Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik - diskussionsoplæ
Forrige emne
-
Næste emne
Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik - diskussionsoplæ
Af
steenth
. 18/03-24, 11:59.
DI transport har for et år siden fået skrevet dette diskussionsoplæg:
https://www.danskindustri.dk/globalassets/billedarkiv/univers-brancher-og-foreninger/brancher-og-foreninger/di-branchefallesskaber/di-transport/analyser/brancheanalyse/2023/incentive-fremtidens-takster-i-den-kollektive-trafik-18januar2023.pdf/Download
Den har nogle tanker om hvordan takstsystemet generelt kunne udvikle sig og med nogle bud på hvad der kan gøres.
Mvh
Steen
1 person
synes godt om dette.
Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik - diskussionsoplæ
Af
mpp
. 18/03-24, 20:30.
Mange ord og så er det lidt sjovt, at de ikke får snakket om open access, konkurrencen fra busselskaber og afgrænsning af fjerntrafik (hvor nogle lande lande jo har krav om pladsreservation). Særligt når de så har slides om prisfølsomheden på lange rejser.
Så vidt jeg kan se er det rimeligt vanskeligt at sælge standardbilletter mellem København og Aarhus til næsten 500 kroner, når man hos et busselskab kan køre samme rute for under 100 kroner og være sikker på at få et sæde – og her skal man jo ikke stå på Tietgens Bro eller Ingerslevsgade for at kunne se, at busselskaberne sagtens kan sælge billetter. Den konkurrence giver så et naturligt loft over hvor højt priserne hos DSB kan komme op og efter man har tilladt fjernbusruterne ned til 75 km synes jeg også, at der er kommet nogle okay tilbud med DSB Orange på regionaltog fra tid til anden – også last minute.
Eksemplet med en rejse fra Greve til Måløv er også grelt. Eksemplet illustrerer omvendt meget godt, at det er dumt at insistere på, at rejser skal koste det samme uanset om man kører med bus, tog eller metro, da det kan tilskynde til at man vælger en rejseform med større subsidiebehov og så får man jo aldrig omkostningsniveauet ned.
Det sidste er så noget, de på en af de sidste sider får addresseret med en kommentar om, at trafikselskaberne stadig skal kunne køre kampagner. Jeg er ikke uenig i det, men så er man jo lige vidt i forhold til at skabe et mere enkelt system, hvis passagererne pludseligt skal forholde sig til 17 kampagnepriser.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder