Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Citat fra: tgsen Dato  6/05-24, 00:19
Citat fra: anho Dato  5/05-24, 23:41Der er allerede ét projekt klar til elementfabrikken efter Femernbælt er færdig: Østlig Ringvej i København. Den skal anlægges under vandet ned langs østsiden af Amager, og så forbinde til Øresundsmotorvejen.

Givet at det tager cirka 5 år at producere elementerne til Femern, kommer det nok til at tage 2-3 år at producere dem til Østlig Ringvej - ruten er lidt under halvt så lang, men fabrikken skal jo også omstilles til at bygge en ny type element.
Nej, hvor smart. Det vil sinke begyndelsen af en evt. Kattegatforbindelse, og derefter kan man propagere for en tredje Lillebæltforbindelse. Trekantområdet redder sin status.

Men i modsætning til hvad du hævder så er det projekt jo ikke klar. Der er startet en forundersøgelse.

Det har du ret i - men det er trods alt længere fremme end Kattegat (de er i gang med at tage havbundsprøver til Østlig Ringvej, så der er faktisk fysisk arbejde i gang) og meget længere fremme end Als-Fyn, som embedsværket mig bekendt ikke engang har skelet til endnu.

Østlig Ringvej er et rent Københavnsk projekt, politikerne på Christiansborg vil generelt gerne have Kattegat, og Kattegat vil også gavne København meget mere end nogen af de andre projekter. Jeg har ingen anelse om hvordan du har tænkt dig frem til at det skulle være et forsøg på at nedbremse Kattegat. Dertil matcher motiverne simpelthen ikke.

Citat fra: anho Dato  6/05-24, 13:38Det har du ret i - men det er trods alt længere fremme end Kattegat (de er i gang med at tage havbundsprøver til Østlig Ringvej, så der er faktisk fysisk arbejde i gang) og meget længere fremme end Als-Fyn, som embedsværket mig bekendt ikke engang har skelet til endnu.

Østlig Ringvej er et rent Københavnsk projekt, politikerne på Christiansborg vil generelt gerne have Kattegat, og Kattegat vil også gavne København meget mere end nogen af de andre projekter. Jeg har ingen anelse om hvordan du har tænkt dig frem til at det skulle være et forsøg på at nedbremse Kattegat. Dertil matcher motiverne simpelthen ikke.
Jeg fandt ud af de projekter har fået en projekthjemmeside:
  • https://oestligringvej.dk/ - ren vejprojekt som Sund & Bælt står for
  • https://als-fyn.dk/ - der undersøges kun en vejforbindelse og skal kommer en rapport i slutningen af året, som Vejdirektoratet og Sund & Bælt står for
  • https://kattegat.dk/ - den eneste, hvor jernbaneforbindelse undersøges. Undersøges af Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Sund & Bælt
Dem, som har vist størst interesse for en Kattegat-forbindelse, er det midtjyske område. I København er interessen meget lille, mens fx Aarhus Kommune og Region Midtjylland er mere aktive for at få en Kattegat-forbindelse.

Citat fra: tgsen Dato  5/05-24, 23:19
Citat fra: ThomasTT Dato  4/05-24, 10:25Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.
Vi er ikke enige. Jeg tror Kattegatforbindelsen er længere fremme i hovederne på relevante steder end du regner med og det bygger jeg på:

1) Vejle Fjord broen er lagt død, eftersom med Kattegatforbindelen ville den være af minimal betydning.

2) Femern Bælt er færdig 2029; elementfabrikken skal så beskæftiges igen. Altså skal enten Kattegatforbindelen eller Fyn-Als tunnelen forberedes.

Trekantområdet ved at begge disse underminerer deres stilling som netop trekantområde, derfor skal der nu en offensiv igang for at bevare deres status. En tredje Lillebæltforbindelse har ingen værdi sig selv, men den suger midler til sig som ellers kunne være brugt på en Kattegat eller Als-Fyn forbindelse.
CitatDet er som om, du er ligeglad med virkeligheden.
? Altså din mening?
CitatJeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.
En masse larm fra Trekantområdet; men det er jo klart for de fleste at en ny Lillebæltforbindelse blot vill give få minutter tidsbesparelse.
CitatÅrsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?
Du prøver vist at rode Vejle Fjord og Hasselager - Hovedgård sammen.

Vejle Fjord er opgivet medsamt tidligere ekspropriationer.
Til Hasselager - Hovedgård er der mig bekendt ikke eksproprieret noget selvom dit skriv kunne give det indtryk. Altså kan den stadig nå at tilpasses landdelen i Jylland af Kattegatforbindelsen.


Jeg blander på ingen måde Vejle Fjord sammen med Hovedgaard. Vejle fjord er droppet. Det er Hovedgaard ikke. Det er et langt bedre projekt og kan meget vel blive gennemført, ellers havde man jo også bare droppet det nu.

Hovdgaard er dog raslet ned af den af den aktuelle prioriteringsliste til fordel for alt muligt andet, men også fordi den umiddelbare plan, banen var en del af, også er droppet. Den mangler noget mere kontekst og større formål, men det skal nok komme.

Jo du lever i en eller anden fantasiverden, hvor gigantiske projekter hele tiden er lige på trapperne.
Kattegat er skudt ud i en fjern fremtid, og det er absurd at gøre det til en aktuel modsætning til en ny lillebæltsforbindelse.  Man kan uanset hvad ikke i al fremtid satse på en meget langsom 100 år gammel lillebæltsbro.

Citat fra: ThomasTT Dato  7/05-24, 09:59Jeg blander på ingen måde Vejle Fjord sammen med Hovedgaard. Vejle fjord er droppet. Det er Hovedgaard ikke. Det er et langt bedre projekt og kan meget vel blive gennemført, ellers havde man jo også bare droppet det nu.
Grunden til at det ligger stille er at Kattegatforbindelsen vil have indflydelse på dets udformning.
CitatHovdgaard er dog raslet ned af den af den aktuelle prioriteringsliste til fordel for alt muligt andet, men også fordi den umiddelbare plan, banen var en del af, også er droppet. Den mangler noget mere kontekst og større formål, men det skal nok komme.
Den kontekst hedder Kattegatforbindelse. Ellers var de allerede i gang med Hovedgård - Hasselager.
CitatJo du lever i en eller anden fantasiverden, hvor gigantiske projekter hele tiden er lige på trapperne.
Næ, jeg brokker mig over at de ikke er på trapperne. Der er en forskel mellem at ønske noget er på en bestemt måde, og at tro at det allerede er det. Ikke sandt?
CitatKattegat er skudt ud i en fjern fremtid, og det er absurd at gøre det til en aktuel modsætning til en ny lillebæltsforbindelse.  Man kan uanset hvad ikke i al fremtid satse på en meget langsom 100 år gammel lillebæltsbro.
Det jeg tænkte på var en episode for nogen tid siden hvor Trekantområde-kommunerne opfordrede de fynske kommuner til fælles fodslag i arbejde for at sikre en tredje Lillebælt-forbindelse, uanset at nogle af dem i Nord- og Sydfyn ville have større nytte af hhv. Kattegat- og Als-Fyn forbindelse.

Citat fra: steenth Dato  6/05-24, 16:16
Citat fra: anho Dato  6/05-24, 13:38Det har du ret i - men det er trods alt længere fremme end Kattegat (de er i gang med at tage havbundsprøver til Østlig Ringvej, så der er faktisk fysisk arbejde i gang) og meget længere fremme end Als-Fyn, som embedsværket mig bekendt ikke engang har skelet til endnu.

Østlig Ringvej er et rent Københavnsk projekt, politikerne på Christiansborg vil generelt gerne have Kattegat, og Kattegat vil også gavne København meget mere end nogen af de andre projekter. Jeg har ingen anelse om hvordan du har tænkt dig frem til at det skulle være et forsøg på at nedbremse Kattegat. Dertil matcher motiverne simpelthen ikke.
Jeg fandt ud af de projekter har fået en projekthjemmeside:
  • https://oestligringvej.dk/ - ren vejprojekt som Sund & Bælt står for
  • https://als-fyn.dk/ - der undersøges kun en vejforbindelse og skal kommer en rapport i slutningen af året, som Vejdirektoratet og Sund & Bælt står for
  • https://kattegat.dk/ - den eneste, hvor jernbaneforbindelse undersøges. Undersøges af Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Sund & Bælt
Dem, som har vist størst interesse for en Kattegat-forbindelse, er det midtjyske område. I København er interessen meget lille, mens fx Aarhus Kommune og Region Midtjylland er mere aktive for at få en Kattegat-forbindelse.

tænkte i varmen om man ikke lige kunne fører 2 jernbane spor øst om københavn/ hovedebanegård?? så slipper man for at grave københavn op( så meget)

Citat fra: hummel_62 Dato  7/05-24, 12:44
Citat fra: steenth Dato  6/05-24, 16:16
Citat fra: anho Dato  6/05-24, 13:38Det har du ret i - men det er trods alt længere fremme end Kattegat (de er i gang med at tage havbundsprøver til Østlig Ringvej, så der er faktisk fysisk arbejde i gang) og meget længere fremme end Als-Fyn, som embedsværket mig bekendt ikke engang har skelet til endnu.

