Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Finske VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Finske VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/04-24, 10:41.
Seneste redigering: 19/04-24, 10:44 af Per Holm
Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Klimapåvirkningen ville blive meget værre hvis personale fra Finland skulle flyves til Danmark for at udføre arbejdet her, foruden bøvlet med at have folk med finske ansættelsesforhold og finske kvalifikationer i arbejde.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02
Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Her er den originale pressemeddelelse fra VR: https://www.vrfleetcare.com/en/vr-fleetcare/news/vr-fleetcare-secures-maintenance-contract-with-danish-train-operator-150420241209/

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/04-24, 10:56
Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02
Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Goddag igen

"det er billigere at transportere dem til Finland" - ja, lige netop dér ligger min pointe: det er som oftest det økonomiske hensyn, der vejer tungest, og ikke klimahensynet.
Det skisma/dilemma står vi jo i den ene gang efter den anden, og vanetænkningen siger: 1) økonomi, og derefter kommer alt andet - præcis som i dette tilfælde.
Mon ikke, hvis man prioriterede klimahensynet højest, kunne finde ud af at renovere disse boggier i DK - det har man jo trods alt kunnet tidligere - vel også hos NJ - hvor har de ellers hidtil fået renoveret deres boggier?
Så mon ikke man kunne efteruddanne et par smede eller fem i Hjørring, så de kunne påtage sig denne opgave.
Nå, nu skal jeg nok holde mund, inden dette bliver et slagsmål om hvorvidt NJ er en klimabelastende eller klimabevidst virksomhed

Venlige klimabevidste hilsner ;)

Niels H.

Mon ikke transporten til både Finland og Tyskland vil udgøre en ret lille del af klimabelastningen på de her reparationer. Vi kan flytte ting rimeligt effektivt og meget af det kan vel sejles fra Hirtshals til Finland alligevel. Det er når man skal lave ting med stål, at der vil komme et klimaaftryk og det uanset om det er i Finland eller Tyskland man gør det. Alene det, at fristelsen til at køre tingene på lastbil er betydelig mindre ved transport til Finland end til Tyskland, gør nok, at det ender med at være hip som hap hvor man får de her ting gjort.

Gå op Sider:[1]
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak