Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Næe, ikke alt. Skærver til sporet er billigere, da de som den eneste ø i Danmark har egen forsyning af grundfjeld.

Ja, forslaget går ud på at reetablere meterspor. Fordi det giver færre anlægsomkostninger!
Omtrent 1/4 reducerede omkostninger til ballast og sveller, da tværsnittet er 1/4 smallere.
Det var tilfældigvis også grunden til at benytte meterspor for 120 år siden, da de anlagde RNJ.

Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen. Og det gamle materiel fra DBJ har samme vognkassebredde, som moderne sydeuropæiske persontog, vel og mærke normalsporede tog. Så det antages at man vil kunne bestille et standardtog, med metersporsbogier.

En fuldboms-overkørsel er 10-20 gange billigere i anlæg, end en tilsvarende ny bro.
Naturligvis kan man ikke klare sig med "se efter tog" skilte. DBJ monterede også sikrede overkørsler i 1930'erne, da der netop var for mange ulykker på usikrede overskæringer.

Og hvor mange sporentreprenører har udstyr til at anlægge og vedligeholde meterspor?

Måske kan der spares lidt på skærverne, men de penge bliver hurtigt givet ud igen til alt det andet der skal fragtes til øen, meget af det på blokvogne.

Jeg vil ikke tage det for givet at alverdens jernbanemateriel "bare lige" kan leveres med metersporsbogier.

Og selvom bomanlæg er billigere end niveaufrie overførsler, så skal der mange til af dem, og der skal omlægges eller lukkes veje.

Nåja, de finder jo nok ud af det en dag.

Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

M.v.h.
Niels

Fint! Så er det på plads.

Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/04-24, 08:44.
Seneste redigering: 24/04-24, 08:46 af Per Holm
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
Desværre ikke. Det ville have gjort projekt meget billigere. For det er klippegrund, som gør at man på Færøerne bygger undersøiske tunneler til en rimelig pris. De har omkring jul åbent 11 km tunnel til Sandoy og de vil også det sidste stykke til Suðuroy. Det netop de projekter der oppe, som har inspireret på Bornholm. Og geologien mellem Skåne og Bornholm gør, at et projekt er oppe i en meget høj pris. Og afstanden mellem fastland og ø er også oppe på 40 km.. Det gør det ikke lettere at få det gennemført.

Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..

Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Af Niels Munch. 24/04-24, 10:13.
Seneste redigering: 24/04-24, 10:16 af Niels Munch
Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44..... og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.

Well, Rügen har "Rasender Roland" (24,1 km, 750 mm sporvidde) og på fastlandet findes "der Molli" (15,4 km, 900 mm sporvidde) som de eneste smalsporbaner i M-V, der har egentlig trafik.

M.v.h.
Niels

Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 24/04-24, 12:30.
Burde vi ikke have en gruppe, for sjove ideer?

Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.

Nå hyg jer.

Er det dem her, du tænker på: http://www.brage.dk/sporvog.htm og https://www.pressport.com/dk/news/pressreleases/p%C3%A5-sporet-i-30-%C3%A5r-2461 ?

Jeg tror, projektet gik i sig selv. VNJ MB 51, der skulle illudere bornholmsk sporvogn, blev ophugget o. 2001.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Krabsen Dato 24/04-24, 09:46
Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..
https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunneler
"De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Der findes mere end 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på mere end 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 kilometer."

Danmark har cirka 100 gange Færøernes befolkning. Altså burde vi have kunnet klare at bygge:

1900 tunneler på ialt 4200 km

og planlægge:

500 tunneler på ialt 4500 km


Citat fra: steenth Dato 24/04-24, 08:54
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
Desværre ikke. Det ville have gjort projekt meget billigere. For det er klippegrund, som gør at man på Færøerne bygger undersøiske tunneler til en rimelig pris. De har omkring jul åbent 11 km tunnel til Sandoy og de vil også det sidste stykke til Suðuroy. Det netop de projekter der oppe, som har inspireret på Bornholm. Og geologien mellem Skåne og Bornholm gør, at et projekt er oppe i en meget høj pris. Og afstanden mellem fastland og ø er også oppe på 40 km.. Det gør det ikke lettere at få det gennemført.
Til gengæld har vi en tunnelelementfabrik der trænger til opgaver.

Citat fra: hummel_62 Dato 24/04-24, 12:30Burde vi ikke have en gruppe, for sjove ideer?

Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.

Nå hyg jer.

Her for nogle måneder siden, var der en artikel i TV2 Øst (tror jeg), hvor Banedanmark udtalte at de bygger manuelt over Lolland, da det skulle være den billigste metode (når man har tiden til det).
Dels så er der vist ikke mange metersporede ombygningstog = manuel bygning med skinnegravemaskine.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: tgsen Dato 24/04-24, 13:50
Citat fra: Krabsen Dato 24/04-24, 09:46
Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..
https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunneler
"De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Der findes mere end 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på mere end 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 kilometer."

Danmark har cirka 100 gange Færøernes befolkning. Altså burde vi have kunnet klare at bygge:

1900 tunneler på ialt 4200 km

og planlægge:

500 tunneler på ialt 4500 km
Desværre atter irrelevante argumenter, denne gang Erasmusmodellen: En kvinde kan føde et barn på 9 måneder; ergo kan 9 kvinder føde et barn på en måned.

19 tunneller med en samlet længde på 41 km kan ikke hverken anlægsmæssigt eller driftsmæssigt sammenlignes med een tunnel på mere end 100 km. Uanset hvor stor befolkningen er.




Med smalspor og lav hastighed bør man kunne anlægge det efter reglerne for letbane/metro (BoSTRAB på tysk  ;) ). Her gælder ikke de samme krav hverken til overbygning, sikkerhedssystemer eller alt muligt andet på en jernbane.


Gå op Sider: 1 [2] 3
Veterantog kalender
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak