Citat fra: metrohenrik Dato 20/06-22, 11:45Efter at have set programmerne i "først til verdens ende", så tror jeg at (nat)tog går en hård fremtid i møde.
Det er ikke ret tit at deltagerne vælger toget, selv om der konkurreres på tid. Selv et langt stræk som Barcelona via Paris til den engelske kanal, bliver bussen valg til, som en start.
Skal du køre nattog, skal det penge til. Mange penge. Materiellet er dyrt, strækningen er dyr at køre på, der skal personale til, som skal uddannes og denne uddannelse skal vedligeholdes.
Skal du køre bus, skal du købe en bus, og hyre en chauffør, uddanne vedkommende, og så er det ud at køre.
Jeg ved godt der er store fordele ved tog. Der kan være flere passagerer ombord, man kan strække benene undervejs, det kan køre hurtigere.
Men der er også ulemper, som skrevet før, meget uddannelses og personaletungt. Desuden er specielt nattoget dybt afhængigt af præcise køretider, da sporene jo vedligeholdes om natten. Bussen kan blot finde en anden vej..
Bussen kan undervejs køre fra "den mindste flække", eller undlade. Togets veje er fastlagt. (i Danmark oftest i forrige århundrede, eller før)
Men det skal naturligvis ikke afholde nogen fra at prøve.
Lad os nu ikke glemme at i først til verdenens ende at konkurrenterne også har et begrænset budget. Jeg mener der var et af holdene der endte med at skulle køre fuldstændig sparsommeligt fordi de brugte en enorm del af deres budget på en taxa i Finland. Det var et mirakel at de overhovedet endte i finalen i det hele taget og først løb tør for penge ved den engelske kanal.
Ellers så har bus selskaberne også en række fordele der gør konkurrencen en smule unfair. Det er f.eks. at der ikke ligefrem er sprogkrav til chaufførerne som der er for jernbanepersonalet. For det andet så er der andre udgifter som track access charges hvilket busserne ikke skal bekymre sig om. I Danmark har vi faktisk nogle overkommelige priser på jernbanen på ca. samme niveau som Sverige, men den store konkurrencedræber her er Storebæltsbroen der simpelthen opkræver en enorm sum penge for hvert tog der krydser. For at det kunne betale sig skulle hvert tog have omkring 300 passagerer ombord per afgang for at være konkurrencedygtigt med bussen der kan nøjes med f.eks. 30 eller 40. Og dette er selvfølgelig uden at tage forhold for lønninger.
Ellers så er der jo også forskellige produktformer. Sådan noget som Flixbus eller Kombardo Expressen er i bund og grund discountprodukter, at tage det svarer til et sæde i siddevognen på Berlin Night Express. Der er uden tvivl busselskaber der tilbyder produkter af højere komfort som VY: Bus4You der kører mellem København og Oslo, men deres priser reflekterer også den højere komfort med priser på omkring 400kr hver vej.
Plus i forhold til TV programmet, så handlede det også ofte om hastige beslutninger, plus det faktum at man ikke har adgang til f.eks. kreditkort. Dette impulsiv ræs uden at kunne gøre så meget for at tjekke f.eks. køreplaner eller bestille biletter på forhånd giver bussen en fordel i sådan en konkurrence på de fleste ruter, pånær dem hvor man er mere sikre på at man kan garantere en togforbindelse som f.eks. mellem de Franske storbyer og Paris. Men igen især senere i konkurrencen så har bussen en fordel pga. de lavere billetpriser. Men når folk jo rejser på egen hånd og selv vælger rute og destination har de jo som oftest flere penge til rådighed og flere valg, hvilket gør at toget kan få en god fordel for mange rejsende.