Østlig Ringvej er et rent Københavnsk projekt, politikerne på Christiansborg vil generelt gerne have Kattegat, og Kattegat vil også gavne København meget mere end nogen af de andre projekter. Jeg har ingen anelse om hvordan du har tænkt dig frem til at det skulle være et forsøg på at nedbremse Kattegat. Dertil matcher motiverne simpelthen ikke.
Jeg fandt ud af de projekter har fået en projekthjemmeside:
  • https://oestligringvej.dk/ - ren vejprojekt som Sund & Bælt står for
  • https://als-fyn.dk/ - der undersøges kun en vejforbindelse og skal kommer en rapport i slutningen af året, som Vejdirektoratet og Sund & Bælt står for
  • https://kattegat.dk/ - den eneste, hvor jernbaneforbindelse undersøges. Undersøges af Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Sund & Bælt
Dem, som har vist størst interesse for en Kattegat-forbindelse, er det midtjyske område. I København er interessen meget lille, mens fx Aarhus Kommune og Region Midtjylland er mere aktive for at få en Kattegat-forbindelse.

tænkte i varmen om man ikke lige kunne fører 2 jernbane spor øst om københavn/ hovedebanegård?? så slipper man for at grave københavn op( så meget)

Således?

Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.



Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Altså udover at den tiltænkte rute går under vandet og krydser havnebassinet, hvor der er aktiv skibsfart?

Citat fra: RasmusD Dato  7/05-24, 22:39
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Altså udover at den tiltænkte rute går under vandet og krydser havnebassinet, hvor der er aktiv skibsfart?
Netop. Udover at krydse havnebassinet går den flere kilometer på kort afstand langs Amagers østkyst i en tunnel. Hvorfor?

Citat fra: tgsen Dato  8/05-24, 00:38
Citat fra: RasmusD Dato  7/05-24, 22:39
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Altså udover at den tiltænkte rute går under vandet og krydser havnebassinet, hvor der er aktiv skibsfart?
Netop. Udover at krydse havnebassinet går den flere kilometer på kort afstand langs Amagers østkyst i en tunnel. Hvorfor?

Fordi det der med at lægge en motorvej langs kysten og så må strandgæster og beboere langs kysten bare acceptere støjen er gået af mode. Så hellere bygge noget under vandet hvor folk trods alt ikke bliver så generet af trafikstøjen

Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Farvel, Ama'r Strandpark :'( .

Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Af Svend. 8/05-24, 11:01.
Seneste redigering: 8/05-24, 11:05 af Svend
Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-24, 10:43
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Farvel, Ama'r Strandpark :'( .

Ja - ha, ha   
Indlægget er tydeligvis skrevet af en, som ikke kendt på den del af Amager :'( .

Citat fra: tgsen Dato  8/05-24, 00:38
Citat fra: RasmusD Dato  7/05-24, 22:39
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Altså udover at den tiltænkte rute går under vandet og krydser havnebassinet, hvor der er aktiv skibsfart?
Netop. Udover at krydse havnebassinet går den flere kilometer på kort afstand langs Amagers østkyst i en tunnel. Hvorfor?


Der findes simpelthen stadig mennesker, der ikke har forladt 1960'ernes menneskefjendtlige planlægning.

Citat fra: Svend Dato  8/05-24, 11:01
Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-24, 10:43
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Farvel, Ama'r Strandpark :'( .

Ja - ha, ha   
Indlægget er tydeligvis skrevet af en, som ikke kendt på den del af Amager :'( .
Jeg har skam været der mange gange. Jeg undrede bare hvorledes flytning af en strandpark var dyrere end bygning af en tunnel?

Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 9/05-24, 16:28.
Seneste redigering: 9/05-24, 16:29 af hummel_62
Citat fra: tgsen Dato  9/05-24, 14:54
Citat fra: Svend Dato  8/05-24, 11:01
Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-24, 10:43
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Farvel, Ama'r Strandpark :'( .

Ja - ha, ha   
Indlægget er tydeligvis skrevet af en, som ikke kendt på den del af Amager :'( .
Jeg har skam været der mange gange. Jeg undrede bare hvorledes flytning af en strandpark var dyrere end bygning af en tunnel?

Det skal jeg ikke sige. Men fra øen og ud
Metro
Villa haver
Noget strand eng
Motorvej
Strand / strand park.
Med et par støjvolde.
Måske billigere, men så man beregner herligheden i kr øre
Den bliver dyr

Citat fra: tgsen Dato  9/05-24, 14:54
Citat fra: Svend Dato  8/05-24, 11:01
Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-24, 10:43
Citat fra: tgsen Dato  7/05-24, 14:01Hvorfor skal Østlig Ringvej iøvrigt have en tunnel? Er inddæmmet område ikke godt nok? Det har det været indtil nu.

Farvel, Ama'r Strandpark :'( .

Ja - ha, ha   
Indlægget er tydeligvis skrevet af en, som ikke kendt på den del af Amager :'( .
Jeg har skam været der mange gange. Jeg undrede bare hvorledes flytning af en strandpark var dyrere end bygning af en tunnel?
Man kommer uvægerligt til at tænke på Knud Poulsen...

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak