Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Linje M - S-tog?
Gå ned Sider:[1] 2
Linje M - S-tog?
Af wsmort. 12/05-24, 19:35.
Hvis man kigger den 11/06/24 på afgangstavlen for afgangene om aften fra favreholm, er der en linje M. Hvad er det? 🧐Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

"Profil banner"

Linje M - S-tog?
Af Mads. 12/05-24, 19:44.
Seneste redigering: 12/05-24, 19:47 af Mads
Citat fra: wsmort Dato 12/05-24, 19:35Hvis man kigger den 11/06/24 på afgangstavlen for afgangene om aften fra favreholm, er der en linje M. Hvad er det? 🧐Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.

Linje M - S-tog?
Af mss. 12/05-24, 20:45.
Nostalgisk, linje M har vi jo haft før!
Den gamle linje M var dog ikke grøn, men først rosafarvet og senere gul.


Linje M - S-tog?
Af Trainee. 12/05-24, 20:56.
Citat fra: mss Dato 12/05-24, 20:45Nostalgisk, linje M har vi jo haft før!
Den gamle linje M var dog ikke grøn, men først rosafarvet og senere gul.

Den er ikke nødvendigsvis grøn - DSB kan ikke ændre farven på Rejseplanen for afgange som ikke er indsat via plandata (hvilket jeg dog ikke ved om de er), og standardfarven på Rejseplanen er grøn.

Linje M - S-tog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/05-24, 21:29.
Citat fra: Mads Dato 12/05-24, 19:44Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.
Genialt! Den burde blive permanent ;-) Der er for lidt tværgående S-togstrafik.

Linie M er en DSB benytter ved særlige lejligheder - M for midlertidig er en god beskrivelse, men om det er sådan det har hængt sammen ved jeg ikke.

Linje M - S-tog?
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 12/05-24, 22:11.
S-togene har stadig M på rullefilmene fra dengang, den fandtes som en permanent linje. Det gør det nemt at skilte med den på de tog, hvor teknikken til rullefilmene stadig virker.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Linje M - S-tog?
Af mss. 12/05-24, 22:49.
Okay, tak for svarene. Så må vi forvente gul i det omfang det er muligt  ;)


Linje M - S-tog?
Af tscheel. 12/05-24, 23:07.
Citat fra: Trainee Dato 12/05-24, 20:16Mere information hos DSB:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/449---nht-hl/

Og det passer jo endda meget godt! M var - og er her - en ringbanelinie. Nu blot med en mindre forlængelse til Hillerød  ;D

Linje M - S-tog?
Af thomastog. 13/05-24, 09:37.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/05-24, 21:29
Citat fra: Mads Dato 12/05-24, 19:44Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.
Genialt! Den burde blive permanent ;-) Der er for lidt tværgående S-togstrafik.

Der er dog nogle udfordringer ved it ønske. Tvivler på at der kan komme flere afgange på ringbanen, end i dag. Dernæst er perron-længden på ringbanen, de fleste steder, den halve i forhold til resten af s-banens stationer.

Slutteligt tror jeg der vil komme til at mangle kapacitet fra strækningen til/fra Hillerød via København H, det er nok der behovet er størst.

Linje M - S-tog?
Af mss. 13/05-24, 10:27.
Det vil jeg give dig ret i.
Dog er perronerne såvidt jeg ved i 3/4 længde (som 6 gamle vogne eller SA + SE).


Linje M - S-tog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/05-24, 10:53.
Citat fra: thomastog Dato 13/05-24, 09:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/05-24, 21:29
Citat fra: Mads Dato 12/05-24, 19:44Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.
Genialt! Den burde blive permanent ;-) Der er for lidt tværgående S-togstrafik.

Slutteligt tror jeg der vil komme til at mangle kapacitet fra strækningen til/fra Hillerød via København H, det er nok der behovet er størst.
Det er det dogme om at "alle" har behov for at komme til Kh. De der tager til Kh for at skifte til en anden linie tæller ikke. Det er kun de der faktisk skal i Tivoli eller arbejder lige i nabolaget.
Det behov der er interessant er de der idag IKKE tager toget men bilen fordi de bor ude i en finger og skal til en anden. "Alle" arbejdspladserne ligger jo ude i ring III og Ring VI bæltet. Fingerplanen har udlevet sin funktion idag. Letbanen hjælper lidt, men jeg ved ikke om den reelt har for mange stop.
Nå - lad det nu hvile. De kan åbenbart godt køre lidt linie M nu, men det bliver så nok nogle kortre tog.

Linje M - S-tog?
Af thomastog. 13/05-24, 12:49.
Citat fra: mss Dato 13/05-24, 10:27Det vil jeg give dig ret i.
Dog er perronerne såvidt jeg ved i 3/4 længde (som 6 gamle vogne eller SA + SE).

Nej, de fleste er kun til 4 vogne. Nogle få er til 6 vogne. København Syd er eksempelvis til 4 (sidst jeg tjekkede).

Linje M - S-tog?
Af thomastog. 13/05-24, 12:56.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/05-24, 10:53
Citat fra: thomastog Dato 13/05-24, 09:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/05-24, 21:29
Citat fra: Mads Dato 12/05-24, 19:44Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.
Genialt! Den burde blive permanent ;-) Der er for lidt tværgående S-togstrafik.

Slutteligt tror jeg der vil komme til at mangle kapacitet fra strækningen til/fra Hillerød via København H, det er nok der behovet er størst.
Det er det dogme om at "alle" har behov for at komme til Kh. De der tager til Kh for at skifte til en anden linie tæller ikke. Det er kun de der faktisk skal i Tivoli eller arbejder lige i nabolaget.

Tænk det erindrer jeg ikke at have skrevet.

Uden at undersøge det, så tror jeg der LANGT større behov for forbindelse fra stationerne på Hillerød-banen til Østerport/Nørreport/Vesterport/Kbh-h, end hele ringbanen lagt sammen.

Så at indføre et skift på Hellerup (det er den kontekst jeg kommenterer) for passagerer der kommer fra Banen mod Hillerød, og skal videre mod Kk/Kn/.. vil skabe unødigt mylder på Hellerup (hvis der overhovedet er perron-areal nok til den manøvre). Der til lagt, at man kan køre "4-vogns" tog på ringbanen..

Linje M - S-tog?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/05-24, 13:17.
Om et års tid, når København Syd er færdig, vil Ringbanen (strkn. 880) bort set fra den manglende Danshøj fj. st. have forbindelse til alt hvad man kan ønske sig og vil spare tid i mange rejserelationer, også i de forbindelser der ikke rammer København H.

At skulle ind over hovedbanen er bare en gamnel vane som resultaterne på Rejseplanen.dk utvivlsomt vil udfordre.

Særligt det forhold at samtlige metrolinjer rammer ringbanen vil gøre den attraktiv for rejser til Midtbyen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2
DSB ME 1501

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak