Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: tgsen Dato 29/04-24, 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato 29/04-24, 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.

JA Bogense til østjylland - jernbanetunnel.
Lad bilerne om det store H og lad togene køre på kryds og tværs XX
Mvh jens

Citat fra: mgameing123 Dato 29/04-24, 10:33
Citat fra: tgsen Dato 29/04-24, 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato 29/04-24, 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.
Den så jeg også. Den blev opfundet som en Guldlok kompromis løsning mellem en ny Lillebæltforbindelse og en Kattegatforbindelse over Samsø. Og så tænkte jeg: Hvorfor ikke kombinere Bogenseforbindelse med Kattegatforbindelse?

Citat fra: mgameing123 Dato 29/04-24, 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.

En udretning skanderborg-Horsens blev engang overvejet men siden droppet så grundigt, at det ikke er noget, man går tilbage til. Ligesom det nu er sket med vejle fjord.

Jeg kan sagtens forstå indvendingen mod at køre udenom aarhus, og jeg vil af samme grunde heller ikke gøre det nu. Passagermængden skal flerdobles, før det bliver relevant, men det er og skal også være målsætningen, og  herefter kan det meget vel blive den billigste måde at bygge en timeplan på,  samtidig med at der vil være meget få protester, fordi der bare bygges langs en motorvej.  Det vil desuden kunne få både Vejle, Horsens og antageligt flere byer med på et timetog, fordi tidsbesparelsen bliver så markant.

Det hele må dog afvente, at man finder ud, hvad man vil med lillebælt, hvor der er mange muligheder i spil og potentielt med store tidsbesparelser, især hvis man måtte fortsætte en ny bane vest for fredericia og i  øvrigt komme gennem området uden hasighedsnedsættelser.

Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Den nuværende regeringen vil lave besparelser på den nye Silkeborg - Aarhus bane fordi de lagt ikke nok penge på bordet. Det er spild at de gider ikke bruge penge på at gør den dobbeltsporet.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.

Citat fra: Keminørden Dato  1/05-24, 22:52
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.

Men hvis det betyder, at man skal ignorere, at folketinget dropper projekter, hvorfor så ikke gå tilbage til 1990erne og starte med skanderborg-Horsens, der dengang blev vedtaget? Det blev senere droppet, men det betyder åbenbart ikke noget.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at selvom timeplanen lancerede hele tre udretninger mellem Aarhus og Odense, så gik man ikke tilbage til skanderborg-Horsens. Af samme grunde går man ikke tilbage til vejle fjord.

Det er underligt, at lillebælt tilsyneladende ikke diskuteres herinde. Det vil jo blive gennemført i en eller anden udgave, og det er nærmest umuligt ikke at opnå en tidsbesparelse. Når først det konkretiseres, vil der komme nye planer og formentlig en opdateret timeplan

Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Af tgsen. 2/05-24, 13:07.
Seneste redigering: 2/05-24, 13:09 af tgsen
Citat fra: ThomasTT Dato  2/05-24, 11:43
Citat fra: Keminørden Dato  1/05-24, 22:52
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan. 

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.

Men hvis det betyder, at man skal ignorere, at folketinget dropper projekter, hvorfor så ikke gå tilbage til 1990erne og starte med skanderborg-Horsens, der dengang blev vedtaget? Det blev senere droppet, men det betyder åbenbart ikke noget.
I folks hoveder vokser Kattegatforbindelsen i gennemførlighed. Den tager vinden fra Vejle Fjord bro, shunt forbi Skanderborg, og tredje forbindelse over Lillebælt.
CitatDet er i øvrigt værd at bemærke, at selvom timeplanen lancerede hele tre udretninger mellem Aarhus og Odense, så gik man ikke tilbage til skanderborg-Horsens. Af samme grunde går man ikke tilbage til vejle fjord.
Du glemte at anføre hvilke de grunde var.
CitatDet er underligt, at lillebælt tilsyneladende ikke diskuteres herinde. Det vil jo blive gennemført i en eller anden udgave, og det er nærmest umuligt ikke at opnå en tidsbesparelse. Når først det konkretiseres, vil der komme nye planer og formentlig en opdateret timeplan
Ny Lillebælt er ligesom i varierende grad de to andre projekter udtænkt for at udhule de finansielle muligheder for at andre større projekter som Kattegatforbindelse og Als-Fyn forbindelse gennemføres. Og i dem ligger de virkelige tidsbesparelser.

Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.

Det er som om, du er ligeglad med virkeligheden. Jeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.

Årsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?

Citat fra: ThomasTT Dato  4/05-24, 10:25Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.

Det er som om, du er ligeglad med virkeligheden. Jeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.

Årsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?
Nej det er der ikke nogen der kan forestille sig men det er den nuværende regerings skyld. Hvis de var ikke så kortsigtede vil de have fået Vejlefjordbroen bygget!

Citat fra: ThomasTT Dato  4/05-24, 10:25Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.
Vi er ikke enige. Jeg tror Kattegatforbindelsen er længere fremme i hovederne på relevante steder end du regner med og det bygger jeg på:

1) Vejle Fjord broen er lagt død, eftersom med Kattegatforbindelen ville den være af minimal betydning.

2) Femern Bælt er færdig 2029; elementfabrikken skal så beskæftiges igen. Altså skal enten Kattegatforbindelen eller Fyn-Als tunnelen forberedes.

Trekantområdet ved at begge disse underminerer deres stilling som netop trekantområde, derfor skal der nu en offensiv igang for at bevare deres status. En tredje Lillebæltforbindelse har ingen værdi sig selv, men den suger midler til sig som ellers kunne være brugt på en Kattegat eller Als-Fyn forbindelse.
CitatDet er som om, du er ligeglad med virkeligheden.
? Altså din mening?
CitatJeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.
En masse larm fra Trekantområdet; men det er jo klart for de fleste at en ny Lillebæltforbindelse blot vill give få minutter tidsbesparelse.
CitatÅrsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?
Du prøver vist at rode Vejle Fjord og Hasselager - Hovedgård sammen.

Vejle Fjord er opgivet medsamt tidligere ekspropriationer.
Til Hasselager - Hovedgård er der mig bekendt ikke eksproprieret noget selvom dit skriv kunne give det indtryk. Altså kan den stadig nå at tilpasses landdelen i Jylland af Kattegatforbindelsen.

Der er allerede ét projekt klar til elementfabrikken efter Femernbælt er færdig: Østlig Ringvej i København. Den skal anlægges under vandet ned langs østsiden af Amager, og så forbinde til Øresundsmotorvejen.

Givet at det tager cirka 5 år at producere elementerne til Femern, kommer det nok til at tage 2-3 år at producere dem til Østlig Ringvej - ruten er lidt under halvt så lang, men fabrikken skal jo også omstilles til at bygge en ny type element.

Citat fra: anho Dato  5/05-24, 23:41Der er allerede ét projekt klar til elementfabrikken efter Femernbælt er færdig: Østlig Ringvej i København. Den skal anlægges under vandet ned langs østsiden af Amager, og så forbinde til Øresundsmotorvejen.

Givet at det tager cirka 5 år at producere elementerne til Femern, kommer det nok til at tage 2-3 år at producere dem til Østlig Ringvej - ruten er lidt under halvt så lang, men fabrikken skal jo også omstilles til at bygge en ny type element.
Nej, hvor smart. Det vil sinke begyndelsen af en evt. Kattegatforbindelse, og derefter kan man propagere for en tredje Lillebæltforbindelse. Trekantområdet redder sin status.

Men i modsætning til hvad du hævder så er det projekt jo ikke klar. Der er startet en forundersøgelse.



Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
DSB MO 1802

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak