Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Flensborg uden Indusi
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Flensborg uden Indusi
Af henrik-thomsen. 22/04-24, 09:44.
Sidste nye:
Tysk ETCS-udrulning
Vælg downloads

Det bemærkes at Flensburg-Rendsburg er kommet til. Dokumentet omfatter udrulning af 5170 km på 7 år

Flensborg uden Indusi
Af esni. 22/04-24, 13:09.
ETCS level 2 'mit/ohne Signalen'?

Jeg troede at level 2 betød at de ydre signaler forsvandt?

Eskild

Flensborg uden Indusi
Af frederikhk. 22/04-24, 13:34.
Citat fra: esni Dato 22/04-24, 13:09ETCS level 2 'mit/ohne Signalen'?

Jeg troede at level 2 betød at de ydre signaler forsvandt?

Man kan godt have level 2 og samtidig beholde signalerne.

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 22/04-24, 15:11.
Seneste redigering: 22/04-24, 15:15 af steenth
Citat fra: frederikhk Dato 22/04-24, 13:34
Citat fra: esni Dato 22/04-24, 13:09ETCS level 2 'mit/ohne Signalen'?

Jeg troede at level 2 betød at de ydre signaler forsvandt?

Man kan godt have level 2 og samtidig beholde signalerne.
Det virker som om at de sætter ETCS oven på nuværende ESTW-anlæg uden at ændre på signalerne ved at lægge baliser og sætte et Radio Blok Center på. På de nyere DSTW-anlæg kan de undvære signalerne.. Men hvis kan også have dem, hvis det er nødvendig...

Jeg er overrasket over at de ikke bruger Level 1 LS i specielt høj grad. Men mit bud, at de udnytter, at de kan aflæse data fra de elektroniske sikringsanlæg billigere end ved at installere udstyr i sporet uden at gøre ved signalerne. Det kunne være rart for lidt baggrund for, hvad tankerne er bag

Flensborg uden Indusi
Af Svend. 22/04-24, 15:56.
Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 15:11
Citat fra: frederikhk Dato 22/04-24, 13:34
Citat fra: esni Dato 22/04-24, 13:09ETCS level 2 'mit/ohne Signalen'?

Jeg troede at level 2 betød at de ydre signaler forsvandt?

Man kan godt have level 2 og samtidig beholde signalerne.
Det virker som om at de sætter ETCS oven på nuværende ESTW-anlæg uden at ændre på signalerne ved at lægge baliser og sætte et Radio Blok Center på. På de nyere DSTW-anlæg kan de undvære signalerne.. Men hvis kan også have dem, hvis det er nødvendig...

Jeg er overrasket over at de ikke bruger Level 1 LS i specielt høj grad. Men mit bud, at de udnytter, at de kan aflæse data fra de elektroniske sikringsanlæg billigere end ved at installere udstyr i sporet uden at gøre ved signalerne. Det kunne være rart for lidt baggrund for, hvad tankerne er bag

Det bliver spændende at høre, hvordan de tænker sig det koblet sammen med dansk ETCS level 2 i Padborg.

Flensborg uden Indusi
Af frederikhk. 22/04-24, 19:29.
Citat fra: Svend Dato 22/04-24, 15:56
Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 15:11
Citat fra: frederikhk Dato 22/04-24, 13:34
Citat fra: esni Dato 22/04-24, 13:09ETCS level 2 'mit/ohne Signalen'?

Jeg troede at level 2 betød at de ydre signaler forsvandt?

Man kan godt have level 2 og samtidig beholde signalerne.
Det virker som om at de sætter ETCS oven på nuværende ESTW-anlæg uden at ændre på signalerne ved at lægge baliser og sætte et Radio Blok Center på. På de nyere DSTW-anlæg kan de undvære signalerne.. Men hvis kan også have dem, hvis det er nødvendig...

Jeg er overrasket over at de ikke bruger Level 1 LS i specielt høj grad. Men mit bud, at de udnytter, at de kan aflæse data fra de elektroniske sikringsanlæg billigere end ved at installere udstyr i sporet uden at gøre ved signalerne. Det kunne være rart for lidt baggrund for, hvad tankerne er bag

Det bliver spændende at høre, hvordan de tænker sig det koblet sammen med dansk ETCS level 2 i Padborg.

Det er trods alt ikke Alstom der skal stå for det, så det er da altid noget  :D

Edit: indtil Femern selvfølgelig...

Flensborg uden Indusi
Af Gladedk. 22/04-24, 20:05.
4-8 IC3 for ikke ermts og bruges til Tyskland kørsel og når ermts er udrullet sikkert de først IC3 som blir skrottet.

Så det planen pt

Flensborg uden Indusi
Af Bengt Larsson. 26/04-24, 16:46.
Seneste redigering: 26/04-24, 16:48 af Bengt Larsson
I Sverige har Trafikverkets ETCS-fundamentalister givit upp en princip om att alla fordon skall ha installerat ETCS när banan har det.

I Gällivare och resten av Malmbanan mycket långt norrut i Sverige skall ETCS installeras.
I Gällivare ansluter Inlandsbanan och går på samma spår runt 1 km.
Det finns nu beslut på att tillåta tåg utan ETCS gå på utvalda korta sträckor och regleras av bara ljussignaler och skyddsväxlar,
även persontåg. Annars skulle Malmbanans fått läggas ned på en lång sträcka eftersom det ansetts som för dyrt och svårt att installera ETCS på dessa tåg.


Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.

För övrigt är väl ETCS level 2 med ljussignaler detsamma som ETCS med möjlighet för tåg utan ETCS att gå långsamt.
ETCS level 2 har i sig inga ljussignaler.

Flensborg uden Indusi
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 26/04-24, 17:38.
Citat fra: Bengt Larsson Dato 26/04-24, 16:46Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.



Tror ikke på at det tyske EBA giver tilladelse til kørsel uden Indusi/ETCS Padborg-Flensborg. Siden 1996 har det været et krav fra EBA at danske tog der kører til og fra Flensborg skal være udstyret med Indusi.

Flensborg uden Indusi
Af Svend. 26/04-24, 19:37.
Seneste redigering: 26/04-24, 19:42 af Svend
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 26/04-24, 17:38
Citat fra: Bengt Larsson Dato 26/04-24, 16:46Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.



Tror ikke på at det tyske EBA giver tilladelse til kørsel uden Indusi/ETCS Padborg-Flensborg. Siden 1996 har det været et krav fra EBA at danske tog der kører til og fra Flensborg skal være udstyret med Indusi.

Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 27/04-24, 08:00.
Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.

Stod der ikke i et tidligere indlæg, at konceptet er at ETCS 'lægges ovenpå' de eksisterende elektroniske sikringsanlæg? og at det derfor er det nemmeste blot at lade signalerne blive stående.

Eskild

Flensborg uden Indusi
Af Svend. 27/04-24, 09:19.
Citat fra: esni Dato 27/04-24, 08:00
Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.

Stod der ikke i et tidligere indlæg, at konceptet er at ETCS 'lægges ovenpå' de eksisterende elektroniske sikringsanlæg? og at det derfor er det nemmeste blot at lade signalerne blive stående.


Nu er det ikke hvordan de udstyrer stækningen syd for grænsen, men hvilke tanker man har gjort sig (i Tyskland) med hensyn til at det få det til at fungere sammen med dansk ETCS/ERTMS.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 27/04-24, 10:23.
Citat fra: Svend Dato 27/04-24, 09:19
Citat fra: esni Dato 27/04-24, 08:00
Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.

Stod der ikke i et tidligere indlæg, at konceptet er at ETCS 'lægges ovenpå' de eksisterende elektroniske sikringsanlæg? og at det derfor er det nemmeste blot at lade signalerne blive stående.


Nu er det ikke hvordan de udstyrer stækningen syd for grænsen, men hvilke tanker man har gjort sig (i Tyskland) med hensyn til at det få det til at fungere sammen med dansk ETCS/ERTMS.

Er der i standarderne beskrevet noget om hvordan man kobler systemer sammen, hvis de hører under forskellige 'trafiktårne'?
Jeg skriver 'trafiktårne', for der må også skulle ske et handover når tog kører imellem dansk-øst og dansk-vest, som jo har hver sit overordnede center i de to trafiktårne

Eskild

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 27/04-24, 12:11.
Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
Det sidste signal før Padborg er et dansk indkørselssignal. Man kunne nøjes med at fjerne den og flytte tilslutningn af det tyske sikringsanlæg fra det nuværende sikringsanlæg i Padborg til det nye sikringsanlæg og det sidste tyske signal skal kun vise, at blokken før Padborg er fri. Og de 2 tyske udkørselssignaler i Padborg kan bevares som markering, at her starter det tyske regime.

På ERTMS/ETCS niveau, så skal tyske og danske Radio Blok Center (RBC) snakke sammen. Jeg ser ikke nogen forskel på det niveau, at den tyske side har signaler eller ej. Og proceduren er den samme, hvis det er også imellem de RBC, som også allerede findes allerede i Danmark eller andre steder i verden. Fx er 3 RBC mellem Esbjerg og Struer. Og der er en grænse imellem 2 RBC ved Køge Nord. Et for Lille Syd og en anden for den nye bane. Proceduren er at den RBC, som skal afleverer et tog, sender oplysninger om toget til den nye RBC og den nye RBC sender den kørselstilladelse tilbage, som toget skal bruge efter passage af grænsen imellem dem. Så spørgsmålet er mere, at få 2 RBC fra forskellige levandører til at kommunikere med hinanden.

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 27/04-24, 12:16.
Citat fra: esni Dato 27/04-24, 10:23Er der i standarderne beskrevet noget om hvordan man kobler systemer sammen, hvis de hører under forskellige 'trafiktårne'?
Jeg skriver 'trafiktårne', for der må også skulle ske et handover når tog kører imellem dansk-øst og dansk-vest, som jo har hver sit overordnede center i de to trafiktårne
Ja. Men også inden for hvert område er der flere radio blok centre, som dækker bestemt område. Så det bruges allerede nu, når der skiftes område.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak