Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Næe, ikke alt. Skærver til sporet er billigere, da de som den eneste ø i Danmark har egen forsyning af grundfjeld.
Ja, forslaget går ud på at reetablere meterspor. Fordi det giver færre anlægsomkostninger!
Omtrent 1/4 reducerede omkostninger til ballast og sveller, da tværsnittet er 1/4 smallere.
Det var tilfældigvis også grunden til at benytte meterspor for 120 år siden, da de anlagde RNJ.
Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen. Og det gamle materiel fra DBJ har samme vognkassebredde, som moderne sydeuropæiske persontog, vel og mærke normalsporede tog. Så det antages at man vil kunne bestille et standardtog, med metersporsbogier.
En fuldboms-overkørsel er 10-20 gange billigere i anlæg, end en tilsvarende ny bro.
Naturligvis kan man ikke klare sig med "se efter tog" skilte. DBJ monterede også sikrede overkørsler i 1930'erne, da der netop var for mange ulykker på usikrede overskæringer.
Og hvor mange sporentreprenører har udstyr til at anlægge og vedligeholde meterspor?
Måske kan der spares lidt på skærverne, men de penge bliver hurtigt givet ud igen til alt det andet der skal fragtes til øen, meget af det på blokvogne.
Jeg vil ikke tage det for givet at alverdens jernbanemateriel "bare lige" kan leveres med metersporsbogier.
Og selvom bomanlæg er billigere end niveaufrie overførsler, så skal der mange til af dem, og der skal omlægges eller lukkes veje.
Nåja, de finder jo nok ud af det en dag.