Citat fra: tscheel Dato 20/04-24, 21:17Det jeg læste om ideen hvilede også på at man gerne ville have det som turistbane. Lad os sige at man så ikke ønskede at buldre afsted med 120, men mere adstadigt se lidt af klippeøen. Ville det gøre projektet mere spiseligt hvis man feks satsede på en hastighed på feks 60?
Spormæssigt, er der ikke den store forskel på et bygge et spor til 60 km/t kontra 120 km/t. Hvis du følger Banedanmarks standarder.
Det der kan være problematisk er kurveradius, som der pletvist på RAJ er på 250 m, hvilket kun tillader en 40-70 km/t. Men for det meste er kurveradierne større på fri bane, som burde kunne tillade 70-100 km/t.
Alternativt skal dæmningen/afgravningen udvides på kurvens inderside, så sporet kan udrettes med mindre krumning (merpris).
Fra et andet projekt (Roskilde - Ølstykke - Hillerød) har jeg i dag udført et prisoverslag på en normalsporet overbygning, hvor man for 2,5 mio. Kr/km kan få betonsveller og ballastskærver (materialepris, eksl. montage, eksl. skinner).
Dette underbygger at man kan komme langt for 16 mio. Kr/km, forudsat at man kan bygge direkte ovenpå gammel banedæmning, og forudsat at der ikke skal udføres nogen vejbroer (2/3 af alle vejkrydsninger på de andre lokalbaner, er alle udført i niveau, så det er næppe "farligt" at etablere krydsninger i niveau på Bornholm)
Til sammenligning er Billundbanen projekteret til 49 mio. Kr/km (63
mio.Kr/km total med korrigerede priser), vel og mærke for nybygning på barmark, med krydsninger i niveau.
Så prisoverslaget på de 500 mio. Kr skal nok opjusteres til 50 mio. Kr/km, for den nybyggede del på en 5-10 km til og fra Hasle, og den 7 km lange sidebane til Gudhjem.
Kilde: Side 52 i rapporten vedhæftet på Ingeniørens artikel.
https://ing.dk/artikel/kontrol-af-chokpris-oestjysk-jernbane-fandt-ingen-fejl-koster-mindst-fem-milliarderSystra ville ikke sammenligne Silkeborgbanen med Ålborg lufthavnsbanen, da de to projekter ikke er 1-1 sammenlignlige.