Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Ny levering af TALGO
Ny levering af TALGO
Af Baumann, Hjordkær. 2/05-24, 17:57.
I dag har jeg set ny levering af de nye TALGO- vognsæt, hvor de passerde i Tinglev ved ca. 15:00 mod nord.

Ny levering af TALGO
Af xal olesen. 3/05-24, 12:45.
Hvor mange Talgo vognstammer er der så i Danmark pt.?

Jvf. Jernbanen 2/2024 kommer Talgo først i forventet drift den 12. februar 2025.

Bemærk "forventet"

Ny levering af TALGO
Af larsht, København. 5/05-24, 14:16.
Citat fra: xal olesen Dato  3/05-24, 12:45Hvor mange Talgo vognstammer er der så i Danmark pt.?

Jvf. Jernbanen 2/2024 kommer Talgo først i forventet drift den 12. februar 2025.

Bemærk "forventet"
2

Mvh
Lars

Ny levering af TALGO
Af Ncard00. 21/05-24, 20:58.
Anmeldelse af det nye RENFE højhastighedstog Talgo tog i Spanien, hvor komforten er virkelig dårlig, kørselmæssigt, toget ryster, og toget er dårligt lydisoleret.

https://youtu.be/6iFfVpZwLJ4?si=VOkX_pKROQzQrxyX

Ved godt at DSB's Talgo vogne er vogne, og ikke togsæt, men som der bliver nævnt i videoen, så er Talgo "kendt" for at være rystende, larmende, og bumpende. Ved ikke hvad man skal lægge i det, at de er "kendt" for det, men kan alligevel ikke lade være med at tænke på, hvordan kørekomforten bliver i de nye DSB talgo vogne...?

Ny levering af TALGO
Af Krabsen. 21/05-24, 21:45.
Ja, lad os endelig bruge alle kræfter på skræmmebilleder, negative forventninger og uunderbygget kritik.
Så risikerer man ikke at få negativiteten spoleret af noget så kedeligt som kendsgerninger...

Ny levering af TALGO
Af anho. 21/05-24, 22:10.
Citat fra: Ncard00 Dato 21/05-24, 20:58Anmeldelse af det nye RENFE højhastighedstog Talgo tog i Spanien, hvor komforten er virkelig dårlig, kørselmæssigt, toget ryster, og toget er dårligt lydisoleret.

https://youtu.be/6iFfVpZwLJ4?si=VOkX_pKROQzQrxyX

Ved godt at DSB's Talgo vogne er vogne, og ikke togsæt, men som der bliver nævnt i videoen, så er Talgo "kendt" for at være rystende, larmende, og bumpende. Ved ikke hvad man skal lægge i det, at de er "kendt" for det, men kan alligevel ikke lade være med at tænke på, hvordan kørekomforten bliver i de nye DSB talgo vogne...?

Alle Talgo's produkter som benytter deres særlige hjulakselteknologi er sårbare overfor dette problem. De nye AVRIL-tog (S-106) som har kraftige rystelser er også bare en vognstamme, som er sat i sandwich mellem to lokomotiver.

Det er dog ikke alle Talgo's vogne der har lige store rysteproblemer - primært optræder problemet på de vogne, der kan skifte sporvidde, fordi disse har mindre affjedring. Litra EC vil derfor formentlig ikke ryste lige så meget som S-106. De har simpelthen plads til bedre affjedring, som ikke var muligt på S-106 fordi der også skulle være plads til den mekanisme der skifter sporbredde.

Det kan godt være at kørslen ikke bliver helt lige så glat som i tog med traditionelle bogier, men jeg tror heller ikke der er nogen grund til at male fanden på væggen.

Gå op Sider:[1]
DSB MH 338

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak