Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
Citat fra: Niels Munch Dato  4/03-24, 17:15
Citat fra: Ncard00 Dato  4/03-24, 17:08Tak for linktet og svaret, men det var ikke rigtig et svar på mit spørgsmål m.h.t. hastighed.

Du mener ikke, at køreplan og hastighed hænger sammen?

Han spurgte hvad hastigheden bliver efter sporombygning.

Mener hastigheden bliver 100 km/t men forberedt til 120 km/t.

Det er jo fint nok at man ikke skal bruge tid på at samle og dele i Hårlev og opnår kvartersdriften og ½ timesdrift aften og weekend helt til Roskilde.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke om 1 sæt er nok i myldretiden Køge - Roskilde? I gamle dage var det jo 2 MR sæt på nogle afgange. Men man kan selvfølgelig stadig godt koble et ekstra sæt på Rødvig toget i Hårlev i myldretiden (hvis man har materiel til det).

Citat fra: frederikhk Dato  4/03-24, 17:27Han spurgte hvad hastigheden bliver efter sporombygning.
Mener hastigheden bliver 100 km/t men forberedt til 120 km/t.

Godt, så prøver jeg igen:

Citat fra: Ncard00 Dato  4/03-24, 11:21Genoptages kørslen imellem Hårlev - Faxe fra idag med op til 120km/t, eller skal sporene køres til i en periode, inden hastigheden sættes op?

Jf. besigtigelsesprotokollerne, som jeg i øvrigt tidligere har linket til, fremgår vedr. hastighed:

"Efter sporfornyelsen vil togene fortsat køre med en strækningshastighed på 100 km/t og med det samme antal togafgange, som inden den midlertidige [75 km/t] køreplan trådte i kraft i december 2019."

samt:

"Sporfornyelsen medfører, at det ikke længere er nødvendigt at køre efter den midlertidige køreplan. Jernbanen forberedes dog til, at der i fremtiden eventuelt kan foretages en hastighedsopgradering til 120 km/t fra Køge st. 0.000 og frem til Tokkerup st. 21.975. På grund af kurveforhold mv. har det ingen relevans, at opgradere den resterende del ....."

Altså: Den etapevis færdigmoderniserede bane udføres som en 100 km/t bane med partiel mulighed for 120 km/t.

Den fremtidige køreplan, som Regionsrådet godkendte 05.12.2023 er således udarbejdet til en 100 km/t strækningshastighed, og vil blive implementeret som sådan.

M.v.h.
Niels


Citat fra: Niels Munch Dato  4/03-24, 17:47
Citat fra: frederikhk Dato  4/03-24, 17:27Han spurgte hvad hastigheden bliver efter sporombygning.
Mener hastigheden bliver 100 km/t men forberedt til 120 km/t.

Godt, så prøver jeg igen:

Citat fra: Ncard00 Dato  4/03-24, 11:21Genoptages kørslen imellem Hårlev - Faxe fra idag med op til 120km/t, eller skal sporene køres til i en periode, inden hastigheden sættes op?

Jf. besigtigelsesprotokollerne, som jeg i øvrigt tidligere har linket til, fremgår vedr. hastighed:

"Efter sporfornyelsen vil togene fortsat køre med en strækningshastighed på 100 km/t og med det samme antal togafgange, som inden den midlertidige [75 km/t] køreplan trådte i kraft i december 2019."

samt:

"Sporfornyelsen medfører, at det ikke længere er nødvendigt at køre efter den midlertidige køreplan. Jernbanen forberedes dog til, at der i fremtiden eventuelt kan foretages en hastighedsopgradering til 120 km/t fra Køge st. 0.000 og frem til Tokkerup st. 21.975. På grund af kurveforhold mv. har det ingen relevans, at opgradere den resterende del ....."

Altså: Den etapevis færdigmoderniserede bane udføres som en 100 km/t bane med partiel mulighed for 120 km/t.

Den fremtidige køreplan, som Regionsrådet godkendte 05.12.2023 er således udarbejdet til en 100 km/t strækningshastighed, og vil blive implementeret som sådan.

M.v.h.
Niels



Er det ikke hurtigere bare at skrive: "100 km/t med mulighed for opgradering til 120 km/t" og evt. linke sagen hvis man vil læse nærmere?

Citat fra: frederikhk Dato  4/03-24, 18:55Er det ikke hurtigere bare at skrive: "100 km/t med mulighed for opgradering til 120 km/t" og evt. linke sagen hvis man vil læse nærmere?

Tjoe, hvis du mener, det er svaret på Ncard00's spørgsmål.

Tak for at uddybbe svaret.

Hvad mangler der for at kunne køre 120km/t i ordinær drift på denne strækning, hvis den allerede er forberedt til det, kurvemæssigt, og togene allerede kan køre 120km/t?

Som det fremgår af nedenstående linkede pdf, så har alle batteritogene på markedet i dokumentet en minimumshastighed på 140km/t, og nogle endda 160km/t.

Derfor ville det være oplagt at forberede banen til 140km/t, ligesom fx Rådet for bæredygtig trafik for foreslået, nu hvor de nye batteritog alligevel får minimum denne max hastighed. Kan umuligt kræve særlig meget ekstra i konstruktion og omkostninger, eller hvad?

https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-5843/enclosures/22.pdf

Med de indbyrdes stationsafstande, man typisk finder ved lokalbanerne, er en bedre accelerations- og nedbremsningsevne oftest vigtigere end øget tophastighed.

Det vurderes bl.a. på den baggrund, hvorvidt strækningshastigheden partielt kan/skal øges til 120 km/t samtidig med, at hensyn til krydsningsstationernes beliggenhed på de enkeltsporede strækninger også skal tages.

Jeg har ingen konkret viden om sådanne overvejelser omkring Østbanen ud over det grundigt gennemarbejdede køreplanoplæg, Regionsrådet som nævnt har godkendt.

M.v.h.
Niels

https://baeredygtigtrafik.dk/undermappe/wp-content/uploads/2020/12/RBT-oversigt-over-infrastrukturprojeker-til-opgradering-af-jernbanen-i-Danmark.pdf

Her er dokumentet med forslaget om at opgradere Østbanen til 140km/t. Har ikke skrevet til dem og hørt om det er hele østbanen, eller blot delstrækninger, eller imellem enkelte stationer, men er nok en grund til at de skriver 140km/t på Østbanen, 160km/t på Lollandsbanen og Nakskovbanen, og kun 120 på fx de nordsjællandske lokalbaner.

Tak.

Jeg er sikker på, at denne sag, som er fra 2020, er blevet viet den fornødne opmærksomhed hos såvel lokalbane- som trafikselskaber etc.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Ncard00 Dato  5/03-24, 06:18https://baeredygtigtrafik.dk/undermappe/wp-content/uploads/2020/12/RBT-oversigt-over-infrastrukturprojeker-til-opgradering-af-jernbanen-i-Danmark.pdf

Her er dokumentet med forslaget om at opgradere Østbanen til 140km/t. Har ikke skrevet til dem og hørt om det er hele østbanen, eller blot delstrækninger, eller imellem enkelte stationer, men er nok en grund til at de skriver 140km/t på Østbanen, 160km/t på Lollandsbanen og Nakskovbanen, og kun 120 på fx de nordsjællandske lokalbaner.
Nu er det privat organisation, som gratis kan lave den slags lister, selvom der er folk med jernbaneviden i organisationen. Det ville være mere interessant at se hvordan man kan lave en bedre køreplan på de strækninger. som kan tiltrække flere passager og så se hvad der skal til af opgradringer kunne opnå det. Det gælder også de andre strækninger.

Har netop fået dette svar fra Lokaltog vedr. den hastighed som strækningen igår er åbnet med:

Banen skal 'sætte' sig og efterjusteres før vi kan køre 100 km i timen på skinnerne.
 
Det er endnu ikke afgjort, hvornår vi kan komme til at køre hurtigere på banen og det er først når vi kan det, at der kan komme en optimal køreplan.

Citat fra: Ncard00 Dato  5/03-24, 12:41Har netop fået dette svar fra Lokaltog vedr. den hastighed som strækningen igår er åbnet med:

Banen skal 'sætte' sig og efterjusteres før vi kan køre 100 km i timen på skinnerne.
 
Det er endnu ikke afgjort, hvornår vi kan komme til at køre hurtigere på banen og det er først når vi kan det, at der kan komme en optimal køreplan.

Er der nogen der har et bud på hvor lang tid sådan noget vil tage?

Østbanens spormodernisering
Af anho. 12/03-24, 14:47.
Citat fra: sneakyfox Dato 12/03-24, 14:28
Citat fra: Ncard00 Dato  5/03-24, 12:41Har netop fået dette svar fra Lokaltog vedr. den hastighed som strækningen igår er åbnet med:

Banen skal 'sætte' sig og efterjusteres før vi kan køre 100 km i timen på skinnerne.
 
Det er endnu ikke afgjort, hvornår vi kan komme til at køre hurtigere på banen og det er først når vi kan det, at der kan komme en optimal køreplan.

Er der nogen der har et bud på hvor lang tid sådan noget vil tage?

Efter Kystbanens renovering tog det så vidt jeg husker et par uger før broerne kunne befares med fuld fart (120 km/t) igen. Men den har (havde) også længere og hyppigere tog end Østbanen, så måske det vil tage lidt længere tid før Lokaltog kan køre med forøget hastighed.

Citat fra: Niels Munch Dato  3/03-24, 21:27..... og inden premieren i morgen på det nye spor Hårlev-Faxe Ladeplads blev der (også) i dag kørt test-, rust- og uddannelseskørsel på strækningen.

Herunder blev Faxe Syd retableret som krydsningsstation efter ca. 15 år:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 Lokaltog LINT krydser på Faxe Syd Station, 03.03.2024 (NMø).

I skal ikke snydes for et foto fra den færdige Faxe Syd station:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe Syd, den nye ø-perron, nordlig blikretning, 13.04.2024 (nm).

Uanset, om man skal til gammel eller ny perron, skal stationen tilgås fra fra Gl. Strandvej (vestsiden), hvor også bus-stop og parkeringsplads findes. Der er opsat hegn mod spor 1 på ny perron, og på østsiden af stationen er opsat hegn mod Søndergårdsvej.

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Lars. 13/04-24, 19:06.
Citat fra: Niels Munch Dato 13/04-24, 18:35I skal ikke snydes for et foto fra den færdige Faxe Syd station:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe Syd, den nye ø-perron, nordlig blikretning, 13.04.2024 (nm).

Uanset, om man skal til gammel eller ny perron, skal stationen tilgås fra fra Gl. Strandvej (vestsiden), hvor også bus-stop og parkeringsplads findes. Der er opsat hegn mod spor 1 på ny perron, og på østsiden af stationen er opsat hegn mod Søndergårdsvej.

M.v.h.
Niels

Hvordan ser det ud mod syd?

Løber sporene sammen efter perronerne eller er der en række stopbomme?

Mvh.
Lars

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
DSB MT 152

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak