Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ERTMS Nordvestbanen
ERTMS Nordvestbanen
Af Ncard00. 20/05-24, 18:34.
Vil det nye signalsystem på nordvestbanen isoleret set give mulighed for flere tog/højere frekvens på strækningen, når det bliver taget i brug, eller vil andre flaskehalse stadigvæk være i vejen, såsom enkeltsporet Holbæk-Kalundborg, kapaciteten Roskilde København H/kystbanen, og/eller manglende tog/materiel?

ERTMS Nordvestbanen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/05-24, 19:29.
Lad os nu se det komme først.
Tror ikke det har været et kapacitets problem Roskilde Kalundborg

ERTMS Nordvestbanen
Af Ncard00. 20/05-24, 19:38.
Citat fra: hummel_62 Dato 20/05-24, 19:29Lad os nu se det komme først.
Tror ikke det har været et kapacitets problem Roskilde Kalundborg

Ok, men tænker bare at der bør kunne køre mere end 1 tog i timen hele dagen, minimum 2 tog/halvtimedrift, endda med de nuværende signaler, ligesom på andre enkeltsporede strækninger, fx lille syd (Køge-Næstved(, eller lokalbanerne. Men endnu værre er det på Tinglev-Sønderborg strækningen, hvor der kun er afgang hver 2. time, selvom der bor ligeså mange mennesker som i Kalundborg. Men her ved jeg at det er bevidst med så få afgange, fordi man ikke mener der er "efterspørgsmål", selvom dette er noget pjat, og efterspørgslen altid stiger når frekvensen øges.

Men lad os håbe at Novo Nordisk's 42 milliarder udvidelse kan være med til at forbedre togdriften til Kalundborg og på nordvestbanen generelt.

P.s. hvis andre har svar til det oprindelige spørgsmål må i stadigvæk gerne besvare det, tråden er ikke afsluttet.

ERTMS Nordvestbanen
Af Niels Munch. 20/05-24, 20:02.
Øh, Lille Syd har da ERTMS.

ERTMS Nordvestbanen
Af andersj, Aalborg. 20/05-24, 20:05.
Det handler ikke om byernes størrelse, men mængden af rejsende mellem to byer eller to områder. Folk skal jo også have et sted at tage hen og fra Sønderborg er det nok lidt mere spredt end fra Kalundborg. Skal man fra Sønderborg til Flensborg, Haderslev, Nordborg (Danfoss) eller Aabenraa er toget ikke et alternativ.

Til det oprindelige spørgsmål så får man nok nogle lidt kortere blokafstande mellem Roskilde og Holbæk. På en enkeltsporet strækning som Holbæk-Kalundborg handler det om sekunder, som kan give en mere effektiv trafikafvikling som man har set på Hjørring-Aalborg, hvor krydsningerne kunne optimeres og flyttes til andre stationer, med en reducering af rejsetid til følge og muligheden for at køre et tog ekstra i timen i den ene retning. Skift til el-tog har også en betydning og rejsetiden til Kalundborg blev allerede reduceret en del da ME'erne blev udrangeret og man derfor kunne udregne køreplanerne efter IC3 og IC4's acceleration.

Om man kan køre flere tog end det man kører i dag i myldretiden mellem Roskilde og Kalundborg afhænger nok mest af alt af standsningsmønster. Et hurtigtog indhenter et stoptog, så den højeste kapacitet får man når alle tog kører med samme gennemsnitshastighed.

Anders

ERTMS Nordvestbanen
Af mpp. 20/05-24, 20:19.
Jeg tror det giver mening at dele spørgsmålet op i to. Kan man få flere tog Kalundborg–Holbæk med nye signaler? Og kan man få så meget mere kapacitet videre mod København, at man også kan bruge den nye kapacitet Kalundborg–Holbæk.

Til det første må man jo forvente at nye signaler, el og øvrige hastighedsopgraderinger vil give nogle nye muligheder. På Lille Syd gik man jo fra en frekvens på 40 minutter til 30 minutter med opgraderingen til 160 km/t og eltog så man hurtigere kunne nå krydsningsstationerne. Samme muligheder må ventes til Kalundborg.

Så er der spørgsmålet om man så også sender flere tog den vej. Her er der flere muligheder: man kunne køre to tog i timen hele vejen til Kalundborg og ikke som i dag kun til Holbæk. Man kunne vende på Roskilde eller Høje Taastrup eller køre til lufthavnen, hvis man ikke havde kapacitet på Hovedbanen. Eller man kunne koble med et andet regionaltog i Roskilde udfra en forventning om, at driften med nye signaler og tog bliver mere stabil. Derudover har man jo bedre kapacitet mellem Roskilde og København i forhold til tidligere nu man sender en del tog via Køge og signalprogrammet vil også øge kapaciteten på København H (fra 19 til 22 tog i timen mener jeg).

ERTMS Nordvestbanen
Af Frank Poulsen. 20/05-24, 20:21.
Har man ikke altid kørt ½ times drift på Lille Syd? Jeg erindrer da ikke der er ændret i det mønster efter de nye signaler.

ERTMS Nordvestbanen
Af larsht, København. 20/05-24, 21:48.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 20/05-24, 20:21Har man ikke altid kørt ½ times drift på Lille Syd? Jeg erindrer da ikke der er ændret i det mønster efter de nye signaler.
Jo, det har man gjort i mange år - også før hastighedsopgradering og elektrificering

Mvh
Lars

ERTMS Nordvestbanen
Af Ncard00. 21/05-24, 09:00.
Citat fra: Niels Munch Dato 20/05-24, 20:02Øh, Lille Syd har da ERTMS.

Ja, det ved jeg, brugte den som eksempel for en anden enkeltsporet strækning med halvtimedrift.

ERTMS Nordvestbanen
Af Ncard00. 21/05-24, 09:07.
Citat fra: mpp Dato 20/05-24, 20:19Jeg tror det giver mening at dele spørgsmålet op i to. Kan man få flere tog Kalundborg–Holbæk med nye signaler? Og kan man få så meget mere kapacitet videre mod København, at man også kan bruge den nye kapacitet Kalundborg–Holbæk.

Til det første må man jo forvente at nye signaler, el og øvrige hastighedsopgraderinger vil give nogle nye muligheder. På Lille Syd gik man jo fra en frekvens på 40 minutter til 30 minutter med opgraderingen til 160 km/t og eltog så man hurtigere kunne nå krydsningsstationerne. Samme muligheder må ventes til Kalundborg.

Så er der spørgsmålet om man så også sender flere tog den vej. Her er der flere muligheder: man kunne køre to tog i timen hele vejen til Kalundborg og ikke som i dag kun til Holbæk. Man kunne vende på Roskilde eller Høje Taastrup eller køre til lufthavnen, hvis man ikke havde kapacitet på Hovedbanen. Eller man kunne koble med et andet regionaltog i Roskilde udfra en forventning om, at driften med nye signaler og tog bliver mere stabil. Derudover har man jo bedre kapacitet mellem Roskilde og København i forhold til tidligere nu man sender en del tog via Køge og signalprogrammet vil også øge kapaciteten på København H (fra 19 til 22 tog i timen mener jeg).

Ja, tænkte også på at vende tog i Roskilde som en løsning, samt opgradering til 160km/t, både til Kalundborg og Sønderborg. Og derudover, apopos hovedbanen, så vil nogle tog jo i fremtiden også skulle standse ved Glostrup, hvilket gør det endnu vigtigere at de andre tog kan køre igennem Glostrup med 200km/t, og ikke skal bremse ned til 120km/t ved Glostrup som i dag, hvilket især forsinker dieseltogene pga. deres dårlige acceleration.

ERTMS Nordvestbanen
Af Mads. 21/05-24, 09:54.
Citat fra: Ncard00 Dato 21/05-24, 09:07
Citat fra: mpp Dato 20/05-24, 20:19Jeg tror det giver mening at dele spørgsmålet op i to. Kan man få flere tog Kalundborg–Holbæk med nye signaler? Og kan man få så meget mere kapacitet videre mod København, at man også kan bruge den nye kapacitet Kalundborg–Holbæk.

Til det første må man jo forvente at nye signaler, el og øvrige hastighedsopgraderinger vil give nogle nye muligheder. På Lille Syd gik man jo fra en frekvens på 40 minutter til 30 minutter med opgraderingen til 160 km/t og eltog så man hurtigere kunne nå krydsningsstationerne. Samme muligheder må ventes til Kalundborg.

Så er der spørgsmålet om man så også sender flere tog den vej. Her er der flere muligheder: man kunne køre to tog i timen hele vejen til Kalundborg og ikke som i dag kun til Holbæk. Man kunne vende på Roskilde eller Høje Taastrup eller køre til lufthavnen, hvis man ikke havde kapacitet på Hovedbanen. Eller man kunne koble med et andet regionaltog i Roskilde udfra en forventning om, at driften med nye signaler og tog bliver mere stabil. Derudover har man jo bedre kapacitet mellem Roskilde og København i forhold til tidligere nu man sender en del tog via Køge og signalprogrammet vil også øge kapaciteten på København H (fra 19 til 22 tog i timen mener jeg).

Ja, tænkte også på at vende tog i Roskilde som en løsning, samt opgradering til 160km/t, både til Kalundborg og Sønderborg. Og derudover, apopos hovedbanen, så vil nogle tog jo i fremtiden også skulle standse ved Glostrup, hvilket gør det endnu vigtigere at de andre tog kan køre igennem Glostrup med 200km/t, og ikke skal bremse ned til 120km/t ved Glostrup som i dag, hvilket især forsinker dieseltogene pga. deres dårlige acceleration.

I fremtiden kører der ikke dieseltog der. Problem solved  8) .

ERTMS Nordvestbanen
Af steenth. 21/05-24, 10:03.
Citat fra: Ncard00 Dato 20/05-24, 18:34Vil det nye signalsystem på nordvestbanen isoleret set give mulighed for flere tog/højere frekvens på strækningen, når det bliver taget i brug, eller vil andre flaskehalse stadigvæk være i vejen, såsom enkeltsporet Holbæk-Kalundborg, kapaciteten Roskilde København H/kystbanen, og/eller manglende tog/materiel?
Når man kigger på DSB kontrakt, så kommer der ikke nogen forbedringer på banen i den periode andet end køretiden til Kalundborg nedsættes. Der kommer også en hastighedsopgradering på Holbæk-Kalundborg. Så køreplanen bliver nogenlunde som i dag indtil kontrakten udløber, selvom elektrificeringen og nye signalsystem giver nye muligheder. I K25 vil tog til Holbæk kommer fra Kystbanen med primær dobbeltdækkervogne, som vil erstattet IC4 - det er eneste ændring, som er planlagt.

Gå op Sider:[1]
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak