Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.
Præcizzzt.
Fra Kiel er der 2 ugentlige intermodaltog til Verona. Ud over Kiel er der også en lang række skibsrouter fra Lübecks havne. Bailtic Rail Gate ved Skandinavienkai har flere ugentlige planmæssige multimodalforbindelser videre til Duisburg, Ludwigshafen, Verona, younameit....
Rostock havn er en skarpt konkurrent til Lübeck. For tiden sejler man dog lidt mere mod øst - men det kan hurtig ændre sig.
I Mukrans havn kan de hvad som helst med godsvogne.
For at gøre en lang snak kort: Der er ikke ret meget behov for at rangere i Maschen, slæbe gods med tog over en 110 gammel bro over Kielerkanalen, rangere det i Touvlov og køre de få vogne videre til Hirtshals, hvor der er hverken trajekt- eller multimodalterminal. Man sejler bare udenom Jylland - især mod Norge, som har en ret hullet Jernbaneinfrastruktur - til gengæld mange små erhvervshavne.
Kan jernbanen være hurtigere? Næppe, hvis der skal rangeres 1..2 gange og skal kæmpes om strækningsblokke.
Drømmene skal være ret våde før blocktrafik fra fx. Duisburg, Ludwigshafen, Verona til Hirshals materialiserer sig.
Lidt mere syn på international "Shipping and Logistics" kan blegne meget af den nationale jernbaneromantik.