færre) passagerer, som ville benytte den, ville være meget lavere.